بررسی پرونده هکرهای کوچک که مرتکب جرایم بزرگ شدند

هکرهای لی‌لی‌پوتی

بعضی نوجوانان به جای استفاده از هوش و استعداد سرشار خود در مسیرهای درست و منطبق با قانون‌مداری، سر از کوره‌راه‌هایی در می‌آورند که نتیجه‌اش چندان خوشایند نیست. هکرهای نوجوان از توانایی ذهنی و خلاقیت خود برای قدرت‌نمایی و پنجه‌انداختن با دیگران در فضای مجازی استفاده می‌کنند تا خودی نشان دهند. در این گزارش به پرونده برخی از این هکرها می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۳۷۵۸۱۹

هک سامانه شاد توسط دانش آموز پانزده ساله
جولان کرونا در جهان به‌جز ابتلا به بیماری و مرگ و میر، عواقب زیادی هم داشت. در یک مورد، بسیاری از دانش‌آموزان در نقاط مختلف دنیا را خانه‎نشین و ناچارشان کرد در کلاس‌های درس آنلاین شرکت کنند. یک دانش‌آموز 15ساله قمی هم در چنین شرایطی فکر عجیبی به سرش زد و بعد از مدتی هم آن را عملی‌کرد. سروصدای خرابکاری پسر نوجوان زمانی درآمد که تعدادی از معلمان و مدیران مدارس به پلیس فتای استان قم مراجعه کردند و گفتند پیام‌هایی از شماره‌های ناشناس با عناوین مختلف «شاد مدیران مدارس»، «اینترنت دانش‌آموزی» و «اهدای 12گیگ اینترنت رایگان» برای آنها ارسال و در ادامه با استفاده از ترفندهای متقلبانه، حساب کاربری‌شان در شاد هک شده است. با این شکایت، ماموران رسیدگی به موضوع را شروع کردند و در ادامه معلوم شد روی تمام گوشی‌ها یک بدافزار مشخص نصب شده و هکر با استفاده از همان بدافزار به سرویس پیامک ‌گوشی‌ها دسترسی پیدا کرده است. پلیس سراغ اقدامات تخصصی رفت و سرانجام به سرنخ اصلی که یک دانش‌آموز 15ساله بود، رسید. بعد از هماهنگی با حراست آموزش‌وپرورش و مقام‌قضایی، پسر نوجوان همراه پدرش به پلیس فتای قم آمد تا در مورد کاری که انجام داده بود، توضیح دهد. از قرار معلوم، هکر 15ساله به اسم پشتیبانی شاد، فایل بدافزار را با متن «این فایل از طرف تیم فنی پشتیبان شاد برای مدیران زحمتکش فراهم شده است، لطفا شاد را به‌روزرسانی کنید.» ارسال کرده و سپس با دسترسی به پیامک‌های قربانیان اقدام به لاگین به اکانت شاد آنها می‌کرد. در ادامه، مدیریت کانال‌های اطلاع‌رسانی مدارس را به دست گرفته و نام و محتوای‌کانال را به‌کانال‌های موزیک و فان تغییرداده و در نهایت کانال را در قبال شارژ همراه اول به فروش می‌رساند.

دستبرد اینترنتی ده هزار حساب بانکی توسط پسر سیزده ساله
هکر نوجوان دیگری که از هوش و نبوغش در جهت دیگری استفاده کرد، اهل استان مرکزی بود که اسفند ماه سال گذشته 10هزار حساب بانکی را هک کرد. ماجرای این هک عجیب و غریب زمانی لو رفت‌ که کارشناسان پلیس فتای استان مرکزی دو نفر را به عنوان عاملان فیشینگ و صفحات جعلی فضای مجازی دستگیر کردند، اما همه چیز به سادگی تمام نشد و هر دو، از نفر سومِ در پرده‌ای صحبت کردند که عامل اصلی تشکیل این باند و فعالیت‌هایش بود و در یکی از شهرهای همجوار زندگی می‌کرد. بعد از انجام هماهنگی لازم با مقام قضایی، تیم پلیس محل اختفای سرکرده این باند را که یک نوجوان 13ساله بود، در تهران ردزنی و او را دستگیر کرد. از قرار معلوم پسر نوجوان با استفاده ابزاری از دو همدست خود که اعتیاد شدیدی به مواد مخدر داشتند، درگاه‌های مجازی ساخت و از طریق فیشینگ و جعل صفحات در فضای مجازی، توانست به اطلاعات 10هزار حساب بانکی دسترسی پیدا کرده و از آنان کلاهبرداری کند. 

هک چهار هزار مودم اینترنت توسط هکر نوزده ساله 
«بی‌نظیر و بی‌سابقه» لقبی بود که فرمانده انتظامی استان اصفهان در سال 95 به پرونده یک هکر 19ساله داد که توانسته بود چهار هزار مودم وای فای و ADSL  را هک کند و عنوان پرونده‌اش را سر زبان‌ها بیندازد. همه چیز از زمانی آغاز شد که تعدادی از مردم شکایتی در خصوص این‌که فردی ناشناس به سیستم مودم و ADSL آنها نفوذ کرده است، مطرح کردند. با این شکایت، ردزنی‌ها توسط پلیس فتا استان آغاز و مشخص شد هکر مودم‌ها، هیچ‌کس نیست جز یک نوجوان 19ساله. این هکر نوجوان که در خانه‌اش دستگیر شد، در مدت دوماه توانسته بود به مودم وای فای و ADSL چهار هزار شهروند نفوذ  کرده و به صورت رایگان از پهنای باند اینترنت آنان استفاده کند.

دستگیری هکر نوزده ساله اینستاگرام 
آذر ماه پارسال خبر دستگیری یک هکر نوجوان 19ساله که با دسترسی به حساب‌های اینستاگرام شهروندان مازندرانی، 4.5میلیارد تومان از آنان‌ کلاهبرداری کرده بود، دهان به دهان در میان اهالی مازندران چرخید. این ماجرا زمانی رسانه‌ای شد که تعدادی از شهروندان مازندرانی در مورد هک اکانت اینستاگرام خود و کلاهبرداری از دنبال‌کننده‌های‌شان تحت عنوان نیاز مالی به پلیس فتای استان شکایت کردند. پس از ثبت شکایت با هماهنگی مقام قضایی پرونده‌ای تشکیل و با ثبت اظهارات شاکیان، کارشناسان پلیس فتا وارد عمل شدند. با بررسی‌های بیشتر مشخص شد هکر با سوء‌استفاده از ضعف امنیتی، توانسته با دسترسی به اکانت او و فرستادن پیام‌های جعلی از کاربران ‌کلاهبرداری‌ کند. این هکر، ساکن یکی از شهرهای پایتخت بود که بعد از انجام هماهنگی‌های لازم توسط پلیس دستگیر شد. هکر نوجوان پس از دستگیری، همه چیز را انکار کرد، اما وقتی با مدارک جرم‌ مواجه شد، به جرم خود اعتراف کرد و گفت با این کار 45میلیارد ریال از همشهریان خود کلاهبرداری کرده است. 

توصیه‌هایی برای جلوگیری از فعالیت هکرها
رئیس پلیس فتای استان مازندران به کاربران توصیه کرد: کاربران فضای مجازی در صورت استفاده از پیام‌رسان‌ها، تنظیمات امنیتی را انجام دهند و به هیچ عنوان از برنامه‌های ناشناخته استفاده نکنند و برنامه‌های مورد نیاز خود را از منابع معتبر دانلود کنند و از نصب برنامه‌هایی تحت عناوین افزایش فالوور و... خودداری کنند.
تغییر مرتب پسورد و ایجاد یک پسورد منحصربه‌فرد دو روش ساده برای جلوگیری از هک رمز دوم کارت‌بانکی است. انتخاب یک پسورد قوی‌تر بسیار امن‌تر از پسوردهای یک یا دوکلمه‌ای است. شما می‌توانید از ترکیب اعداد و حروف و کاراکترهای خاص برای ساخت یک پسورد قوی استفاده کنید.
اگر از طریق بانک آنلاین خود اطلاعیه‌ای با مضمون هک شدن حساب بانکی‌تان دریافت کرده‌اید یا  ایمیلی دریافت کرده‌اید که از شما می‌خواهد اطلاعات حساب بانکی خود را تایید کنید، این‌یک زنگ خطر است. حتی اگر ایمیلی که شما دریافت می‌کنید قانونی به نظر می‌رسد قبل از کلیک روی لینک‌ها و دکمه‌های موجود در ایمیل با بانک خود تماس بگیرید و جریان را جویا شوید. این ایمیل‌ها عمدتا حاوی نرم‌افزارهای مخرب و ردیابی است که اجازه می‌دهد سارقان به هویت و اطلاعات لاگین شما دسترسی  پیدا کنند.
استفاده از رایانه‌های عمومی یا اینترنت وای‌فای رایگان برای بررسی حساب بانکی آنلاین خود ایده بسیار بدی است، زیرا نمی‌دانید این رایانه توسط کاربر دیگری هک شده است یا نه. اگر نرم‌افزارهای مخرب روی سیستم نصب ‌شده باشد، به هکرها اجازه خواهید داد تا به فعالیت شما نظارت کنند. استفاده از اتصالات وای‌فای عمومی برای چک کردن حساب‌های بانکی از طریق لپ‌تاپ یا تلفن همراه هم به همان اندازه خطرناک است.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها