12تیر 1367، رادیوو تلویزیون کشورمان با قطع برنامه های عادی خود، یک خبر تلخ و نگران کننده برای مردم پخش کردند. هنوز هیچ کس نمی دانست چه اتفاق بدی افتاده و آن چه باورش سخت بود، این بود که یک هواپیمای مسافربری کشورمان با ده ها سرنشین در خلیج فارس سقوط کرده است. همان اول مردم نمی دانستند چه چیزی باعث این حادثه تلخ شده است، اما همه خیلی زود فهمیدند که ناو آمریکایی ها به سمت این هواپیما شلیک کرده و موشک آن ها 290نفر از مردم بی گناه را به شهادت رسانده است.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۵۶

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

پرواز مسافربری شماره 655شرکت هواپیمایی ایران از بندر عباس به مقصد دبی در تاریخ 12تیر 1367با شلیک موشک کروز از کشتی جنگنده «وینسنس» متعلق به نیروی دریایی آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمام 290مسافر آن، شامل 66 کودک کمتر از 13 سال جان باختند.

هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکایی ها، برای روحیه دادن به دشمنان کشور ما انجام شد. آن روز ها تمام سرزمین ما با متجاوزان بعثی در جنگ بود. پس از سقوط این هواپیما، آمریکایی ها می خواستند این جنایت نابخشودنی خود را یک اشتباه بدانند، اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته ترین سیستم راداری و کامپیوتری و هم چنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، معلوم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این کار، فقط از روی دشمنی با مردم بوده است.

این تازه اول ماجرا بود و بعدها، آمریکایی ها مدال شجاعت برگردن ناخدای این ناو انداختند و حمایت خود را از این جنایت اعلام کردند تا این جنایت در کنار جنایات بی شمار آنان ثبت شود.

شرح ماجرا

ساعت 10 صبح (بندرعباس) – هواپیمای جمهوری اسلامی ایران پرواز 655با 15 دقیقه تاخیر در ساعت 10/05از برج مراقبت فرودگاه بندر عباس تقاضای پرواز تا «دبی» 30 دقیقه و ارتفاع آن حداکثر 14هزار پا تعیین شد. در ساعت 10/17دقیقه هواپیمای ایرباس   «آ 300» به پرواز درآمد. چند لحظه پیش ازورود هواپیما به منطقه کنترل هوایی امارات در محلی به نام «مولبیت» خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به 14 هزارپایی صعود کند. ساعت 10/22 دقیقه ( خلیج فارس) – در این لحظه ناو وینسنس که خود را به بهترین و نزدیک ترین موقعیت رسانده بود، به دستور ناخدا «ویل راجرز» فرمانده ناو 2 موشک به سمت پرواز  655 شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شد و در آب های خلیج فارس سقوط کرد. با بی اطلاعی از سرنوشت هواپیما، برج مراقبت فرودگاه بندر عباس در تماس با دبی از سرنوشت پرواز 655سئوال کرد، ولی آن ها گفتند که از هواپیما خبری ندارند. بلافاصله وضعیت اضطراری در بندر عباس اعلام شد و با شناسایی دقیق محل سقوط، هلیکوپترها و شناورها به محل حادثه رفتند.

دروغ گویی و اعتراف آمریکایی ها

بلافاصله پس از این واقعه، مقامات آمریکایی اعلام کردند که یک فروند هواپیمایی اف 14 جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده اند. پس از روشن شدن نوع هواپیما، آمریکایی ها ادعا کردند در این مورد مرتکب اشتباه شده اند، اما دلایل نشان می داد که آن ها دروغ می گویند. مقامات نظامی آمریکا اعلام کردند که هواپیمای ایر باس در خارج از مسیر هوایی پرواز می کرده و ناو آمریکایی هم هفت بار به خلبان آن اخطار داده، اما جوابی دریافت نکرده است.

یکی از فرماندهان آمریکایی، حرف های کاپیتان کشتی وینسنس را دروغ می داند. او تایید می کند که هواپیمایی کشورمان علائمی برای ناو فرستاده که نشان می دهد این هواپیما، نظامی و جنگنده نیست. چون با سرعت کم در حال اوج گرفتن بوده است، در حالی که اف 14 یک هواپیمای پرسرعت و هجومی است و روی رادار به خوبی معلوم است.

دریادار بازنشسته «یوچین لاروک» از مرکز اطلاعات دفاعی آمریکا هم این ادعای کشورش را دروغ می داند و می گوید: ناو وینسنس نباید برای عملیات به خلیج فارس اعزام می شد. ما در حال جنگ با ایران نبودیم و هواپیمای ایرانی بر فراز آب های بین المللی بود و آمریکا حق نداشت آن را برای هر هواپیمای مشکوک یا غیر مشکوک منطقه جنگی اعلام کند، زیرا رسما با ایران در حال جنگ نبود. دلیلی هم وجود نداشت که ایرباس ایرانی به پیام های هشدار ما پاسخ دهد.

جالب این جاست که با وجود اعتراف آمریکایی ها به این جنایت، هیچ کدام از نیروهای جنگی ناو وینسنس محاکمه نشدند و حتی فرمانده ناو هم در پایان خدمت خود مدال گرفت.

هر سال محل شهادت این عزیزان در آب های نیلگون خلیج فارس گلباران می شود و یک بار دیگر به مردم گفته می شود که آمریکا، ده ها نفر را که فقط 66 نفرشان کودک زیر 13 سال هستند، به خاک و خون می کشد و به خاطر این کار، حتی از دنیا عذر خواهی نمی کند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها