نگاهی به نمایشگاه «نقش راستان» نقاشی‌ های حسن روح‌ الامین در کوشک هنر

شکوه عاشورا از دریچه هنر

درباره حسن روح‌ الامین که هنرش را وقف امام‌ حسین‌ (ع) کرده است

عکس | نقاش نینوا

یک جوان لاغر اندام، محجوب و گریزان از گفت‌وگوی مطبوعاتی است، کم حرف و مؤدب در برخوردهای شخصی. در سرش، تاریخ را تصویر می‌کند و صحنه‌های سخت و دلهره‌آوری را که تاریخ اسلام ساخته است در برابر چشمش می‌آورد و روی تابلو پیاده می‌کند و این گونه است که ما از طریق قلم و هنر او، تاریخ را تجسم می‌کنیم.
کد خبر: ۱۳۷۵۱۸۵

عکس | نقاش نینوا

سخن از حسن روح الامین، نقاش جوان متولد ۱۳۶۴ است که همه هنرش را وقف تصویر کردن تاریخ اسلام و ماجراهایی کرده که بر اهل بیت (ع) گذشته است.

او که پایان‌نامه خود را برای فارغ‌ التحصیل شدن از دانشکده هنر دانشگاه شاهد، درباره موضوع عاشورا انتخاب کرده بود، بیشترین تلاش خود را در عرصه هنر به وقایع کربلا و عاشورا معطوف کرده است.

او که سال ۱۳۹۸ به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی نیز انتخاب شده است در نقاشی‌هایش به سبک معروف به نقاشی باروک گرایش دارد و ویژگی‌های این سبک، به‌خصوص ایجاد تضاد شدید میان نور و تاریکی را در خدمت مفاهیمی درآورده که قصد دارد در تابلوهایش به نمایش درآورد؛ جنگ میان نیروهای خیر و شر، نبرد تاریخی میان اولیا و اشقیا که در تابلوهای او به‌خوبی به نمایش درآمده است.

او همچنین با آشنایی و مطالعه دقیق تاریخ اسلام، ویژگی‌های نژادی، موقعیت اجتماعی و دقت در پرداخت جزئیات توانسته است در آثار واقع‌گرایانه خود، مفاهیم عمیق مورد نظرش را پیاده کند.

وقف کردن همه هنر و توانایی‌های تکنیکی در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی و دینی، کار بزرگی است که از عهده هر هنرمندی برنمی‌آید و او با ارادتی تام به سید الشهدا (ع) توانسته است این کار مهم را انجام دهد و البته پاداش این وقف بزرگ فرهنگی را هم گرفته است و افتخار نصب تابلوی غدیری او در حرم مطهر علوی، افتخاری است که نصیب کمتر هنرمندی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها