این مقاله یک راهنمای جامع قطعات خودرو نیست. اولویت اصلی ما در اینجا این است که لیستی از انواع قطعات خودرو که دانستن آنها مهم است به شما ارائه دهیم تا بتوانید یک راننده با دانش باشید.
کد خبر: ۱۳۷۳۷۸۲

در گذشته هر صاحب خودرو دقیقاً می دانست وسیله نقلیه اش چگونه کار می کند، چه قطعاتی دارد و چگونه آن را تعمیر کند. در آن زمان انواع قطعات خودرو ساده بودند - قطعات کامپیوتری و حسگرهای کمتری داشتند و کار کردن با آن‌ ها راحت‌ تر بود. امروزه با توجه به پیچیدگی قطعات و لوازم یدکی کیا ، هیوندای، تویوتا و دیگر برندها داستان کاملاً متفاوت است. چه بر روی خودروی خود کار کنید یا نه، درک اجزای ضروری آن و توانایی توضیح دادن مشکل آنها مهارتی است که در زمانی که انتظارش را ندارید به کارتان می آید.

این مقاله یک راهنمای جامع قطعات خودرو نیست. اولویت اصلی ما در اینجا این است که لیستی از انواع قطعات خودرو که دانستن آنها مهم است به شما ارائه دهیم تا بتوانید یک راننده با دانش باشید.

آشنایی با انواع قطعات خودرو

انواع قطعات موتور خودرو

منطقی است که از مهمترین قسمت زیر کاپوت یک وسیله نقلیه که موتور است شروع کنید. اکثر وسایل نقلیه مدرن با موتورهای احتراق داخلی کار می کنند که با احتراق مخلوطی از هوا و سوخت که پیستون ها را به حرکت در می آورد، انرژی تولید می کنند.

موتورهای الکتریکی نیز وجود دارند که انرژی را در باتری های قابل شارژ ذخیره می کنند. وسایل نقلیه با موتورهای الکتریکی سریعتر از خودروهای با موتورهای سوختی شتاب می گیرند. ماشین شما چه موتور سنتی یا الکتریکی داشته باشد، بدون آن نمی تواند کار کند!

باتری

باتری ماشین باتری یک جزء حیاتی است و به وسیله نقلیه شما در وهله اول اجازه می دهد تا روشن شود. باتری های خودرو برق مورد نیاز برای تامین انرژی موتور و همچنین لوازم جانبی الکتریکی خودرو را فراهم می کنند. باتری انرژی شیمیایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند که برای راه اندازی موتور به استارت می رسد. باتری در اکثر خودروها، زیر کاپوت قرار می گیرد و می توانید آن را با علامت های (-) و (+) شناسایی کنید. 

دینام

دینام الکتریسیته تولید می کند که انرژی مکانیکی را توسط یک جریان متناوب (AC) به انرژی الکتریکی منتقل می کند. در همکاری با باتری، برای تامین برق سیستم الکتریکی خودرو استفاده می شود. با حرکت خودرو، دینام از انرژی مکانیکی ایجاد شده برای شارژ مجدد باتری استفاده می کند. مشکلات باتری می تواند نتیجه شارژ بیش از حد از دینام باشد. با شارژ مداوم باتری و شارژ نگه داشتن باتری در طول هر سفر، ماشین و تمام اجزای الکتریکی به درستی کار می کنند.

علائم خرابی یا فرسودگی دینام مشابه علائم باتری در حال مرگ است، از جمله کم نور شدن چراغ جلو و مشکل در راه اندازی. نادیده گرفتن مشکلات دینام می تواند باعث مشکلات باتری شود که به نوبه خود می تواند شما را سرگردان کند.

اکسل

هنگامی که می خواهید حرکت کرده، ترمز کنید و بپیچید، اکسل ها بخش مهمی هستند. اکسل ها به چرخ ها متصل می شوند و وزن وسیله نقلیه شما را تحمل می کنند، قدرت را انتقال می دهند و جزء حیاتی در سیستم فرمان هستند. اکثر وسایل نقلیه مدرن مجهز به یک اکسل تقسیم شده هستند که در آن هر چرخ در هر طرف به یک شفت مستقل متصل می شود و باعث می شود سواری نرم تر و راحت تر شود و همچنین پیچ ها و کشش را بهبود بخشد که عمر لاستیک ها را افزایش می دهد.

اکسل وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخ ها را بر عهده دارد. زمانی که می خواهید حرکت کنید، ترمز کنید و بچرخید، بخش مهمی است. اگر اکسل‌ های خودرو شروع به تولید صداهای بلند کنند، مطمئنا در وضعیت نابسامانی قرار دارند. همچنین لرزش های شدیدی را در سرتاسر ماشین خود تجربه خواهید کرد، به خصوص زمانی که می چرخید یا ترمز می کنید.

ترمز

ترمز ماشین برای کمک به کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه و همچنین نگه داشتن آن در زمان پارک در جای خود استفاده می شود. اکثر خودروها دارای سیستم ترمز دیسکی یا درام هستند. اجزای متعددی در سیستم ترمز خودروی شما وجود دارد؛ از جمله پدال ترمز، کالیپر، سوئیچ چراغ، لنت و روتور. معمولا زمانی که مشکلی در ترمزها وجود دارد، در نتیجه مشکلی در کالیپر، لنت یا روتور است. همه این قطعات به مرور زمان فرسوده می شوند. هر گونه تغییر در نحوه صدا یا احساس ترمز باید باعث شود آنها را بررسی کنید.

کالیپرهای ترمز می توانند در جلو یا عقب خودرو قرار گیرند، اما آنها پشت یک چرخ خواهند بود. لنت های ترمز نیز پشت چرخ هستند. با گذشت زمان، لنت شروع به فرسودگی می کند. وقتی هر بار که ترمز می‌ کنید، صدای بلندی را می شنوید، به این معناست که لنت روی آخرین پایه‌ های خود قرار دارد.

روغن ترمز نیز برای عملکرد ترمزهای خودرو حیاتی است. روغن ترمز به فرآیند هیدرولیک کمک می کند که فشار مورد نیاز برای کند کردن و توقف خودرو را تقویت می کند.

در نهایت، روتور ترمز وجود دارد. این قسمت در کنار کالیپر و لنت قرار دارد و هر بار که ترمز می کنید در معرض حرارت زیادی قرار می گیرد. هنگامی که روتورها شروع به از هم پاشیدن می کنند، ترمز مختل می شود. همیشه روتورها را به صورت جفت تعویض کنید تا ایمن بمانید.

رادیاتور

رادیاتور را در زیر کاپوت خواهید دید. این قطعه در نزدیکی موتور قرار دارد زیرا وظیفه آن خنک کردن موتور و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد آن است. برای اطمینان از اینکه دمای موتور هرگز خیلی بالا نمی رود، باید مقادیر کافی مایع خنک کننده موتور داشته باشد.

برای جلوگیری از گرمای بیش از حد، مایع خنک‌ کننده در سرتاسر خودرو جریان می‌ یابد و گرما را جذب می‌ کند و آن را از بلوک موتور به رادیاتور منتقل می‌ کند. هوای گرم از طریق پره های رادیاتور عبور می کند، جایی که هوا در سراسر مایع حرکت می کند و آن را خنک می کند. در نهایت، گرما به دور از وسیله نقلیه به هوا پخش می شود.

کمپرسور AC

کمپرسور AC در محفظه موتور قرار دارد. در یکی از طرفین خواهد بود و به تسمه محرک سرپانتین متصل می شود. کمپرسور AC از فریون می چرخد ​​تا هوای خنک را در سرتاسر خودرو فراهم کند. اگر می خواهید از سیستم AC ماشین خود در ماه های گرم تابستان استفاده کنید، باید کمپرسور کاملاً کار کند. اگر هوای سرد را احساس نکنید، کمپرسور آسیب دیده است. زیرا هوای سردی را احساس نخواهید کرد که از دریچه ها عبور کند و کمپرسور هنگام کار صداهای بلند و آزاردهنده ای ایجاد می کند.

مافلر

مافلر بخشی از سیستم اگزوز خودرو است و وظیفه دارد آن را در هنگام رانندگی در شهر ساکت نگه دارد. خود مافلر بین موتور در جلو و لوله اگزوز در عقب قرار دارد. هر گونه مشکل مافلر را به محض اینکه متوجه شدید تعمیر کنید، زیرا خرابی کامل مبدل کاتالیزوری می تواند منجر به پرداخت هزینه های تعمیر زیادتری شود.

گیربکس

گیربکس که به عنوان جعبه دنده خودرو شناخته میشود، همان چیزی است که نیروی موتور را می گیرد و از طریق اجزای مختلف به چرخ ها منتقل می کند. بدون آن، شما به هیچ جا نخواهید رسید!

گیربکس‌ های دستی توسط راننده با استفاده از اهرم دنده یا شیفتر در داخل خودرو کنترل می‌ شوند، در حالی که گیربکس‌ های اتوماتیک به راننده برای تعویض دنده نیاز ندارند. چه گیربکس دستی باشد و چه اتوماتیک، در داخل گیربکس چیزهای زیادی در جریان است! تعویض مایع گیربکس در فواصل زمانی توصیه شده سازنده به شما کمک می کند تا این قطعه مهم را حفظ کرده و از فرسودگی آن جلوگیری کنید.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق در ماشین به تثبیت آن در حین رانندگی کمک می کند. به این ترتیب، سواری نرمی خواهید داشت و هر بار که به یک دست انداز یا شیب برخورد می کنید، به اطراف نمی پرید. قطعات زیادی سیستم تعلیق را تشکیل می دهند و کمک فنرها نقش مهمی در این سیستم دارند. کمک فنرها در قسمت زیرین ماشین قرار دارند. تعویض فوری برای جلوگیری از ساییدگی بیشتر سیستم تعلیق خودرو ضروری است. کمک فنرها همچنین به ترمزها کمک می کنند تا کار خود را انجام دهند و همیشه لاستیک ها را با سطح جاده در تماس نگه می دارند. کمک فنرهای فرسوده می تواند منجر به لرزش هنگام رانندگی و فرسودگی ناهموار لاستیک و مسائل دیگر شود.

مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری بخشی از سیستم انتشار گازهای گلخانه ای است و برای کاهش اکسید نیتروژن، هیدروکربن ها و مونوکسید کربن تولید شده در طی فرآیند احتراق استفاده می شود. مبدل از فولاد ضد زنگ با استفاده از یک کاتالیزور برای حذف انتشارات مضر ساخته شده است. خودرویی که مبدل کاتالیزوری معیوب دارد چراغ چک موتور را روشن می کند.

اکنون که در مورد برخی از قطعات خودرو می‌ دانید، آیا می‌ خواهید به دانش بیشتری دست پیدا کنید. با مطالعه مقالات مربوطه در بخش وبلاگ ام کو پارت می‌توانید خود را به دانشی که برای نگهداری و تعمیر خودروهای وارداتی نیاز دارید، مجهز کنید. از کار بر روی سیستم‌ های موتور گرفته تا تنظیم آلاینده‌ ها. در این وبسایت همچنین می توانید انواع قطعات خودرو های وارداتی اصلی و اورجینال از جمله محصولات هیوندای، کیا موتورز، بی ام و، پورشه، آئودی، مرسدس بنز، لکسوس و تویوتا را با قیمتی مناسب پیدا کنید. برای کسب اطلاع بیشتر با شماره های 09123024778 و 02136900524 تماس بگیرید.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها