مذاکرات می‌تواند به‌عنوان ابزار سیاست‌ورزی هر کشوری محسوب شود و از این ‌رو باید آن را وسیله پیشرفت اهداف و منافع ملت‌ها و کشورها دانست.
کد خبر: ۱۳۷۶۳۵۳
نویسنده روح‌ الله متفکرآزاد - نماینده تبریز در مجلس

جمهوری اسلامی ایران با سنجش شرایط خود و سایر کشورها و در عین‌ حال برای کاهش تنش در حوزه روابط با کشورهای اروپایی تلاش می‌کند مذاکرات رو به جلویی را دنبال کند اما این روند به معنای آن نیست که ما به هر قیمت به توافق احتیاج داریم.

بلکه ما به یک توافق نیاز داریم و بنابراین ازآنجا‌ که ما تخم‌مرغ‌هایمان را در یک سبد قرار ندادیم سیاست ایران در عرصه بین‌المللی معطوف به توجه به همه دنیاست.

به‌همین دلیل موضوع تقویت روابط و دیپلماسی اقتصادی را با کشورهای همسایه و پیرامونی و دیگر کشورهای همسو پی گرفته‌ایم.

از سوی دیگر توان داخلی ما برای تأمین نیازهایمان از شرایط بسیار خوبی در حال حاضر برخوردار است و نوید گشایش‌هایی جدی را دراین‌باره می‌بینیم و می‌توانیم با تکیه بر این استعدادهای بالقوه و بالفعل بسیاری از مشکلات پیش رو را مرتفع کنیم.

از سوی دیگر چنانچه شاهدیم غرب نیازمند توافق در موضوع هسته‌ ای با جمهوری اسلامی ایران است.

ازاین‌رو اروپایی‌ها تلاش می‌کنند که این کار را به سرانجام برسانند. همچنین برخی تحولات منطقه‌ای ازجمله جنگ اوکراین و به‌تبع آن بروز بحران انرژی در غرب، بر علاقه و تمایل اروپاییان به بستن توافق با جمهوری اسلامی ایران می‌افزاید.

طبعا وجود این واقعیت‌ها نشان می‌دهد که نقش و اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی کشورمان بیش از گذشته برای سایر کشورهای دنیا آشکار شده است.

با این وصف همان‌طور که جمهوری اسلامی از ابتدای روی‌کارآمدن دولت سیزدهم نشان داد موضوع مذاکرات هسته‌ای جزو گزینه‌های اول و مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی کشورمان محسوب نمی‌شود بلکه گفت‌وگو با اروپا و غرب یکی از اقداماتی است که ایران در کنار سایر موضوعات پیش می‌برد.

اگر منافع کشور، نظام و مردم ما در این مسیر تأمین می‌شود قطعا ما می‌توانیم به سمت رسیدن به یک توافق خوب حرکت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها