همایش ملی «قلم برای قلم» با حضور هنرمندان یزدی و به مناسبت روز قلم، در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد
کد خبر: ۱۳۷۲۶۱۲

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد ، همایش ملی «قلم برای قلم» به مناسبت روز ملی قلم با حضور رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و جمعی از شاعران، خوشنویسان و هنرمندان طراح و نقاش یزدی، در نگارخانه کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد ضمن بزرگداشت روز قلم اظهارداشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برنامه‌های متعدد و جذابی را  به مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در سطح کشور اجرا کرده است که این امر باعث آشنایی هرچه بیشتر اقشار جامعه با مفاخر ملی و مذهبی شده است.

وی در رابطه با همایش ملی قلم برای قلم افزود: این برنامه با محوریت حکیم نظامی به دنبال معرفی آثار فاخر ادبیات فارسی و معرفی هرچه بهتر آن به عموم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان است؛ چرا که حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی سده ششم هجری به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است.

در ادامه این برنامه غلامرضا محمدی، شاعر برجسته یزدی و مشاور فرهنگی استاندار و علی اصغر مطهری‌نیا، از اساتید دانشگاه در ارتباط با زندگی و آثار حکیم نظامی مطالبی را بیان و تعدادی از غزل‌های این  شاعر بزرگ ایرانی را قرائت کردند.

غلامرضا محمدی، نظامی را در زمره شاعران توانای فارسی  دانست و گفت: نظامی  نه‌تنها دارای روش و سبکی خاص است، بلکه تأثیر شیوه او بر شعر فارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. وی از دانش‌های رایج روزگار خود نظیر علوم ادبی، نجوم، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب آگاهی وسیع داشته و این خصوصیت از شعر او به روشنی دانسته می‌شود.

علی‌اصغر مطهری‌نیا نیز در ارتباط با آثار نظامی گفت: مهارتی که نظامی در تنظیم و ترتیب منظومه‌های خود به کار برده است، باعث شد که شاعران زیادی از آثار او تقلید کنند. نخستین و بزرگترین شاعری که به تقلید نظامی در نظم پنج گنج همت گماشت، امیر خسرو دهلوی است و از دیگر مقلدان بزرگ وی می‌توان به خواجوی کرمانی، جامی، هاتفی، وحشی بافقی و آذر بیگدلی اشاره کرد. 

در این مراسم، هنرمندان منتخب استان یزد، آثار هنری خود را با موضوع حکیم نظامی گنجوی در قالب کتیبه‌های خوشنویسی و نقاشی برای حاضران ارائه کردند.

محمدجوادهمتی، حامد چپدار، زينب آبيار، محمدحسين فرجی و زهرا دهقان بنادکی در رشته طراحی و نقاشی و  احمد رضا بامسی، سيدخليل عرب‌زاده، حسام‌الدين خورشيدی و هما وسيعی در رشته خوشنويسي از جمله هنرمندانی بودند که به ارائه آثار خود پرداختند.

در پایان این مراسم نیز از هنرمندان و کارشناسان حاضر در برنامه با اهدای لوح یادبود تقدیر شد.

گفتنی است همایش ملی «قلم برای قلم» به مناسبت روز قلم و با موضوع آثار حکیم نظامی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی در ۱۱ کتابخانه‌ مرکزی سراسر کشور به صورت همزمان برگزار شد. کتابخانه‌های مرکزی تبریز، ارومیه، اردبیل، ایلام، همدان، سمنان، امام خمینی(ره) مشهد، آیت‌الله مهمان‌نواز بجنورد، کرمان، یزد و پارک شهر تهران میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران بودند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها