دعوت به «غیب» و «مفاهیم غیبی» و جاودانگی و پرواز در جهان ملکوت و فراتر رفتن از زندگی مادی، حقیقتی بود که هیچ هنرمند نقاشی نمیخواست با آن تماس برقرار کند و با قدرت «خط» و «رنگ» درباره آن حرف بزند. تشعشع پرنفوذ و پرفریب تمدن مادی در پایان قرن بیستم، آنچنان قدرتمند و پردامنه شده بود که به هیچ هنرمندی اجازه نمیداد به سهولت و بدون موانع درباره «ارزشهای آسمانی» حرف بزند، طراحی کند و سپس تولید و آفرینشگریهای هنرمندانه را به نمایشگاههای هنری ببرد. در بازار گسترده هنر، «معنا» و «جاودانگی» و «پرواز» خریدار نداشت و البته تقدیرکننده و حمایتگر اجتماعی و رسانهای هم نداشت. در این بازار، هنر و نقاشی میکوشید زندگی طبقه مرفه و پولدار را از خشونتهای گسترده و فراوان، پاک جلوه دهد و «ناپاکی» را پشت رنگها و تابلوهای به نمایش درآمده پنهان کند تا چرخه حیات و تنفس انسانها، شیرینتر و شیرینتر... شود و خشونت «فرساینده تمدن بیخدا و بیآسمان»، از جلوی چشم کنار رود.
با این همه، «انقلاب خدایی» که در ایران رخ داد، توانست سیطره ارزشهای جهانی تمدن علمی و مادی غربیان را در اعماق تفکر و ذهنیت هنری برخی هنرمندان جوان ایرانی بشکند و امکان سخنی نو و طرحی و اندیشهای جدید را در دنیای بازی با «رنگها» فراهم آورد.
به لحاظ نگاه تاریخی در نیمه اول دهه ۶۰، اتفاقات بزرگی که در جامعه ایرانی رخ میدهد، اتفاقات و حوادثی با شخصیت کامل و برجسته جهانی است. «ترور رئیسجمهور ایران»، یک حادثه جهانی است. البته ترور «شهید بهشتی» و همراهان نیز یک حادثه دیگر جهانی....
تصرف سفارت آمریکا توسط دانشجویان جوان و تغییر نام آن به «لانه جاسوسی»، یک حادثه بزرگ قرن بیستمی بهحساب میآید. در چنین شرایط روحی و روانی و پرکشاکش ذهنیتهای جوان جامعه ایران انقلابی است که «هنر نقاشی» ایران جدید پا به میدان کارزار میگذارد و با «احترام» و «تعظیم» ارزشهای دینی و با تقدیس و تکریم «خون شهید» و «پرواز روح...» هنر نقاشی جامعه انقلابی متولد میشود. «حبیبا... صادقی»، یکی از چهرهها و ستارههای درخشنده جوانی بود که در این فرآیند پرتلاش و کوشش، تولد مکتب جدید، نقشی شجاعانه و مومنانه ایفا کرد و هیچگاه از شخصیت بخشیدن به «هنر نقاشی» با تاریخ و با میراث و با «هویت و ایمان» دور نشد.
«حبیبا... صادقی» از همان روزهای پرحادثه تاریخ بعد از انقلاب با نقاشیهایش نشان داد که ستارهای درخشنده در تاریخ پرتلاطم هنر ایران زمین است.