رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کردستان گفت: اولویت دولت سیزدهم در کردستان، اتمام و یا تعیین تکلیف پروژه های نیمه تمام است.
کد خبر: ۱۳۷۷۸۱۲

 کردستان-جام جم آنلاین- ارسلان ازهاری صبح امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها در سنندج اظهار کرد: یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد دولتی که با شعار عدالت سرکار آمد و امیدهایی را برای مردم ایجاد کرد.

رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کردستان افزود: وعده‌های دولت داشتن نگاه یکسازن به مردم به عنوان ولی‌نعمتان نظام و پررنگ کردن نقش مردم و استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و اجماع‌سازی همه نیروها در مسیر خدمت با برداشتن ضابطه‌های دست و پاگیر و مبارزه جدی با فساد، جهش در تولید و تقویت کسب و کار و توجه جدی به دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی در آینده از اهداف و شعارهای دولت است.

وی به مشکلات دولت در آغاز فعالیت آن هم گریزی زد و گفت: وجود تورم در اقتصاد، کسری بودجه، تلفات کرونا، کمبود اعتبار لازم برای کالاهای اساسی، کاهش رشد اقتصادی و شکاف طبقاتی از چالش‌های دولت در شروع فعالیت بود.

وی اضافه کرد: اقدامات مثبت و سازنده‌ای از جمله سفرهای استانی، حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی و هدفمندی کامل یارانه‌ها، توسعه ارتباط تجاری با همسایگان، توسعه ارتباطات تجاری، افزایش 68 درصدی ترانزیت، افزایش 36 درصدی صادرات غیرنفتی، تدوین سند تحول مردمی و انجام اصلاحات در بودجه 1401 از اقدامات دولت سیزدهم در این یکسال بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان محور توسعه استان و دستگاه‌های پیشران توسعه رسالت‌هایی مهمی را بر عهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌های راکد و چرایی راکد شدن آنها را از دستگاه‌های اجرایی خواسته‌ایم که برخی از دستگاه‌ها خوب عمل کرده و پاسخ داده‌اند و برخی از دستگاه‌ها هم در حال پاسخگویی هستند.

ازهاری گفت: امسال با عنوان سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین نامگذاری شده که دستگاه‌های مختلف باید در راستای تحقق این شعار تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در همین راستا رشد اقتصادی 8 درصدی به عنوان اولویت مورد توجه قرار گرفته و در هین راستا سهم مشخصی با توجه به ظرفیت‌های مختلف مشخص شده است اذعان کرد: در بخش کشاورزی 13.2 دهم درصد، صنعت 9.8 دهم درصد، معدن 21 درصد و خدمات 6.9 دهم درصد در راستای تحقق این مهم تکلیف تعیین شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اذعان کرد: 62 درصد واحدهای صنعتی در استان با ظرفیت اشتغالزایی 13 هزار نفر در سطح استان فعال هستند.

وی با بیان اینکه 198 واحد تولیدی و صنعتی نیمه فعال در سطح استان وجود دارد عنوان کرد: 65 واحد غیرفعال هم در سطح استان داریم که 61 واحد آن قابلیت برگشت به چرخه تولید دارند.

به گفته ازهاری، در سال گذشته با اقداماتی که انجام شده 9 واحد راکد به چرخه تولید بازگشتند.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: ارزش شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان 32 میلیارد تومان است که تقویت و توسعه این شرکت‌ها از اولویت‌های استان است که در این راستا دستورات لازم به دستگاه‌های اجرایی داده شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ادامه داد: براساس قانون معادن باید حساب‌های بانکی خود را در استان محل فعالیت افتتاح کنند اما واحدهای تولیدی و معادنی در کردستان فعالیت می‌کنند که حساب‌ بانکی در استان باز نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: رسانه‌ها این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی دنبال کنند چرا که تحقق این مهم می‌تواند در توسعه استان نقش‌آفرین باشد و اگر لازم باشد اسامی آنها را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

ازهاری اضافه کرد: فروش اموال مازاد دستگاه‌های اجرایی براساس دستورالعمل صادر شده باید عمل شود واحدهای مازاد به اختیار کمیته مشخص به ریاست استاندار کردستان تصمیم‌گیری می‌شود.

وی عنوان کرد: سال گذشته 149 مجوز فروش صادر شده که 31 مورد با 60  میلیارد تومان به فروش رسید و در حوزه سرمایه‌گذاری هزینه شد و مابقی هم در دست اقدام است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در ادامه به میزان تسهیلات پرداخت شده از طریق بانک‌ها هم گریزی زد و گفت: 994 میلیارد تومان تسهیلات با اشتغال 14 هزار و 890 نفر در دو حوزه مشاغل خانگی و تبصره ماده 18 در استان پرداخت شده است.

به گفته وی، 624 میلیارد تومان با اشتغال بیش از 4 هزار نفر از این میزان مربوط به تسهیلات تبصره 18 بوده است.

ازهاری در ادامه به مشکلات و چالش‌های حوزه آب و اقداماتی که در این حوزه انجام شده گریزی زد و گفت: 90 میلیون مترمکعب آب پشت سد گاران وجود دارد اما مردم مریوان به شدت با مشکل آب مواجه هستند.

وی عدم مدیریت واحد و جامع را از مشکلات مهم در دریاچه زریبار عنوان کرد و گفت: ورود فاضلاب به داخل زریوار از مشکلات اساسی است که از شرکت آب خواسته‌ایم هرچه زودتر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: جلوی برداشت‌های بی‌رویه از دریاچه زریوار باید گرفته شود تا این سرمایه عظیم ملی بتواند نفس بکشد و خود را احیا کند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان توجه به توسعه روستایی را از اولویت‌های مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: زمانی ما می‌توانیم به توسعه پایدار در روستاها دست پیدا کنیم که بتوانیم جمعیت روستایی را در روستاها حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: اقتصاد روستاها در کنار انجام پروزه‌های عمرانی و خدماتی از نکات مهمی است که مورد توجه قرار گرفته و براساس ظرفیت‌های مختلف در روستاها برای توسعه آنها برنامه‌ریزی‌های لازم باید صورت بگیرد چرا که نمی‌توانیم یک نسخه واحد را برای تمام روستاها بپیچیم.

ازهاری افزود: با توجه به ظرفیتی که هر روستا دارد باید در حوزه توسعه و اشتغالزایی و رونق اقتصادی آنها گام‌های اساسی برداشته شود تا شاهد خروجی مثبت در برنامه ریزها باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها