«جام‌جم» غفلت ۲۰ساله از ساخت‌ سالن‌های اجرای موسیقی را بررسی می‌کند

موسیقی ردیفی سالن ندارد!

کد خبر: ۱۳۷۷۹۹۷
نویسنده رضا منتظری - منتقد
بی‌تردید رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی باید در تبیین تاریخ انقلاب اسلامی و دستاورد‌های ارزشمند آن نقش کلیدی داشته باشند، اما متأسفانه با بی‌توجهی و سهل‌انگاری برخی مسئولان و سیاست‌گذاران نقش وسایل ارتباط جمعی به عنوان یکی از پدیده‌های مهم فرهنگی در شکل دادن به افکار انقلابی مورد توجه اندکی قرار گرفته است! به عنوان مثال در سینمای ایران به تعداد انگشتان یک دست هم فیلم ماندگار و ارزشمند مرتبط با تاریخ انقلاب اسلامی و شخصیت‌های اثرگذار این رخداد بزرگ را شاهد نبودیم، اما آثار سرشار از لودگی و ابتذال به وفور در هنرهفتم یافت می‌شود! باید گفت اینطور به ذهن می‌رسد که رسانه‌های تصویری از مسیر درست، اصولی و متعهدانه خارج و دچار کمی کجروی و انحراف شده‌اند! این اتفاق در حالی است که همه متولیان رسانه، سینما، تلویزیون و... باید نسل جوان کشور را که در معرض تهاجم فرهنگی بیگانگان قرار دارند با اندیشه معمار کبیر انقلاب و دستاورد‌های این انقلاب عظیم آشنا کنند.

سال‌هاست همزمان با مناسبت‌های مختلف برخی مسئولان و مدیران شعار حمایت از تولید آثار مرتبط با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و… می‌دهند، اما متأسفانه در عمل هیچ اتفاق مثبت و سازنده‌ای برای توسعه و رونق آن صورت نمی‌گیرد به نحوی که سینماگران دغدغه‌مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت اثر در فضای ارزشی می‌کردند اینک اغلب خانه‌نشین شده‌اند! زندگی حضرت امام (ره) و وقایع انقلاب اسلامی سرشار از رویداد‌های دراماتیک است که قابلیت تبدیل شدن به ده‌ها اثر سینمایی، تلویزیونی و... را دارد، اما متأسفانه در تمامی سال‌های پس از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی، در حوزه فرهنگ و هنر از پرداختن به این موضوعات بسیار مهم غافل مانده‌ایم که جای افسوس دارد.

اگر به وضعیت تولیدات سینمایی و تلویزیونی پس از انقلاب نگاه کنیم تنها تعداد معدود و انگشت‌شمار آثاری را می‌توانیم بیابیم که درباره ابعاد مختلف زندگی پر فراز و نشیب حضرت امام خمینی (ره) یا وقایع مهم انقلاب اسلامی ساخته شده‌اند که متأسفانه این دسته از تولیدات هم آنچنان که باید به دلیل اهمال کاری سازندگان‌شان نتوانسته اند مورد توجه مردم و مخاطبان قرار گیرند و تأثیرات لازم را روی افراد جامعه و به خصوص نسل سوم و چهارم انقلاب که شناخت کمی نسبت به حوادثی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در کشور گردید، بگذارند. پرداختن به زندگی حضرت امام (ره) و حوادث انقلاب اسلامی آنقدر با اهمیت است که باید شورا‌هایی در این رابطه در سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی تشکیل شود و مدیران این نهاد‌های مهم سینمایی و تلویزیونی قانونی را تصویب کنند تا همه ساله آثاری در این رابطه ساخته شود؛ زندگی حضرت امام (ره) در رابطه با برخورد با استکبار جهانی و صهیونیزم آنقدر جای کار دارد که به راحتی می‌توانیم از ابعاد دراماتیک آن استفاده کرده و سالانه چند اثر تصویری و نمایشی تولید کنیم. مسئولان فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران باید بدانند تولید آثار در این رابطه هزینه کردن محسوب نمی‌شود و در واقع نوعی سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده است؛ ما باید علاوه بر تولید آثار انقلابی دست به تولید آثار مذهبی و دینی نیز بزنیم، اما متأسفانه همواره مشکلاتی بر سر راه تولید این قبیل آثار نیز وجود دارد. با توجه به جمیع این اتفاقات، پخش سریال راز ناتمام که به تازگی آغاز شده نویدبخش اتفاقاتی نوین در راستای پاسداشت تاریخ انقلاب است. این سریال در کش و قوس یک ماجرای امنیتی به زندگی پرفراز و نشیب شهید محمدجواد باهنر می‌پردازد که در فعالیت‌های پرثمرش، سوابق مبارزاتی علیه رژیم ستم‌شاهی و بار‌ها محکومیت به زندان دارد و پس از انقلاب اسلامی نیز وزیر آموزش و پرورش و سپس دومین نخست‌وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. باید منتظر ماند و دید نظر مخاطبان در پایان پخش این اثر چه خواهد بود!


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها