خراسان شمالی ـ جام جم آنلاین ـ گرایش مردم به مصرف لبنیات فله در استان رو به افزایش است ، این موضوع نگران کننده است و باید عموم را از خطرات استفاده این محصول خام آگاه کرد .
کد خبر: ۱۳۷۸۲۷۳

گرایش مردم به مصرف لبنیات فله در استان رو به افزایش استمدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی در نشست خبری و جمع خبرنگاران گفت :گرایش مردم به مصرف لبنیات فله در استان رو به افزایش است ، این موضوع نگران کننده است و باید عموم را از خطرات استفاده این محصول خام آگاه کرد .

حمیدرمضانی با اشاره به اینکه مردم هنوز نسبت به مشکلات استفاده از لبنیات فله ای و سنتی آشنا نشده اند ، گفت: مصرف شیر پاستوریزه در استان بسیار ناچیز است و اکنون شیر فله ای در مغازه های استان به وفور قابل دسترس است.

وی افزود: در استان تمایل مردم به مصرف لبنیات فله بیشتر است و این موضوع باعث افزایش بیماری تب مالت به عنوان بیماری مشترک انسان و دام می شود .

رمضانی اظهار داشت : در این زمینه فرهنگ سازی در جامعه و آگاهی دادن به مردم نقش بسیار موثری دارد و باید مردم را از بیماره های مشترک بین انسان و دام آگاه کرد.

ساماندهی کشتارگاه های دام در استان
در ادامه مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر الزام ساماندهی کشتارگاه ها ی دام در خراسان شمالی گفت :اکنون در بجنورد و اسفراین ۲ کشتارگاه به صورت صنعتی فعال است در حالی که سایر شهرستان های استان نیازمند راه اندازی کشتارگاه صنعتی است.

رمضانی اظهار داشت : در سال حدود ۸۵۰ هزار دام زنده از خراسان شمالی خارج و به نوعی خام فروشی می شود ، یعنی ظرفیت ایجاد کشتارگاه صنعتی دام در استان وجود دارد تا سود حاصل از پرورش دام نصیب استان شود.

وی افزود: با وجود اینکه خراسان شمالی سه درصد جمعیت دام کشور را دارد اما سهم این استان تنها هفت دهم درصد از کشتارگاه های صنعتی کشور است.

رمضانی تصریح کرد: همچنین ۷ دهم درصد از جوجه ریزی سالن های مرغداری های کشور در استان انجام می شود اما ۲.۷ درصد از کشتارگاه های طیور کشور در این استان است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه دام مبتلا به تب مالت باید کشتار شود، گفت: برخی دامداران از کشتار دام خودداری کرده و در برابر آن مقاومت می کنند.

رمضانی افزود : پیش از این دامدار بابت کشتار دام آلوده به تب مالت غرامت دریافت می کرد اما اکنون پرداخت این غرامت تنها از طریق بیمه انجام می شود و متاسفانه بسیاری از دام های استان نیز زیر پوشش بیمه نیست.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی نبود شرکت حمل و نقل مختص دام و نهاده های دامی را از دغدغه های استان عنوان کرد و بیان کرد: در استان مشکلی به لحاظ ناوگان ‌و لجستیک برای حمل دام ‌نهاده دامی وجود ندارد اما نیاز است تا شرکت حمل و نقل تخصصی در این زمینه ایجاد شود.

گفتنی است در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۱۲ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۹ هزار راس دام سنگین از جمله گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۰۰ نفر شتر وجود دارد که سالانه ۲۲۱ هزار و ۱۱۸ تن انواع محصول از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل و تخم مرغ تولید می شود.

خراسان شمالی ـ خبرنگار جام جم ـ اسدالله ابراهیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها