خراسان شمالی ـ جام جم آنلاین ـ مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی ازهشداربروز تب کریمه کنگو،درخراسان شمالی هشدارداد
کد خبر: ۱۳۷۲۲۳۴

دکترحمید رمضانی درنشست خبری،ودرجمع خبرنگاران اظهارداشت: کشتار غیرمجاز خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را در پی دارد از این رو به مردم هشدار می دهیم که از کشتار غیرمجاز دام خودداری کنند و توصیه می شود تا برای جلوگیری از انتشار بیماری تب کریمه کنگو، دام را ۲ هفته پیش از ذبح و کشتار سمپاشی کنند.

وی گفت: تدابیر لازم در این زمینه اندیشه شده است تا شهرداری ها نسبت به جمع آوری به موقع زباله و ضایعات کشتار دام اقدام کنند و شست و شوی معابر از خونابه ها هم برای جلوگیری از انتقال بیماری ها انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی، با انتقاد از اینکه خدمات کشتار در کشتارگاه ها در روز عید قربان به صورت رایگان انجام نمی شود، گفت: خدمات بازرسی و نظارت بهداشتی و دامپزشکی در کشتارگاه ها رایگان است اما کشتارگاه ها برای ذبح دام بها دریافت می کنند.
این مقام مسئول گفت: ۶۴ گروه ثابت و سیار دامپزشکی استان در روز عید قربان بر ذبح دام نظارت می کنند.

دکتررمضانی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از ذبح دام خراسان شمالی در مناطق سنی نشین و شهرستان مرزی راز و جرگلان انجام می شود، افزود: خدمات دامپزشکی در روز عید قربان در تمام مناطق رایگان است و این گروه ها از ساعت اولیه صبح روز عید قربان برای خدمات رسانی آماده هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۶۴ گروه ثابت و سیار دامپزشکی استان در روز عید قربان بر ذبح دام نظارت می کنند.

دکتررمضانی گفت: ۸۸ نفر شامل ۲۹ نفر دامپزشک، بیش از ۵۰ بازرس بهداشتی گوشت و ۱۳ نفر ناظر شرعی بر نحوه ذبح دام استان در روز عید قربان نظارت می کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت:مردم در صورتی که دام را در منزل ذبح  می‌کنند به طور حتم از نظارت های رایگان کارشناسان و دامپزشکان استفاده کنند تا از بروز بیماری ها جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه های گرفته شده از شیر به منظور بررسی میزان آفلاتوکسین (سمی که باعث ابتلا به سرطان کبد می‌شود) از شیرهایی بوده که در دامداری روستایی، دامداری حواشی شهر، دامداری های صنعتی و . تولید شده است.

دکتررمضانی یاداورشد: اگر مردم تمایل به استفاده از شیر فله دارند باید آن را به اندازه کافی بجوشانند تا عوامل بیماری زا از آن خارج شود و اگر گرایش به استفاده از پنیر سنتی دارند باید با شیر جوشیده شده آن را تهیه و یا آن را نمک سود کنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم در این نشست با هشدار نسبت به احتمال بروز بیماری مشترک و خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) در استان گفت: از مردم انتظار می رود که انجام اقدامات پیشگیرانه را جدی بگیرند،خوشبختانه در استان موردی از بیماری تب کریمه کنگو مشاهده نشده است.

 حسن قاسمی فردگفت: در بهار امسال سمپاشی ۲۲ هزار و ۸۳۰ راس دام و ۱۰۵ هزار و ۱۰۰ مترمربع جایگاه نگهداری دام علیه بیماری تب کریمه کنگو انجام شد.

وی گفت: مردم از کشتار غیرمجاز دام و تماس با دام مشکوک و یا آلوده به کنه اجتناب کنند، همچنین گوشت استحصال شده باید دست کم ۲۴ ساعت و آلایش خوراکی شامل دل، قلوه، جگر، کله و پاچه ۴۸ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نیز دراین‌نشست اظهارداشت: این تعداد اکیپ در قالب ۸۸ دامپزشک و ناظر بهداشتی در قسمت های مختلف استان در روز عید قربان خدمات رسانی خواهند کرد.

دکتر علی اکبر دلیرصحرائی گفت: بیشتر این اکیپ ها در روز عید قربان در شهرستان راز و جرگلان فعالیت خواهند داشت.

این مقام مسئول با اشاره به بیماری های مشترک میان انسان و حیوان ادامه داد: برخی از این بیماری ها قبل از کشتار، برخی حین کشتار و برخی از بیماری ها نیز بعد از کشتار تشخیص داده می شوند بنابراین از مردم درخواست می شود تا دام نذری خود را به منظور آلودگی به بیماری های مشترک در کشتارگاه کشتار کنند.

دلیرصحرائی گفت: با ذبح دام در معابر عمومی به شدت مخالف هستیم و از مردم تقاضا داریم تا دام خود را در کشتارگاه ذبح کنند و در صورت عدم امکان در منازل خود این امر را انجام دهند.

وی گفت: افراد می توانند برای دریافت خدمات طی این روز با شماره تلفن ۱۵۱۲ تماس بگیرند

تقوایی رییس اداره نظارت بر بهداشت دامپزشکی استان هم در این نشست گفت : بیش از ۸۰۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که مردم حتما هنگام ذبح دام باید برای جلوگیری از بیماریها  دستکش ، عینک و لباس کار داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها