افزایش انتقادات به استفاده متهمان از چادر در دادگاه‌ها

قوه‌ قضاییه، شأن چادر را حفظ کند

امدادگران و اهالی مناطق سیل‌زده در گفتگو با «جام‌جم» تشریح کردند

ناگفته‌هایی از شب سیلابی

سنبه سیلاب ویرانگری که از دو هفته پیش در نقاط مختلف کشور جاری شد، همچنان پرزور است و با قدرت می‌تازد. مردم نقاط سیل‌زده و امدادگران حدود یک هفته است که خواب کاملی نداشته‌اند و خستگی از سر و رویشان می‌بارد. در تمام این مدت و حتی در شدیدترین بارندگی‌ها، هم مردم سیل‌زده پای کار بودند و هم امدادگران سازمان‌های مختلف، از هلال‌احمر و آتش‌نشانی تا نیرو‌های نظامی. تا جایی که هنوز خرابی‌های یک قسمت سیلاب‌زده را جمع‌وجور نکرده بودند، در نقطه‌ای دیگر از کشور سیلاب جاری شد و امدادگران برای کمک به سیل‌زدگان به استانی دیگر اعزام شدند.
کد خبر: ۱۳۷۴۷۹۱
نویسنده لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث
به گزارش جام جم آنلاین، این روال دو هفته کار مستمر امدادگران است که هنوز مشغول آواربرداری و خارج‌کردن اجساد از زیر گل ولای و پسماند‌های ناشی از سیلاب هستند.

با هشدار جدید سازمان هواشناسی کشور، سامانه بارشی مونسون تا چهار روز دیگر همچنان مهمان آسمان ایران است و ۲۲ استان درگیر بارش باران و سیلاب ناشی از آن خواهند بود. این یعنی این‌که امدادگران همچنان باید به‌هوش‌وگوش باشند تا با وقوع سیلاب به کمک مردم سیل‌زده بروند.

امدادگری ۲۴ساعته

سیدرضا مومنی، رئیس مرکزآنست (سگ‌های زنده‌یاب) سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر یکی از همین امدادگران است. روز جمعه در امامزاده داوود پای کار بود و دیروز شنبه هم در منطقه دماوند مشغول امدادرسانی. از او در مورد سیلاب‌های اخیر پرسیدیم و این‌که سگ‌های زنده‌یاب در این مدت چند جسد یا فرد زنده را پیدا کرده‌اند؟ او به جام‌جم می‌گوید: «شرایط جست‌وجو در سیلاب شرایط خاصی است، زیرا ماهیت سیلاب و پسماند‌های ناشی از آن همیشه تهدیدکننده جان امدادگران بوده و هست، اما با توجه به حس انسان‌دوستی و وظیفه ذاتی، تمام سختی‌ها اعم از احتمال غرق‌شدن، گرفتارشدن در مرداب و آبرفت‌های پس از سیلاب و ... را به جان خریده‌ایم.
این مشکلات همواره جان امدادگران و سگ‌های زنده‌یاب را تهدید می‌کند، اما باید وظیفه خود را انجام دهیم. در سیلاب‌های اخیر نیز از امکانات استان‌هایی مانند زنجان، همدان، سمنان، اصفهان و البرز استفاده کردیم و به کمک سیل‌زده‌ها رفتیم. در واحد آنست هم اقدامات خوبی انجام شد. زنده‌یابی توسط سگ‌های تجسس آن هم در آب‌های خروشان، پدیده بسیار نادری است، اما دو روز پیش و به لطف خدا، یکی از سگ‌های ما در ابتدای جاده امامزاده داوود توانست فردی را که در سیلاب گرفتار شده بود، پیدا کرده و نجات دهد. درخصوص فوتی‌ها هم با توجه به این‌که سگ‌ها زنده‌یاب هستند، براساس تجربه، آشنایی قبلی و آموز‌ش‌هایی که برای زنده‌یابی و جسدیابی در اختیار این سگ‌های ارزشمند قرار داده‌ایم، موارد زیادی داشتیم که موفق به پیدا کردن اجساد شده‌اند. روز جمعه با این‌که رودخانه جاری در امامزاده داوود که از بالا سرازیر می‌شود، بسیار گل‌آلود بود و شرایط نامناسبی نیز وجود داشت، اما یکی از سگ‌ها با جست‌وجو، تکه‌ای از پای یک جسد را در میان گل‌ولای تشخیص داد. امروز (شنبه) ۱۱ قلاده سگ اقدام به جست‌وجو کردند و روز‌های گذشته هم از ۱۳- ۱۲ قلاده سگ استفاده‌کردیم که البته تعداد استفاده از این سگ‌ها بسته به نوع منطقه و حادثه‌ای که در آن رخ داده، متفاوت است. روز جمعه هم دوباره چند اندام از اجساد پیدا کردیم، اما امروز (شنبه) هنوز گزارشی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم.»

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران هم که دیروز شنبه در امامزاده داوود حضور داشت، از کشف جسد یک زن و مرد در زیرزمین رستورانی خبر داد. او به جام‌جم می‌گوید: «نیرو‌های آتش‌نشانی همچنان مشغول کار هستند و صبح شنبه توانستند جسد یک خانم را از یک رستوران خارج کنند. با این‌که اقدامات لازم در حال انجام است، اما بخش زیادی از کار هنوز در گودی‌ها باقی مانده است. در جایی که درحال‌حاضر مشغول کار هستیم، حجم گل‌ولای کمتر شده است، اما باید به کف آن برسیم تا مطمئن شویم که کسی زیر گل‌ولای مانده است یا نه. نیرو‌های مردمی نیز تحت کنترل مشغول امدادرسانی هستند.
 
در مورد جسد کشف‌شده نیز اطلاع نداریم که از مشتری‌ها بوده یا خیر و جسد در اختیار عوامل انتظامی قرار گرفته است. عصر شنبه هم جسد مردی در زیرزمین این رستوران پیدا شد و امدادگران آن را خارج کردند تا تعداد قربانیان سیل در امامزاده داوود به ۲۲ نفر برسد.»

نیرو‌های امدادی از جان مایه می‌گذارند

در سیلاب اخیر، روستای مزداران زرین‌دشت در فیروزکوه بیشترین خسارت را دید. از لحظه جاری‌شدن سیلاب تاکنون امدادگران مختلف شب و روز مشغول امدادرسانی هستند و مردم محلی نیز این موضوع را تایید می‌کنند.
جابر حاجی مزدارانی، یکی از اهالی روستای مزداران است که وقتی با او هم‌صحبت شدیم، مشغول آواربرداری از روستایشان بود.
او به جام‌جم می‌گوید: «من کامیون دارم و همین الان مشغول آواربرداری هستم. روزی که سیل آمد، بیرون بودم که حادثه را اطلاع دادند و سریع خودم را به روستا رساندم. تمام نیرو‌های امدادی مشغول کمک و امدادرسانی هستند و خدا خیرشان بدهد، حتی سگ زنده‌یاب نیز همراه خود آورده‌اند. زنی از تهران سه سگ زنده‌یاب خود را به اینجا آورد تا در پیداکردن اجساد و زنده‌ها به ما کمک کنند. دیروز خوشبختانه یک پیرزن را زنده پیدا کردیم. پس از جاری شدن سیلاب، در‌های ورودی خانه‌اش مسدود شده بود که موفق شدیم او را پیدا کنیم. علاوه بر او، دو جنازه دیگر هم پیدا کردیم.»

صدای او به‌شدت گرفته است و به‌سختی می‌تواند صحبت کند. وقتی از او علت گرفتگی صدایش را می‌پرسیم، بغض گلویش می‌شکند: «من ۱۰ عضو خانواده‌ام را در اثر سیلاب ازدست‌دادم. پسرعموهایم، عمویم و خیلی‌های دیگر. خانه آن‌ها در مسیر سیل نبود، اما سیلاب از بالای روی سر همه‌شان ریخته و جان‌شان راگرفته بود.»

سیدرضا حسین‌زاده، کاسب دیگری از اهالی مزداران است که به ما می‌گوید ظهر روز پنجشنبه هفته گذشته، ساعت ۱۵ تا ۱۵ و ۱۵ دقیقه سیل در روستا جاری شد: «در روستای آتشان که نزدیکی مزداران است، ۳۰۰ تا ۴۰۰ خودرو را آب با خود برد و این خودرو‌ها هم متعلق به مسافران تهرانی و کسانی بود که از اطراف برای تفریح به این منطقه آمده بودند. ۷۵ تا ۸۰ درصد روستا و حتی حسینیه از بین رفته است.
 
بعد از سیل به کمک مردم رفتیم، اما اوضاع خیلی خراب بود و هنوز هم همین‌طور است. امدادگران از تمام سازمان‌ها آتش‌نشانی، هلال‌احمر، نیرو‌های بسیج و سپاه و ارتش هم در منطقه حضور دارند. نیرو‌های امدادی استراحتی ندارند و مدام مشغول کار هستند. من هرچه آذوقه و نان و غذا داشتم، پختم و بین آن‌ها توزیع کردم تا برای کار انرژی داشته باشند. تعداد تلفات اصلا مشخص نیست و هنوز ۳۰ تا ۴۰ نفر زیر آوار هستند.
۵۰ سال پیش آخرین باری بود که چنین سیلی در روستا جاری شد و پس از آن هرگز چنین سیلی ندیده بودیم. آن موقع دره و کانال روباز وجود داشت که سیلاب را به محل اصلی خود هدایت می‌کرد، اما الان آن‌قدر ساخت‌وساز شده که تمام مسیر‌های آب‌رو بسته شده است. کل روستا تخلیه شده و اهالی به تهران و گرمسار رفته‌اند. جز من و چند نفر دیگر که مشغول کمک‌رسانی به مردم و امدادگران هستیم، هیچ‌کس در روستا نیست. من در آشپزخانه مشغول پختن غذا بودم و شاهد بودم که چطور اجساد را خارج و به سردخانه فیروزکوه منتقل می‌کنند. می‌گویند امشب (شنبه‌شب) دوباره باران می‌آید و خدا به ما رحم کند.»

آخرین آمار سیلاب

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر درخصوص آخرین آمار تلفات سیلاب اخیر گفت: از ابتدای مردادماه تا شنبه هشتم مرداد، ۵۹ نفر در استان‌های تهران، سیستان‌وبلوچستان، لرستان، مازندران، مرکزی، کرمان و یزد در وقوع حوادث ناشی از سیلاب‌های اخیر جان‌باختند و ۳۰هموطن نیز در استان‌های مازندران، لرستان، کرمان و تهران همچنان مفقود هستند. ۶۰ شهر، ۱۴۰ شهرستان، ۵۱۶ روستا و ۸۵ محور درگیر سیلاب اخیر هستند. از تاریخ یکم تا هشتم مردادماه جاری ۱۳۳۲ نفر به اماکن امن منتقل و ۵۲۱۵ نفر اسکان اضطراری شدند. در این مدت ۹۴۴ منزل از سیل تخلیه و ۳۴۲ خودرو نیز رهاسازی شد.

یعقوب سلیمانی مجموع افراد امدادرسانی‌شده را بیش از ۲۷هزار نفر عنوان کرد و درخصوص تعداد فوتی‌ها به تفکیک در استان تهران گفت: ۱۹ فوتی در امامزاده داوود، ۱۴ فوتی در زرین‌دشت فیروزکوه، یک فوتی در روستای دماوند و یک فوتی نیز در ماملوی پردیس بوده است. در استان‌های سیستان‌وبلوچستان پنج نفر، کرمان چهار نفر، لرستان چهار نفر، مازندران شش نفر، مرکزی یک نفر و یزد چهار نفر درمجموع تاکنون جان‌باخته‌اند. تاکنون نیز ۶۵۰۱ بسته غذایی و ۷۸۴ چادر و دیگر اقلام توزیع شده است.

این در حالی است که سخنگوی آتش‌نشانی تعداد قربانیان سیل در امامزاده داوود را ۲۲ نفر اعلام کرده است. همچنین با این آمار و مرگ هفت نفر بر اثر سیلاب در حوالی مشهد، تعداد کل قربانیان تا عصر شنبه به ۶۹ نفر رسیده است.

مکث

یک خانم دکتر و دخترش که در خانه ویلایی‌شان در زرین‌دشت بودند، براثر شدت سیل جان خود را از دست دادند.

روز جمعه در لرستان، وقوع سیلاب باعث مرگ چهار عضو و همچنین مفقود‌شدن عضو دیگر از یک خانواده پنج نفره در روستای سردر رودآب از توابع شهرستان الیگودرز شد.

همچنین در استان کرمان، شامگاه جمعه، زن‌و‌شوهری که از سمت انار، عازم شهرستان رفسنجان بودند با ورود سیلاب، در زیر آب گیر کردند و جان خود را از دست دادند.

عصر شنبه نیز هفت نفر از سرنشینان خودروی ون در حوالی مشهد بر اثر سیل جان باختند. خودروی ون که سرنشیان آن اتباع عراقی بودند در مسیر میامی به روستای چنار بر اثر شدت بارش‌ها و سیل واژگون شد و پنج زن و یک مرد عراقی و راننده ایرانی آن جان باختند.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها