کد خبر: ۱۳۷۷۶۷۸
نویسنده کیکاووس زیاری - گروه رسانه
جورج آر آر مارتین، نویسنده داستان‌های معروف تاریخی که نوشته‌هایش بسیار مورد توجه دست‌اندرکاران تلویزیونی قرار گرفته، همزمان با پخش فصل اول درام تاریخی «خانه اژدها» که داستانش پیش‌درآمدی بر مجموعه پربیننده «بازی تاج و تخت» است درباره اقتباس تصویری از داستان‌هایش صحبت کرده و به برخی انتقاد‌ها پاسخ داده است.

این نویسنده درباره ضد‌زن بودن داستان‌هایش، چنین می‌گوید: «فکر نمی‌کنم ضد‌زن بودن داستان‌های من بیشتر از واقعیات موجود در جهان غرب و ضد‌زن بودن کشور‌های پیشرفته صنعتی دنیا باشد! شما به سیاستمداران معاصر نگاه کنید تا متوجه شوید چه می‌گویم. در زندگی واقعی و در تمام مراحل زندگی در جامعه غرب، به زنان ظلم و اجحاف می‌شود و حقوق‌شان زیرپا گذاشته می‌شود. اتفاقا کسانی که بیشتر از بقیه درباره حقوق خانم‌ها صحبت می‌کنند، بیشتر از بقیه در حق آن‌ها ظلم می‌کنند. حالا داستان‌های من ضد‌زن است یا آن‌هایی که مرا متهم به این موضوع می‌کنند؟»

مارتین با همین انتقادات که همزمان با پخش مجموعه خانه اژد‌ها مواجه شده، چنین ادامه می‌دهد: «الهام‌بخش من برای نوشتن داستان‌هایم واقعیت‌های تاریخی و آن اتفاقاتی هستند که طی قرن‌ها رخ داده‌اند. من این اتفاقات را گرفته و با زبانی ادبی، هنری و تخیلی برای مردم اهل کتاب دوباره‌نویسی می‌کنم. اگر برخی از بخش‌های داستان‌هایم حال‌و‌هوای ضد‌زن دارند، به این دلیل است که در تمام تاریخ چنین طرزتفکری ریشه در ذهن بسیاری از افراد قدرتمند داشته و با آن زندگی می‌کرده‌اند. اتفاقا من در کتاب‌هایم تلاش کرده‌ام بخش‌های متفاوت زنان حاضر در تاریخ را به تصویر بکشم. شما در هر دو رمان چند جلدی بازی تاج و تخت و خانه اژد‌ها با تعداد زیادی خانم مواجه می‌شوید که دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات متفاوتی دارند و دنیا را به شکل خاص خود نگاه می‌کنند. واقعیت امر این است که نگاه‌ها به قشر بانوان در طول تاریخ نگاهی تحقیرآمیز بوده و اهالی سیاست دید و نگاه مثبت و درستی درباره این قشر عظیم نداشته‌اند. در بسیاری مواقع از خانم‌ها استفاده ابزاری و تبلیغاتی شده و در کنار آن شما با زنانی روبه‌رو هستید و بوده‌اید که از کمترین حقوق اجتماعی برخوردار بوده‌اند. برای همین است که نام زنان مبارزی که در طول تاریخ در برابر ستم‌های گوناگون ایستادگی و مبارزه کرده‌اند، بسیار اندک است. جامعه صنعتی معاصر هم در این ارتباط اقدامات اندکی انجام داده و شما هنوز زنان زیادی را می‌بینید که در کوچه و خیابان به‌دنبال مبارزه برای کسب حقوق اولیه‌شان‌هستند.» درام تاریخی خانه اژد‌ها چند روز قبل اولین اپیزود خود را در معرض دید تماشاگران قاب کوچک قرار داد و با استقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو شد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها