صاحب امتیاز بازی موبایلی آمیرزا در گفتگو با «جام‌جم» عنوان کرد

محبوبیت ۲۵میلیونی یک بازی ایرانی

واژگان، گردانه، حدس کلمه و مرحله بعد. بازی محبوب آمیرزا را می‌گویم. سال سوم کارشناسی بودم که یکی از هم‌اتاقی‌هایم گوشی‌اش را گذاشت وسط اتاق و گفت «بچه‌ها، بیایید ببینید با این واژه‌ها چه کلمه‌ای می‌شود حدس زد.» با این‌که آن شب، شب امتحان پایان ترم‌مان بود، ولی همه پای بازی نشستیم.
کد خبر: ۱۳۷۷۶۹۹
نویسنده زینب مرزوقی - گروه فرهنگ و هنر
کلمه حدس زدیم و مرحله‌های بالاتر و حدس کلمات سخت‌تر را تجربه کردیم. چند روز پیش خیلی اتفاقی در مترو دیدم که پیرمردی مشغول بازی آمیرزا بود. پرت شدم دقیقا به همان روزها. نه به‌خاطر خاطره بازی و روز‌های خوش کارشناسی؛ بلکه برایم سوال شد که یک بازی؛ آن هم با گذشت چندسال از ساخت مگر چقدر می‌تواند محبوب و جذاب باشد که هم پیرمرد‌ها را به خود مشغول کند و هم جوانان؟ متن پیش‌رو گفت‌وگویی با شهریار ازهاریان‌فر، مدیرعامل استودیو نردبان اندیشه است که تولید بازی‌های موبایلی موفقی همچون باقلوا و آمیرزا را در کارنامه خود دارند. جام‌جم در این گفتگو به شکل‌گیری ایده ساخت این بازی و محبوبیت آن پرداخته است.

بازی آمیرزا با چه هدفی طراحی شد؟ آیا ایده به خروجی کار شبیه بود؟

بازی آمیرزا برگرفته از یک بازی آمریکایی محبوب به نام ورد کوکی بود. ما آن بازی را به عنوان بیس اصلی کارمان قرار داریم، اما تغییرات بسیاری نیز اعمال کردیم و می‌توان گفت بازی آمیرزا اکنون نسبت به آن بازی ۷۰ درصد تغییر داشته و بسیاری از امکاناتی که آمیرزا دارد، آن بازی ندارد. تصمیم بر آن شد که کلمات آمیرزا از جنس اسم باشد و تا جایی که توانستیم تقریبا از کلمات کاملا ایرانی در بازی استفاده کردیم تا مخاطب با کلمات فارسی برخورد کند. از این رو ۷۹ درصد واژه‌هایی که در آمیرزا می‌بینیم، فارسی است و واژه‌های انگلیسی، تا حدودی عربی و واژگان جدید ادبیات فارسی وجود ندارد. وجه تمایز آن نیز با بازی‌های مشابه خودش دقیقا همین تاکید بر پواژه‌ها است. همچنین به لحاظ تاریخی نیز قومیت‌های مختلف ایرانی را نشان می‌دهد. در طراحی و المان‌های آمیرزا نیز به طور کامل از عناصر ایرانی استفاده شده است.

با توجه به این‌که آمیرزا بازی افزایش مهارت نیز هست؛ جزو بازی‌های جدی به شمار می‌رود؟

بینابینی بوده و ممکن است هم به شمار بیاید و هم نه. چرا که امکان دارد طراحی آمیرزا براساس المان یا موضوع مدنظر نباشد.

آیا واژگان دغدغه شما بوده یا آمیرزا تنها حاصل ایده‌برداری از یک بازی خارجی بود؟

ما پیش از بازی آمیرزا، بازی باقلوا را داشتیم که باز هم یک بازی کلماتی بود. بازی ایرانی نادرشاه افشار و پیش از آن نیز بازی لطفعلی‌خان زند را داشتیم که هر کدام مقطعی از تاریخ را روایت می‌کردند. این دو بازی، بازی تاریخی بودند که سال ۸۵ منتشر شدند. قبل از آمیرزا نیز بازی‌ای با توجه به دغدغه ما نسبت به فرهنگ ایرانی، ساخته بودیم و این دغدغه تنها به آمیرزا ختم نمی‌شد.

حدس می‌زدید که آمیرزا تا این حد محبوب شود؟

همان‌طور که گفتم، پیش از آمیرزا بازی باقلوا را داشتیم که دو میلیون‌بار دانلود شد. یعنی یک شناخت کلی نسبت به بازی‌های میلیونی داشتیم. اما این حجم از استقبال بسیار را واقعا نسبت به بازی آمیرزا پیش‌بینی نمی‌کردیم.

آیا این استقبال و دانلود آیا برای بازیساز آورده مالی دارد؟

بله آورده مالی بسیاری دارد. سال گذشته هزار میلیارد تومان بازی‌های موبایلی درآمدزایی داشته است. یعنی از طریق بازی‌های گوگل پلی، اپ استور، مایکت و کافه بازار این حجم از درآمد حاصل شده است.

پلتفرم‌های خارجی نیز؟

بله. شما می‌توانید اپلیکیشن‌هایتان را در این پلتفرم‌ها بارگزاری و سود اپ‌تان را دریافت کنید.

با توجه به قانون کپی‌رایت، پس از آمیرزا گروهی بودند که از ایده شما سوء استفاده کرده باشند؟ پیگیری شما به چه شکل بود؟

بله. بسیار زیاد بود. پس از انتشار بازی آمیرزا تقریبا ۵۰ بازی با همان کاراکتر و محتوا در استور‌های مختلف عرضه شد و البته به لحاظ قانون کپی‌رایت این اپ‌ها به دلیل نقص قانون کپی رایت برداشته نشد و ما نیز بی‌خیال موضوع‌شدیم.

آمیرزا چندبار به روزرسانی شده است؟

کل اپلیکیشن آمیرزا هر ماه آپدیت می‌شود و آپدیت‌ها یا به لحاظ محتوایی یا امنیتی است. ما در تمامی استور‌ها هر ماه آپدیت عرضه می‌کنیم. این آپدیت‌ها هم امنیتی است یعنی اطلاعات بازی را در گوشی حفظ می‌کند و هم این‌که محتوایی است. همچنین آمیرزا به گونه‌ای طراحی شده که با کمترین اطلاعات گوشی، این بازی قابلیت اجرا را دارد و کاربر با یک گوشی ساده نسخه۴ اندرویدی می‌تواند آمیرزا بازی کند. آمیرزا از سال ۹۵، ۱۲بار آپدیت شده است.

چندبار دانلود شده است؟

به لحاظ دانلود؛ آمیرزا ۲۵میلیون دانلود دارد و اکنون مثبت ۱۰میلیون در کافه بازار، مثبت ۵میلیون در گوگل پلی، مثبت ۵میلیون در اپ استور و مثبت ۳میلیون در مایکت است. این‌ها تنها نسخه‌های رسمی است و نسخه‌هایی وجود دارد که به اشتراک گذاشته شده و می‌توان گفت ۱۰میلیون نیز تعداد این نسخه‌هاست.

منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها