آماده باش ایران برای خدمات رسانی به زائران اربعین

خروج روزانه 6000 زائر فقط از مرز مهران

وقتی بوی محرم می‌آید یعنی اربعین در راه است و این عاشقان اباعبدا... الحسین (ع) هستند که خود را برای حضور در عظیم‌ترین راهپیمایی سالانه آماده می‌کنند. با این‌که حدود یک دهه است زائران ایرانی و خارجی در باشکوه‌ترین پیاده‌روی، راه کربلا را در پیش می‌گیرند، اما هنوز همه امکانات برای رفاه آنان مهیا نیست و در این میان مشکلات جاده‌ها و مسیر‌های منتهی به مرز‌ها و حمل و نقل و جابه‌جایی زائران بیش از موارد دیگر به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۱۳۷۲۹۱۸
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران
به گزارش جام جم آنلاین، مرز‌های مهران، خسروی، شلمچه و چذابه برای ورود و خروج زائران اربعین به عراق خدمات می‌دهند، اما شهرستان مهران در جنوب غربی ایلام با دارا بودن مرز بین‌المللی مهران در ۱۱ کیلومتری این شهر، مهمترین کانون تردد زائرین عتبات عالیات به شمار می‌آید. جایی که سالانه بیش از سه میلیون زائر از این مسیر به شهر‌های مذهبی عراق سفر می‌کنند و بخش قابل توجهی از مشتاقان اباعبدا... الحسین (ع) در ایام منتهی به اربعین این منطقه را برای رفت و آمد انتخاب می‌کنند. از همین رو تعریض و بهسازی جاده ایلام - مهران در چند سال اخیر با توجه به افزایش حجم سفر‌های زائران در دستور کار مسؤولان قرار گرفته و با اتخاذ تدابیر مناسب و اختصاص اعتبار از سوی دولت‌ها، بخش‌هایی از این مسیر در این مدت تعریض شده و عملیات همچنان ادامه دارد.

پروژه ادامه‌دار ده‌ساله

با این‌که هر بار عنوان می‌شود چهارخطه کردن محور ایلام - مهران یکی از مهمترین زیرساخت‌های اربعین در ایلام به شمار می‌رود، اما بعد از حدود یک دهه از آغاز این پروژه، هنوز تکمیل نشده و همین موضوع، یعنی بی‌توجهی مسؤولان به مشکلات زائرانی که مهران را برای ورود و خروج انتخاب می‌کنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که راه‌های ایلام یکی از حساس‌ترین بخش‌های استان به شمار می‌آیند، زیرا باید به صورت ملی و با حجم بالایی به مسافران و زائران خدمات بدهند، به جام‌جم می‌گوید: آماده‌سازی و تکمیل این راه‌ها از جمله چهارخطه کردن محور ایلام- مهران با کمک و همراهی دولت، وزارت راه و شهرسازی، نهاد‌های حاکمیتی و سایر استان‌ها میسر خواهد شد.

علی‌اکبر بسطامی تاکید می‌کند: برای این‌که مسیر ایلام- مهران برای تردد زوار مشکلاتی ایجاد نکند باید تا اربعین تکمیل شود. وی با انتقاد از عملکرد مسؤولان در سطح ملی می‌گوید که ایلامی‌ها با تمام وجود در خدمت زوار اباعبدا... الحسین (ع) هستند، اما اراده‌ای در سطح ملی برای رفع مشکلات این منطقه بویژه در ایام اربعین دیده نمی‌شود؛ بنابراین مسؤولان کشوری باید به ایلام سفر کنند تا شرایط را از نزدیک ببینند.

آماده‌سازی اضطراری

حدود ۲ ماه تا اربعین مانده، اما برخی زائران از چند هفته زودتر سفر خود را آغاز خواهند کرد و این یعنی دیگر فرصت چندانی باقی نمانده است. آن‌طور که مسؤولان و پیمانکاران در مورد بودجه لازم برای تکمیل و بهره‌برداری کامل از جاده ایلام – مهران اعلام کرده‌اند، این پروژه به ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اشاره به این‌که از این مسیر تاکنون ۷۳ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و در مابقی مسیر در ۵ قطعه پیمانکاران مشغول انجام کار هستند، می‌گوید: قطعه اول و دوم این مسیر به شکل اضطراری تا پایان مرداد، آماده بهره‌برداری خواهد بود. عبدا... بهادری می‌افزاید: قطعه سوم هم در مرحله روسازی است که امیدواریم تا پایان مرداد آماده و زیر بار ترافیک برود. قطعه چهارم هم که دو قسمت دارد، در مرحله کنجانچم قسمتی از آن به شکل اضطراری برای ایام اربعین آماده بهره‌برداری خواهد شد. وی تاکید می‌کند: تلاش راه و شهرسازی استان و مشاوران و پیمانکاران این است که چند قطعه باقیمانده بزرگراه ایلام - مهران تا اربعین تکمیل و سایر پروژه‌ها نیز برای عبور اضطراری ساماندهی شوند.
 
گذرنامه گران نشده

آن‌طور که پلیس اعلام کرده، در جهت ارائه خدمات سریع به زوار، تمهیدات لازم از طرف این نهاد پیش‌بینی شده و نیرو‌های مرزبانی فراجا به همراه پلیس گذرنامه و راهور، از آمادگی کامل برای ارائه خدمات انتظامی، گذرنامه‌ای و ترافیکی برخوردارند.

در همین رابطه سخنگوى فراجا در گفتگو با «جام‌جم» در مورد افزایش هزینه صدور گذرنامه یادآور می‌شود که هیچ افزایش هزینه‌ای برای صدور گذرنامه در برنامه نداریم و این شایعات فقط در فضای مجازی تولید و منتشر می‌شود که کذب است.

سردار مهدی حاجیان درباره عزیمت زائران به صورت انفرادی به سمت شهر‌های مذهبی عراق هم می‌گوید که توافقات جدیدی با طرف عراقی داشته‌ایم و بر اساس آن، اعزام انفرادی زوار تداوم خواهد یافت.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها