یزد - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد گفت: با ابتکار مهندسین فنی شرکت ،داشبورد مدیریتی طراحی و در اختیار ادارات شهرستان و حوزه ستادی قرار گرفته و بررسی وضعیت تمام چاههای کشاورزی به صورت آنلاین امکان پذیر شده است
کد خبر: ۱۳۷۳۶۳۴

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، "جواد منصوری" با بیان اینکه بیشترین آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می شود اظهارداشت: از آغاز اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در شرکت های آب منطقه ای از سال 1393 و با ابلاغ دستور العمل های 15 گانه اقدامات خوبی جهت حفاظت از منابع آب زیرزمینی و صرفه جویی در آب صورت گرفته است.

وی افزود: با شکل گرفتن شورای حفاظت از منابع آب به ریاست فرماندار در شهرستان ها و استاندار در استان، نسبت به خاموشی چاههای کشاورزی و نصب کنتور هوشمند اقدام شد که تاکنون 92 درصد از چاههای کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده اند.

منصوری تصریح کرد: طرح خاموشی چاههای کشاورزی به دلیل وجود محصولات مختلف و نیازهای آبی متفاوت، مورد اعتراض برخی از کشاورزان قرار گرفت و اجرای طرح تحویل حجمی که مدیریت مصرف  و زمان خاموشی چاهها در اختیار خود کشاورز قراردارد انجام شد.

وی گفت: برای اجرای موفق این طرح نیز برنامه هایی در حفاظت و بهره برداری انجام شد که مهمترین و کاربردی ترین آنها اجرای طرح داشبورد مدیریتی جهت رصد و پایش آنلاین اقدامات صورت گرفته می باشد و این داشبورد در استان یزد راه اندازی شده و می تواند الگویی برای شرکت های آب منطقه ای کشور باشد.

این مسئول خاطر نشان ساخت: پیاده سازی داشبورد مدیریتی به صورت فشرده و با رویکرد رسیدگی به وضعیت چاههای استان در اسرع وقت صورت گرفته و این داشبوردهای طراحی شده بطور پیوسته تحت بروزرسانی و توسعه قرار دارد و امکاناتی شامل ثبت خودکارشارژ، پایگاه داده شارژهای انجام شده، امکان گزارش گیری شارژها، وضعیت آبدهی چاه، بررسی اطلاعات داشبورد دوسویه آب و برق و حجم مصرفی و ساعت کارکرد کنتورها فراهم شده است.

منصوری ، هدف از اجرای این اقدامات حفاظتی و تعادل بخشی راجلوگیری از بالابردن هزینه استحصال آب از سفره های زیرزمینی، افت آبخوان ها، فرونشست زمین و شورشدن منابع آب زیرزمینی عنوان کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای یزد از سال 93 تا پایان سال 1400 با پر و مسلوب المنفعه کردن 338 چاه غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت 543 مورد چاههای مجاز به صرفه جویی  حجمی معادل 45 میلیون متر مکعب آب رسیده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه حفظ و صیانت جدی از منابع قلیل آب زیرزمینی در استان، همت و تلاش تک تک مدیران و مردم را می طلبد بر صرفه جویی و مدیریت مصرف از این نعمت الهی تاکید کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها