سفیر پیشین ایران در اردن در گفتگو با «جام‌جم» عنوان کرد

موقعیت ویژه ایران برای استفاده از بازار سوریه

مصطفی مصلح‌زاده کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل در گفتگو با جام‌جم با اشاره به سفر وزیر خارجه کشورمان به سوریه و دیدار با مقامات این کشور درباره مسائل دوجانبه به ویژه در حوزه توسعه روابط اقتصادی خاطرنشان کرد: ایران به واسطه حضور در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند و سوریه به جهت حضور در کرانه دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس از موقعیت‌های ژئوپلیتیکی برخوردارند.
کد خبر: ۱۳۷۲۰۹۱

به گزارش جام جم آنلاین، وی با اشاره به حضور سوریه در اتحادیه عرب گفت: اگرچه به واسطه کارشکنی‌های سعودی‌ها، عضویت سوریه در این اتحادیه به حالت تعلیق درآمد، اما با این وصف با توجه تحولات جاری این تعلیق دائمی نخواهد بود. یکی از مزایای کشور‌های اتحادیه عرب این است که تعرفه‌های تجاری و گمرکی در آن در حد صفر است و اگر ما بتوانیم با سوریه ارتباط تجاری برقرار کنیم این امکان برای ما فراهم خواهد بود تا شرایط را برای مراوده تجاری بدون تعرفه گمرکی با سایر کشور‌های این اتحادیه برقرار کنیم.

مصلح‌زاده با بیان این‌که ناآرامی‌های یک دهه گذشته، خسارت‌های فراوانی را برای سوریه به بار آورده است تصریح کرد: این جنگ خانمانسوز که به واسطه تروریست‌ها و کارگردانی آمریکا و برخی کشور‌های منطقه باعث تخریب‌های فراوانی در سوریه شد، این کشور را نیازمند برقراری همه ابعاد مراودات تجاری در حوزه ساخت مسکن و تجهیزات آن، تاسیس کارخانه‌های صنعتی و بازسازی کارخانه‌های تخریب شده، تولید برق، تامین لوازم منزل و کالا‌های الکترونیکی، خودرو و... کرده و از این رو، موقعیت‌های فراوانی برای مشارکت اقتصادی ایران با سوریه فراهم است. مصلح‌زاده همسویی استراتژیک سوریه و ایران را یک موقعیت استثنایی برای کشورمان دانست و تاکید کرد: در بسیاری از مواقع، دولت‌ها باید تلاش کنند تا زمینه توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر را گسترش دهند، اما این موقعیت ویژه برای ایران فراهم است که با توجه به همراهی سوریه و همچنین تمایل بالای دولتمردان این کشور تراز تجاری با سوریه را مثبت کند.

وی در ادامه به برخی چالش‌های پیش رو بر سر راه توسعه اقتصادی میان تهران و دمشق اشاره کرد و گفت: اخیرا نمایشگاهی در حلب برگزار شد و با وجود حضور برخی کشور‌ها مثل امارات که در تخریب سوریه نقش داشتند، اما متاسفانه هیچ شرکت ایرانی در این رخداد شرکت نکرد به جهت این‌که نهاد‌های مسوول صرفا از دو هفته قبل درصدد فراهم‌کردن مقدمات آن برآمدند.
 
این در حالی است که حداقل از دو ماه قبل باید تمهیدات لازم در این زمینه تدبیر می‌شد. سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به قصور‌ها و تقصیر‌های دولت‌های پیشین در حوزه توجه به توسعه روابط با کشور‌های منطقه از جمله سوریه تصریح کرد: چند سال پیش ساختمانی به عنوان کنسولگری در حلب ساخته شد، اما آقای ظریف وزیر خارجه سابق تا دو سال سرکنسول برای این مرکز تعیین کرده بود.

وی با اشاره به مشکلات عدیده مسیر هوایی ایران و سوریه تصریح کرد: بسیاری از تجار در ایران خواهان مراوده تجاری با سوریه هستند، اما هنوز مشکلات مسیر هوایی مرتفع نشده و در صورت رفع این مشکلات، می‌توان شرایط را به خوبی برای مراودات تجاری فراهم کرد.

مصلح‌زاده گفت: چند سال پیش گذرگاه مرزی ترانزیتی القائم - بوکمال در مرز مشترک عراق و سوریه طی یک عملیات نظامی از سوی سردار سلیمانی آزاد و پایان حکومت داعش اعلام شد. این مسیر تجاری و توریستی، اما همچنان فعال نشده و دولت قبل هیچ اقدامی را در این زمینه انجام نداده، انتظار این است که دولت سیزدهم که با شعار توسعه روابط با کشور‌های منطقه روی کارآمده، شرایط را برای فعالسازی این مسیر ترانزیتی مهم فراهم کند.
 
منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها