کد خبر: ۱۳۷۷۴۷۳
نویسنده حسین یاری - گروه بین‌الملل
طی روز‌های اخیر زمزمه‌هایی درخصوص حضور نظامی آشکار نیرو‌های انگلیسی در اوکراین شنیده می‌شود. اگرچه دولت بوریس جانسون در روز‌های پایانی حضور خود در قدرت تلاش می‌کند لندن را به سوی بحرانی بی‌پایان هدایت کند، اما بسیاری از تحلیلگران مسائل نظامی و استراتژیک در انگلیس نسبت به تقابل نظامی مستقیم روسیه و انگلیس هشدار داده‌اند. بدون شک روسیه در برابر چنین اقدامی سکوت نخواهد کرد!

یک افسر ارشد ارتش انگلیس در اظهاراتی از احتمال اعزام سربازان این کشور به اوکراین برای حضور فیزیکی در جنگ با روسیه خبر داد و از آن‌ها خواست خانواده‌هایشان را برای آن آماده کنند. چ. پائول کارنی در مطلبی که برای نشریه «سرباز» ارتش انگلیس نوشت، با اشاره به حمایت‌های نظامی دولت این کشور از اوکراین افزوده‌است که سربازان ارتش انگلیس باید برای جنگ در روسیه آماده شوند و در این راستا باید خانواده خود را برای احتمال دوره‌های اعزام طولانی‌مدت آماده کنند.

او در ادامه افزود: «می‌خواهم همه ما بررسی کنیم که آمادگی بدنی برای عملیات داریم و همچنین مهم است که نزدیکان و خانواده‌هایی را که اغلب در غیاب ما سخت‌ترین نقش را دارند آماده کنیم. تقاضای من این است که در مورد استقرار احتمالی [برای جنگ]با آن‌ها بحث کنید. ممکن است برای مدت طولانی حضور قادر به برقراری ارتباط نباشیم».

پیشتر نیز پاتریک سندرز، فرمانده جدید ستادکل نیرو‌های مسلح انگلیس در اظهاراتی تاکید کرده بود نیرو‌های انگلیسی باید برای نبرد در برابر روسیه مهیا شوند. سندرز در ژوئن (خرداد ماه) هشدار داده بود اکنون زمان حیاتی برای شکل‌دهی ارتشی است که توانایی حضور در میدان نبرد را داشته باشد. بر اساس این گزارش، انگلیس از آغاز جنگ در اوکراین تاکنون ۷/۲ میلیارد دلار کمک‌های نظامی در اختیار کی‌یف قرار داده‌است. همچنین نیرو‌های انگلیسی در حال حاضر با کمک چند کشور اروپایی مشغول آموزش نظامیان اوکراینی در خاک انگلیس هستند.

به نظر می‌رسد مقامات انگلیسی قدرت تجزیه و تحلیل میدان نبرد اوکراین و همچنین آینده‌پژوهی معادلات نبرد در این کشور را به صورت کامل از دست داده‌اند. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز پیشتر اعلام کرده بود کشورش درصدد است سامانه‌های راکتی چندپرتابی بیشتری را در اختیار اوکراینی‌ها قرار دهد. بسیاری از کارشناسان درباره ورود کشور‌های غربی از جمله ناتو و آمریکا به جنگ اوکراین هشدار داده و درباره شروع جنگ هسته‌ای یا جنگ‌جهانی‌سوم ابراز نگرانی کرده‌اند. اما رفتار دولت‌های انگلیس و آمریکا، زمینه را برای بروز بحران‌هایی مزمن و دامنه‌دار در اوکراین و نظام بین‌الملل فراهم کرده است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها