اگر با کمردرد ناشی از دیسک کمر، دست و پنجه نرم می کنید و انجام اقدامات خودمراقبتی مانند فعالیت ملایم، حرارت موضعی یا ماساژ، بعد از چند هفته تا یک ماه درد و ناراحتی را کاهش نداد، یک متخصص طب فیزیکی می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند.
اگر با کمردرد ناشی از دیسک کمر، دست و پنجه نرم می کنید و انجام اقدامات خودمراقبتی مانند فعالیت ملایم، حرارت موضعی یا ماساژ، بعد از چند هفته تا یک ماه درد و ناراحتی را کاهش نداد، یک متخصص طب فیزیکی می‌تواند به شما در حل این مشکل کمک کند.
کد خبر: ۱۳۷۷۳۰۱

در طب فیزیکی تعداد زیادی روش درمانی موجود است. این موارد از درمان های محتاطانه مانند داروها، فیزیوتراپی و درمان های دستی (کایروپراکتیک) تا گزینه های تهاجمی تر مانند تزریق ستون فقرات و جراحی ستون فقرات را شامل می شود.

علائم دیسک کمر

علائم دیسک کمر عبارتند از: ضعف در یک پا، گزگز و مومور دست و پا، تیرکشیدن یا سوزن سوزن شدن دست ها و پاها. درد در باسن یا درد سوزشی شانه، گردن یا بازو. از دست دادن کنترل مثانه یا روده نیز یک علامت است، اما اگر با ضعف قابل توجه در هر دو دست یا پا همراه شود، مشکل می تواند جدی باشد و باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

کمردرد از هر پنج نفر، چهار نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، درد به تنهایی برای تشخیص دیسک کمر کافی نیست. اگر کمردرد ناشی از زمین خوردن یا ضربه ای به کمر است، به پزشک مراجعه کنید. شایع ترین علامت دیسک کمر گرفتگی رگ سیاتیک است زیرا سیاتیک در اثر فشار بر عصب نخاعی ایجاد می شود.

چه زمانی باید به پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنیم؟

اغلب، مراحل خودمراقبتی که توسط پزشک پیشنهاد می شود، برای تسکین درد کافی است. اما اگر کمردرد ادامه پیدا کرد، یا اگر الگوی کمردرد ایجاد شد، یک متخصص طب فیزیکی می‌تواند به شما کمک کند ترکیب مناسبی از درمان‌ها را برای کاهش علائم دیسک کمر و انجام کارهای روزمره و فعالیت‌های مورد علاقه‌تان پیدا کنید.

تشخیص دیسک کمر

پس از بررسی سابقه پزشکی و علائم شما، پزشک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. حتماً هرگونه آسیب و همچنین هر گونه درد گردن یا کمر همراه با افزایش تدریجی درد بازو یا پا را ذکر کنید. معاینه فیزیکی به تعیین اینکه کدام ریشه های عصبی تحت تأثیر قرار گرفته اند و چقدر جدی است، کمک می کند. اشعه ایکس ممکن است شواهدی از تغییرات دیسک یا دژنراتیو ستون فقرات را نشان دهد. مطالعات تصویربرداری اضافی، مانند تصاویر تشدید مغناطیسی (MRI)، الکترومیلوگرافی (EMG)، یا توموگرافی کامپیوتری (CT) ممکن است برای ارزیابی و تشخیص کامل وضعیت شما مورد نیاز باشد.

درمان طب فیزیکی دیسک کمر

دارو

هیچ دو نفری دیسک کمر را به طور یکسان تجربه نمی کنند. یک فرد ممکن است به سختی علائم را متوجه شود، در حالی که فرد دیگر ممکن است به دلیل دردهای جدی نیاز به دارو داشته باشد.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

برخی از دردهای مرتبط با دیسک کمر ممکن است به دلیل التهاب اعصاب و بافت نرم اطراف دیسک باشد. هنگامی که یک عصب ملتهب متورم می شود، ممکن است به دیسک لغزنده فشار وارد کند. با درمان التهاب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، تورم و درد ناشی از آن ممکن است برطرف شود. رایج ترین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین هستند.

شل کننده‌های عضلات

اگر دیسک از جای خود بین مهره‌ها بلغزد و به عصب فشار وارد کند، سیگنال‌های الکتریکی که از عصب به بافت عضلانی مجاور حرکت می‌کنند ممکن است مختل شده و منجر به اسپاسم عضلانی دردناک شود. داروهای شل کننده عضلات می توانند اسپاسم را آرام کرده و درد را کاهش دهند و به شما امکان می دهند راحت تر حرکت کنید. پزشک ممکن است این داروها را به مدت یک یا دو هفته تجویز کند. پس از آن، درد ناشی از اسپاسم عضلانی اغلب خود به خود برطرف می شود.

موبیلیزیشن ستون فقرات

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که  قلنج گردن یا کمر خود را بشکنید و احساس بهتری داشته باشید؟ موبیلیزیشن ستون فقرات نیز از همین اصل پیروی می کند. موبیلیزیشن ستون فقرات، همچنین تحت عنوان دستکاری ستون فقرات یا درمان دستی شناخته می شود و شامل حرکت دادن مفاصل پشت است. این دستکاری می تواند استرس و فشار مفاصل و در نتیجه درد را کاهش دهد. همچنین توانایی شما برای بازگشت به فعالیت های روزمره بهبود می یابد.

موبیلیزیشن ستون فقرات یک درمان غیردارویی مؤثر برای تسکین کمردرد است. مؤثرتر از درمان های ساختگی (sham treatments)، مانند فشار دادن عضلات نرم یا ماساژ است. با این حال، باید بسیار احتیاط آن را انجام داد، در غیر این صورت دیسک کمر شما ممکن است بیشتر تشدید شود. اگر به دنبال موبیلیزیشن ستون فقرات هستید، مطمئن شوید که متخصص طب فیزیکی مورد نظر برای انجام این روش به خوبی آموزش دیده و با تجربه است.

فیزیوتراپی

پزشک ارتوپد شما ممکن است برای فیزیوتراپی با یک فیزیوتراپ یا پزشک طب فیزیکی همکاری نزدیک داشته باشد. اغلب، فیزیوتراپی درد را تسکین می دهد و از آسیب بیشتر به دیسک کمر جلوگیری می کند.

بخش مهمی از درمان علائم دیسک کمر با تقویت عضلات مرکزی، عضلات پشت، شکم، بالای ران و باسن انجام می شود.  اگر این عضلات ضعیف باشند، ستون فقرات وزن بیشتری را تحمل می کند. این فشار اضافه می تواند باعث بی ثباتی یا بدتر شدن مشکل موجود ستون فقرات شود. فیزیوتراپ می تواند تمریناتی را برای تقویت این عضلات به شما آموزش دهد. این تمرینات می توانند وضعیت بدن را بهبود بخشند، فشار روی اعصاب تحت تأثیر لغزش دیسک و  در نتیجه درد را کاهش دهند.

یک متخصص طب فیزیکی همچنین ممکن است تکنیک‌های تکمیلی را برای بهبود عملکرد کلی و ایجاد احساس بهتر در عضلات مرکزی توصیه کند. حرکات کششی، ماساژ درمانی و گرما و یخ درمانی همگی می توانند به یک برنامه درمانی جامع کمک کنند.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید برای درد دیسک کمر مورد استفاده قرار می گیرد و جایگزینی برای کورتون خوراکی می باشد. در بیشتر مواقع، زمانی تزریق توصیه می شود که سایر درمان‌های غیرجراحی نتوانسته‌اند درد را تسکین دهند. استروئیدها دارای خواص ضد التهابی قوی هستند و می توانند مستقیماً به فضای اپیدورال( ناحیه پر از مایع اطراف نخاع ) تزریق شوند.

این تزریق ها تحت بی حسی موضعی انجام می شوند، متخصصان در مرکز امید از اشعه ایکس برای اطمینان از تزریق دقیق دارو استفاده می کنند. این روش معمولاً کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

تسکین درد ناشی از استروئیدهای تزریقی ممکن است از یک هفته تا یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد. با این حال برخی از افراد متوجه می شوند که تزریق به آنها کمک نمی کند. قبل از تزریق هیچ راهی برای سنجش اثربخشی آن وجود ندارد؛ اگرچه برای بسیاری از افراد استروئیدها تسکین طولانی مدتی را ارائه می دهند. تزریق استروئید زمانی مؤثرتر است که درست قبل از شروع فیزیوتراپی انجام شود و باعث شود تمرینات قدرتی بدون درد انجام شوند.

طب سوزنی

طب سوزنی یک تکنیک درمانی است که در آن پزشکان سوزن های بسیار نازکی را در نقاط مختلف سطح بدن فرو می کنند. با هدف قرار دادن نقاط خاصی در امتداد مریدین ها که مربوط به مسیرهای عصبی تحت تأثیر دیسک کمر است، طب سوزنی ممکن است با افزایش جریان خون، بهبودی را افزایش دهد. طب سوزنی همچنین ممکن است بدن را وادار به ترشح اندورفین کند که مسکن  طبیعی درد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها