کد خبر: ۱۳۷۳۴۲۸
نویسنده حسن همتی - عضو کمیسیون امنیت ملی
سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه را باید مثل دیگر سفر‌های مقامات ایالات متحده به غرب آسیا تلقی کرد. در طول چهار دهه گذشته همواره روسای جمهور آمریکا با محوریت سه هدف حمایت از جمهوری اسلامی، جلب نظر سران رژیم‌های مرتجع عربی و القای ایران‌هراسی به خاورمیانه می‌آمدند و همواره در پی اجرایی کردن نقشه‌های شوم خود علیه ملت ایران بودند.

رویه جمهوری اسلامی ایران هم نشان داد به هیچ وجه به واسطه تهدیدات غرب و برخی کشور‌های منطقه از منافع خود کوتاه نخواهدآمد. در عین حال نیازمندی غرب و آمریکا به تامین انرژی را باید یکی از تفاوت‌های این سفر با دیدار دیگر مقامات آمریکایی در طول سال‌های گذشته دانست. با وقوع جنگ بحران و موضوع کمبود دسترسی به منابع نفتی و گازی، تلاش‌های مقامات آمریکایی در این مسیر قرار گرفت تا با تهییج و تطمیع برخی سران کشور‌های عربی، نیازمندی‌های خود در این حوزه را رفع کنند، اما واقعیت این است که با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد، حتی کشور‌های عربی هم این امکان را ندارند که بتوانند همه نیاز‌های غرب در حوزه انرژی را برطرف کنند.

موضوع آشفتگی و نا‌بسامانی داخلی در آمریکا و وضعیت سیاسی رژیم‌صهیونیستی هم از دیگر عوامل این سفر به‌شمار می‌رود. جو بایدن و تیم او از زمان استقرار در کاخ سفید نتوانستند با اقدامات خود جو نارضایتی عمومی در جامعه آمریکایی را تغییر بدهند و از سوی دیگر رژیم‌صهیونیستی هم با توجه به اوجگیری اعتراض در بین ساکنان سرزمین‌های اشغالی و همچنین تشتت در دولت و مجلس اسرائیل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. از این رو هم آمریکا و هم رژیم اشغالگر قدس در پی آن هستند که بار دیگر با القای مجدد ایران‌هراسی و به راه‌انداختن جو تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی بار دیگر اذهان عمومی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی را به موضوع نفرت پراکنی علیه ایران معطوف کنند. هرچند تحولات و شرایطی که در منطقه حاکم است غرب، آمریکا و محور عبری - عربی را از تحقق اهدافش باز خواهدداشت. اکنون منطقه بیش از گذشته تحت نفوذ جبهه مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی قرار دارد و دشمنان نظام و محور مقاومت می‌دانند هر گونه تحرکی با پاسخ قاطع از سوی ایران و متحدانش روبه‌رو خواهد شد.

همچنان که انتظار می‌رفت انتشار بیانیه‌های مشترک مقامات آمریکایی با سران رژیم اشغالگر قدس و همچنین حاکمان عربستان‌سعودی علیه ایران با واکنش قاطع دولت سیزدهم و سکانداران دستگاه سیاست خارجی مواجه شد. جمهوری اسلامی بار دیگر نشان داد بر سر منافع ملی خود با هیچ دولت و کشوری شوخی ندارد و نسبت به هرگونه تعرض به حریم زمینی، دریایی و هوایی کشور پاسخی محکم خواهد داد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها