تیمی از دانشمندان برزیلی از شیر مادر برای درمان یک زن مبتلا به کووید ۱۹ که به مدت چهار ماه به طور مداوم آزمایشش مثبت بود، استفاده کردند.
کد خبر: ۱۳۷۲۴۱۶

به گزارش جام جم آنلاین، این یک واقعیت شناخته شده است که شیر مادر بهترین غذا برای نوزادان تازه متولد شده است. حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک و همچنین آنتی بادی‌هایی است که از آنها در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها محافظت می‌کند. اکنون، دانشمندان برای درمان بیماران کووید ۱۹ به شیر مادر روی آورده‌اند.

در برزیل، تیمی از دانشمندان از شیر مادر برای درمان یک زن مبتلا به کووید ۱۹ که به مدت چهار ماه به طور مداوم آزمایشش مثبت بود، استفاده کردند. این زن از یک بیماری ژنتیکی نادر رنج می‌برد که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن او قادر به مبارزه با ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری زا نباشد. او در مارس ۲۰۲۱ مبتلا به کووید ۱۹ شد و به مدت ۱۲۴ روز آزمایش RT-PCR مثبت بود.

سپس، تیم محققان از دانشگاه کامپیناس در سائوپائولو، به او توصیه کردند که هر سه ساعت به مدت یک هفته ۳۰ میلی لیتر شیر مادر بخورد.

در عرض یک هفته، سطح ایمنی او بهبود یافت و آزمایش کووید ۱۹ او منفی شد. شیر مادری که او مصرف کرد توسط زنی اهدا شد که علیه کروناویروس واکسینه شده بود.

به گفته دانشمندان، سیستم ایمنی انسان و سایر پستانداران به طور معمول پنج نوع آنتی بادی ایمونوگلوبولین تولید می‌کند: IgM، IgG، IgA، IgE و IgD. از این میان، IgA آنتی بادی اصلی است که ویروس‌ها و سایر پاتوژن ها را خنثی می‌کند در حالی که IgG مسئول شناسایی و خنثی کردن آنتی ژن‌هایی است که ارگانیسم قبلاً با آنها تماس داشته است.

با این حال، افراد مبتلا به سندرم‌های اختلال تنظیم ایمنی دارای کمبود IgE، تولید بسیار کم IgG و در برخی موارد، فقدان کامل IgA هستند.

آنتی بادی IgA در شیر مادر و همچنین ترشحات تنفسی و گوارشی وجود دارد، در حالی که IgG به وفور در خون وجود دارد.

برای درمان این زن دارای نقص ایمنی مبتلا به کووید ۱۹، تیم تحقیق یک درمان تجربی با استفاده از شیر مادر را برای افزایش سطح IgA او امتحان کرد. و این درمان اثر کرد!

با توجه به ضعف ایمنی وی، این زن عمداً در خانه تحت درمان قرار گرفت تا از عفونت باکتریایی مربوط به بیمارستان جلوگیری شود. در دو هفته اول ابتلاء به کووید، بیمار تب، بی اشتهایی، سرفه و ضعف داشت. اما حتی بعد از دو ماه، وضعیت او بهتر نشد. در این زمان بود که محققان تصمیم گرفتند او را با پلاسما درمانی درمان کنند که شامل تزریق IgG و سایر آنتی بادی‌های تولید شده توسط افرادی است که از کووید بهبود یافته‌اند.

در حالی که علائم او پس از درمان پلاسما بهبود یافت، آزمایش او همچنان مثبت بود. او همچنین علائم خفیفی از جمله ضعف عضلانی داشت.

سپس، تیم تحقیق تصمیم گرفت از شیر مادر برای افزایش سطح IgA او استفاده کند. آنها خاطرنشان کردند که آزمایش آنها بر اساس مقاله‌ای است که نشان می‌دهد زنان شیرده واکسینه شده با واکسن کووید ۱۹، شیری با مقدار مناسب IgA تولید می‌کنند.

از بیمار خواسته شد که شیر را به صورت خوراکی بخورد و برای چند دقیقه با فاصله سه ساعت بین دوزها، به جز در شب، آن را در دهان خود نگه دارد.

متخصصان توضیح دادند که IgA به پاتوژن ها در سراسر دستگاه گوارش می چسبد و مطمئن می‌شود که هر آنچه نامناسب است از مدفوع دفع می‌شود.

محققان اعلام کردند تست زن پس از یک هفته و دو بار در فواصل ۱۰ روزه منفی بود.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها