مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی:

سهم کنونی تعاون در اقتصاد کشور ۵ درصد است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت:

نرخ اقتصادی استان در دوران تحریم مطلوب بود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: نرخ اقتصادی استان در دوران تحریم مطلوب بود که این اتفاق مدیون عملکرد بخش دولتی و خصوصی است.
کد خبر: ۱۳۷۸۳۷۱
به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی، محمد فرشکاران، روز سه شنبه، هشتم شهریورماه، در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: جی تی پی استان در سال ۱۳۹۹ حدود ۳/۹ درصد و سهم فعلی ۴/۸ درصد است که سرانه درآمدی ما نسبت به آمار کشوری مطلوب نیست.

 وی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی استان به نحو مطلوب درحال گردش نیست که نباید عوامل بسیاری الخصوص تورم را فراموش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش رتبه جی تی پی که استان آذربایجان شرقی در سال ۱۳۸۹ در رتبه ۱۴ کشور، در سال ۱۳۹۲ در رتبه ۱۶ کشور و درسال ۱۳۹۹ در رتبه ۱۸ کشوری است که این نشان از افت استان در این بخش است.

فرشکاران تاکید کرد: افزایش سرمایه ثابت و جذب سرمایه گذار موجب رشد استان در جدول جی تی پی است که باید در این عرصه تلاش های مضاعف کنیم.

وی ادامه داد: شتاب رشد کشور نسبت به استان بیشتر است که این کند بودن روند شتاب موجب شده سهم و سرانه جمعیت استان مان پایین  باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۹ سهم استان در بخش خدمات ۵۳ درصد، در بخش کشاورزی ۷/۶ درصد، در بخش صنعت ۳۷ درصد و در بخش معدن ۲/۲ درصد است.

وی افزود: در جی تی پی سال ۱۳۹۹ استان در بخش اشتغال کشاورزی ۲۰ درثد، در بخش اشتغال صنعت ۳۷ درصد و در بخش اشتغال خدمات ۴۱ درصد است.

فرشکاران خاطرنشان کرد: تامین کننده سرمایه درحال گردش یکی از چالش ها و مشکلات استان است که موجب ایجاد خیلی از موانع در بحث شتاب اقتصادی کشور است که امید است با تدابیر ویژه این مشکل برطرف شود. 

وی تاکید کرد: ذخایر معدنی مطلوبی داریم ولی ارزش افزوده ۲ درصدی فقط سهم استان است که این به معنی این است که هیچ سودی از معادن استان به خود استان تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: یک عامل تاسف بار این است که آب، خاک و انرژی استان کاربرد بسیاری دارد اما استفاده از این عوامل هیچ سود و ارزش افزوده‌ای برای استان ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: ارزش افزوده و سهم جی تی پی استان از ۳/۵ درصد به ۷/۸ درصد رسیده است که البته حدود ۳۰ همت لازم است این ارقام افزایش یابد.

وی ادامه داد: در سفر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی که یک اتفاق تاثیر گذار برای پروژه های عمرانی شروع شده با میانگین ۱۵ سال سن است که حدود ۴۰ همت برای این پروژه ها تعلق گرفت.

وی افزود: در سفر آیت الله رئیسی آب، بهداشت و راه بیشترین میزان از بودجه اختصاص یافته را به خود گرفتند.

فرشکاران بیان کرد: در استان که در بخش صنعت و بخش کشاورزی بسیار مستعد است، ما نگرش تو به مفهوم اصلی دانش بنیان داریم که باید گام های بزرگی برداریم.

وی گفت: در بخش فرهنگ غفلت هایی شده است که ما در یکی از برنامه های خود نگاه اساسی به آن خواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: نرخ بیکاری استان حدود ۷ درصد است که نسبت به باقی استان ها کمترین است.

وی با بیان اینکه اگر منابع تغذیه دریاچه ارومیه را حذف کنیم و بیاییم اقدامات جایگزین مانند ویلاسازی انجام دهیم، قطعا باید منتظر خشکی دریاچه ارومیه باشیم، ادامه داد: باید روی تثبیت و حفظ آبی که بر دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود تدابیر شود تا آب صرف شده برای جلوگیری از خشکی این دریاچه هدر نرود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در پایان سخنان خود گفت: بورس استان متاسفانه در این مدت بسیار افت شدید داشته که این اتفاق بسیار مهم و نگران کننده است که امیدواریم با اقدامات که با یاری سرمایه گذاران انجام خواهد شد این روند از تنگنا خارج شده و رشد آن به طور ملموس احساس شود.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها