از تبریک آمریکایی‌ها تا اجرای تروریسم اقتصادی

پیام تبریک کاخ سفید چقدر باور پذیر است؟

هنوز چند روزی از هفته حقوق بشر آمریکایی که به مناسبت آن سیاهه بلندبالایی از جنایات دولت‌های آمریکا را علیه مسلمانان مرور کردیم، نمی‌گذرد که کاخ سفید در اقدامی که به دلیل تناقض ذاتی آن بیشتر خنده دار است، عید قربان را به مسلمانان جهان تبریک گفته است.
کد خبر: ۱۳۷۲۷۵۷
به گزارش جام جم آنلاین، در بخشی از این بیانیه پرتناقض کاخ سفید آمده است: «عید قربان یک یادآوری قدرتمند از انسانیت و تعهد ما به مراقبت از یکدیگر است. مناسک حج، یادآور فداکاری ابراهیم در مقابل خداوند و نشان‌دهنده تعهد اسلام به برابری است.» بعد هم در ادامه این بیانیه گفته: «برای زائرانی که از سراسر جهان سفر مقدس خود را به مکه و مدینه انجام می‌دهند آرزوی قبولی حج و عبادات را داریم. امید که این مناسبت، جشن با هم بودن و فداکاری برای خدمت باشد.»

این بیانیه آن‌قدر از کادر بیرون است که اگر کسی کمترین سواد سیاسی هم داشته باشد، متوجه می‌شود که چرا چنین تبریکی صادقانه نیست و دقیقا از جنس همان تبریک سخنگوی عرب زبان رژیم صهیونیستی است که عید قربان را به قربانیان خود در سرزمین‌های فلسطینی تبریک گفته و هیچ سنخیتی با همدلی ندارد. ما با یک ژست سیاسی طرف هستیم که می‌خواهد ویترین چشم‌نواز دیپلماسی را جای تروریسم اقتصادی، تروریسم دارویی و تروریسم حقوق بشری بنشاند. درواقع تبریک اعیاد به مسلمانان و مردم ایران یکی از تکنیک‌های جنگ نرم و دیپلماسی عمومی آمریکا برای نفوذ و تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشور‌های اسلامی و از جمله ایران است. اما چه کسی است که نداند بیانیه کاخ سفید، نوعی مردم فریبی و در راستای سیاست ترویج اسلام آمریکایی و تطهیر چهره آمریکا در میان مسلمانان است، رهبر انقلاب روایت مهم و دقیقی از این نوع اسلام دارند. ایشان سال۹۰ درباره این موضوع گفته بودند: «به اسلام مطلوب واشنگتن و لندن و پاریس بدبین باشید، چه از نوع لائیک و غربگرا و چه از نوع متحجر و خشن آن. به اسلامی که رژیم صهیونیستی را تحمل می‌کند، ولی با مذاهب اسلامی دیگر بی‌رحمانه مواجه می‌شود، دست آشتی به سوی آمریکا و ناتو دراز می‌کند، اما در داخل به جنگ‌های قبیله‌ای و مذهبی دامن می‌زند و اشدّاء با مؤمنین و رحماء با کفار است، اعتماد نکنید. به اسلام آمریکایی و انگلیسی بدبین باشید که شما را به دام سرمایه‌داری غرب و مصرف‌زدگی و انحطاط اخلاقی می‌کشانند. در دهه‌های گذشته هم نخبگان و هم حاکمان به وابستگی بیشتر خود به فرانسه و انگلیس و آمریکا یا شوروی افتخار می‌کردند و از سمبل‌های اسلامی می‌گریختند و امروز همه چیز برعکس شده است».

حالا سؤال این است پیام تبریک در برابر تروریسم رسانه‌ای و اقتصادی روزانه چه ارزشی دارد؟ آیا عقلانیت سیاسی چنین گزاره متناقضی را می‌پذیرد؟ این معادله سخت نیست و همین حالا این موضوع یک مابه‌ازای عینی دارد و آن هم مذاکراتی است که ایران به‌صراحت مطالبات قانونی خود را مطرح کرده، اما همچنان شاهد بدعهدی طرف آمریکایی هستیم. مثلا همین ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درحالی گفته ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بار‌ها خواسته‌های نامربوط (با مذاکرات) را مطرح کرده که فراتر از محدودیت‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که مطالبات ایران در دور جدید مذاکرات از ابتدا کاملا واضح و مشخص بوده و مبتنی بر سه اصل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و اخذ تضامین معتبر از سوی آمریکا و اروپا بوده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد آمریکا به‌جای در پیش گرفتن چنین دیپلماسی از کار افتاده و مضحکی در انتشار پیام تبریک به مناسبت اعیاد اسلامی، باید به حقوق ملت‌ها احترام بگذارد و به جای تطهیر چهره آمریکا در میان مسلمانان به تروریسم علیه آن‌ها پایان دهد.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها