پرونده ویژه تپش از مرگ‌های تلخی که سگ‌های ولگرد رقم زدند

فاجعه دارودسته‌ ولگردها

ترک فعل مدیران شهری در طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد ادامه دارد

مماشات به قیمت جان

هنوز چند روزی از حمله مرگبار سگ‌های ولگرد به دو کودک در دامشهر قم نمی‌گذرد که این بار سگ‌های ولگرد در تهران به یک دانشجوی 21ساله حمله کردند که او هنگام فرار از دست سگ‌ها زمین خورد و بیهوش شد. سگ‌ها با گاز گرفتن پسر جوان، او را مجروح کردند و بعد گریختند.
کد خبر: ۱۳۷۳۶۱۴

در حادثه دیگر هم در اهواز سگ‌های ولگرد به گوش نوجوان اهوازی آسیب شدیدی رساندند. در این حادثه که بعد از ظهر روز جمعه ۲۴ تیرماه رخ داد، سگ‌های ولگرد به یک نوجوان در شهرک پیام کوی گلستان حمله و او را از ناحیه گوش سمت راست به شدت زخمی کردند. مدت‌هاست قرار شده سگ‌های ولگرد در شهر اهواز ساماندهی شوند ولی مسؤولان شهرداری اهواز بارها وعده‌های توخالی به مردم داده‌اند.
ترک فعل مدیران شهری در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد باعث سوءاستفاده مدعیان دفاع از حقوق سگ‌های ولگرد شده و با طرح ادعاهایی دروغ مبنی بر سگ‌کشی در طرح‌های جمع‌آوری شهرداری سعی می‌کنند افکار عمومی را برای جلوگیری از سگ‌های ولگرد با خود همراه کنند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد گوش مسؤولان شهری صدای رسانه‌ها درباره خطرات و اتفاقات تلخ مرتبط با سگ‌های ولگرد را نمی‌شنود و همچنان باید شاهد حمله سگ‌ها به عابران به خصوص کودکان و مرگ آنها باشیم.
در این میان برخی سلبریتی‌ها با رواج سگ‌بازی شرایطی را ایجاد کرده‌اند که کمتر کسی از مسؤولان مربوط تمایلی به اقدام عملی برای کاهش تعداد سگ‌های ولگرد داشته است. شعارها و هشتگ‌هایی نظیر سگ فحش نیست و سگ نجس نیست از جمله اقدامات برخی سلبریتی‌ها بوده است. زندگی انسان‌ها خصوصا کودکان در این شرایط آسیب‌پذیر شده و امنیت روانی خانواده‌ها کاهش یافته است. از مسؤولان مرتبط می‌خواهیم هرچه سریع‌تر با اقدامی شجاعانه، وظیفه خود را در قبال حفظ سلامتی و امنیت مردم انجام دهند و معضل سگ‌های ولگرد را حل کنند.
حال با وجود ادعاهای دروغ مدعیان حمایت از سگ‌های ولگرد، در ایران هیچ‌گاه سگ‌ها بعد از جمع‌آوری کشته نشده و تنها کار عقیم‌سازی و نگهداری را انجام می‌دهند. این در حالی است که در دنیا از روش‌های مختلفی برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و کاهش آن استفاده می‌شود.

روش متفاوت کشورها برای مقابله با سگ‌های ولگرد
در ایران روش نگهداری در مراکز سگ های ولگرد و عقیم سازی اجرا می شود. در این روش سگ های ولگرد توسط شهرداری ها جمع آوری و به مراکز نگهداری سگ های ولگرد منتقل می شوند. در این مراکز سگ ها پس از بیهوشی ، عقیم می شوند . سگ های عقیم با پلاکی که به گوششان وصل است ، مشخص می شوند.

در آمریکا از دو روش اتاق گاز و تله سیانوری استفاده می‌شود. در روش اول سگ‌های ولگرد و هار بعد از جمع‌آوری در جعبه‌های بدون منفذ قرار داده شده و با تزریق گاز به جعبه کشته می‌شوند. همچنین در روشی دیگر حیوانات ولگرد به بهانه غذا جذب تله‌های سیانوری شده و با این سم جانشان گرفته می‌شود.

در سوئیس برای سگ‌ها هم مرگ آرام و بدون درد درنظر گرفته شده‌است. سگ‌های ولگرد بعد از جمع‌آوری، به روش مرگ بدون درد از بین می‌روند. در این روش در چند مرحله به سگ داروی بیهوشی تزریق می‌شود تا دچار ایست قلبی شود. این روش باعث جمع شدن سگ‌های ولگرد از سطح شهرها شده‌است.

در این میان برخی کشورها به علت مصرف گوشت سگ علاوه بر این‌که خودشان تمام سگ‌ها را می‌کشند، از خارج از مرزها نیز سگ وارد می‌کنند. براساس آخرین آمارها ویتنام سالانه پنج میلیون سگ از سایر کشورها برای مصرف گوشتش وارد می‌کند.

منبع: ضمیمه تپش روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها