نگاهی به نقش زن‌ها در عرصه واقعه عاشورا

شیرزنان روزهای سخت

ظهور اسلام و نبوت حضرت محمد(ص) با احیای جایگاه و ارزش‌های زن در جامعه همراه بود. آن هم عرب دوران جاهلیت که دختر داشتن را ننگ می‌دانستند و دختران را در همان بدو تولد زنده به گور می‌کردند. رسول اکرم (ص) اما در همان جامعه و همان عصر، یگانه دختر گرامی‌اش حضرت فاطمه(س) را ام‌البیها می‌خواند و بر دستانش بوسه می‌زد.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۹۲
نویسنده زهرا چیذری - گروه جامعه

این فرهنگ اسلامی و ارزش‌گذاری به زن در اعتلای شخصیت و رشد و تعالی زنان و دختران اهل‌بیت به گونه‌ای اثرگذار بود که زنان اهل‌بیت در دوران‌ مختلف و بزنگاه‌های حساس، نقشی بی بدیل و اثرگذار داشتند.

همچنان‌که حضرت زهرا (س) در راستای احقاق حق ولایت مولاعلی(ع) تا پای جان ایستادگی کردند و حتی ماجرای شهادت و وصیت ایشان برای تشییع شبانه و پنهان ماندن مزارشان،‌دامنه این مبارزه و حق‌طلبی را تا به امروز کشید و این سؤال را در اذهان عمومی بر می‌انگیزد که مزار یگانه دختر پیامبر اسلام کجاست؟! همین روحیه مبارزه و حق‌طلبی در کنار ارزش‌گذاری به مقام زن در مکتب اهل‌بیت و تربیت علوی و زهرایی در حضرت زینب(س) و سایر زنان اهل‌بیت تجلی یافت به گونه‌ای که اگر زنان در واقعه عاشورا حضور نداشتند، هرگز پیام عاشورا منتقل نمی‌شد و کربلا در کربلا می‌ماند.‌ اما زنان عاشورایی حضوری اثرگذار و بی‌بدیل داشتند.

مادرانه‌های واقعه عاشورا، لطیف‌ترین و عاشقانه‌ترین روابط میان مادر و فرزند را به نمایش می‌گذاشت؛‌ مادرانی همچون مادر زهیر ‌که عشق به حسین(ع) و شهادت مادری کردنش را تحت تاثیر قرار داده و خودش فرزندش را راهی میدان می‌کند.

اوج این نقش‌آفرینی بی‌بدیل برای انتقال پیام عاشورا، قافله سالار کربلا حضرت زینب (س) است که علاوه بر تقدیم فرزندانش در راه حقی که برادر در پیش گرفته، از عصر عاشورا پرچمدار این قیام می‌شود؛‌پرچمی که دست به دست چرخیده تا پیامی که قیام امام‌حسین(ع) به جهانیان داد تا امروز زنده بماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها