در نشست «سازگاری فضای سبز اصفهان با کم‌آبی» مطرح شد؛

فضای سبز برای اصفهان ضرورت است، نه انتخاب

مسعود برهانی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان اصفهان فضای سبز اصفهان را یکی از عناصر وجودی این شهر دانست و گفت: فضای سبز برای اصفهان نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و حیاتی است.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۰۹

به گزارش جام جم انلاین اصفهان ؛

 نشست «سازگاری فضای سبز اصفهان با کم‌آبی» در قالب برنامه گفت‌وگوهایی درباره زاینده‌رود از سوی دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان و مرکز مطالعات آب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برگزار شد.

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این نشست با بیان اینکه پس از جدایی استان البرز از استان تهران، اصفهان صنعتی‌ترین استان کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: استان اصفهان در برخی تولیدات مانند فولاد و فرآورده‌های نفتی رتبه‌های اول و دوم کشور را در اختیار داشته و 900 معدن فعال و بیش از 70 شهرک صنعتی در استان اصفهان وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود 4 میلیون هکتار از 10 میلیون و 700 هزار هکتار مساحت استان اصفهان دچار فرسایش بادی است که موجب ورود ریزگردها به اصفهان می‌شود، افزود: اصفهان از نظر زیست‌محیطی شهری تسلیم‌شده است.

عرفان‌منش با اشاره به میزان مصرف سوخت‌های فسیلی در شهر اصفهان ادامه داد: مساحت فضای سبز شهر اصفهان باید حدود 12 برابر میزان فعلی باشد تا آلودگی ناشی از مصرف این سوخت‌ها را خنثی کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه میزان فضای سبز شهر اصفهان 6 هزار هکتار است که در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفته، گفت: این در حالی است که فضای سبز شهری می‌تواند حداقلی از طراوت و شادابی را برای محیط زندگی جمعیت 2 میلیون و 500 هزار نفری شهر اصفهان فراهم کند.

وی با اشاره به مهاجرپذیری شهر اصفهان و انتظارات آنها از مدیریت شهری تصریح کرد: در سال‌های اخیر نوعی انتظار در میان شهروندان اصفهانی و حتی کشور شکل گرفت که به ایجاد فضای سبز با کاشت درخت راضی نبودند و توقع کاشت چمن داشتند، اما در این دوره از مدیریت شهری با توجه به کمبود آب تاکنون اقدام به جمع‌آوری حدود 180 هکتار چمن کرده‌ایم که البته با اعتراض برخی شهروندان مواجه شد.

عرفان‌منش با بیان اینکه طبق اولویت‌بندی، چمن پارک‌های محلی و پارک‌های همسایگی به تدریج حذف می‌شود، اضافه کرد: چمن پارک‌های تفرجگاهی و شهری اصفهان حفظ شده تا برای آن جایگزینی تولید شود که البته در بسیاری از نقاط با گونه‌های پایاتر جایگزین شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه فضای سبز شهری علاوه بر کارکردهای اکولوژیک کارکردهای اجتماعی نیز دارد، تصريح کرد: فضای سبز شهری اصفهان برای مردم جذابیت دارد و این فضا هیچ حصاری ندارد. اصفهان نخستین شهری است که از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز جنگلی استفاده می‌کند و اصفهان بیشترین تولید پساب تصفیه تکمیلی را در کشور دارد. شهرداری اصفهان هم‌اکنون دو تصفیه‌خانه تکمیلی در اختیار دارد که خروجی دو تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر و شاهین‌شهر را برای استفاده در فضای سبز مجدداً تصفیه می‌کند.

وی با بیان اینکه تمام منابع آبی اصفهان از جمله پساب ناپایدار است، گفت: در حالی که صنعت، شرب و کشاورزی اصفهان دارای حق‌آبه هستند، محیط زیست و فضای سبز شهر اصفهان به‌عنوان تنها تولیدکننده اکسیژن شهر هیچ حق‌آبه‌ای از آب سطحی ندارد.

فضای سبز برای اصفهان ضرورت است، نه انتخاب

مسعود برهانی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان اصفهان نیز فضای سبز اصفهان را یکی از عناصر وجودی این شهر دانست و اظهار داشت: فضای سبز برای اصفهان نه یک انتخاب بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و حیاتی است.

وی با بیان اینکه در تمام دوره‌های تاریخی 50 تا 60 درصد مساحت شهر اصفهان را عرصه سبز تشکیل می‌داده است، افزود: این میزان در صد سال اخیر به‌شدت کاهش پیدا کرده که جوابگوی نیاز شهر و شهروندان نیست.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان اصفهان با بیان اینکه بیش از 500 میلیون مترمکعب آب در بالادست زاینده‌رود صرف آبیاری 110 هزار هکتار باغ می‌شود، گفت: در نزدیکی اصفهان نیز سطح بزرگی از فضای سبز در صنایع ایجاد شده که حق فضای سبز شهر اصفهان را ضایع می‌کند.

وی تولید اکسیژن، جذب گردوغبار، کاهش آلودگی صوتی، تلطیف هوا و سایه‌اندازی را اهداف اصلی ایجاد فضای سبز دانست و بیان کرد: در وضعیت فعلی اصفهان آب محدودکننده هرگونه فعالیت از جمله انتخاب نوع و طراحی فضای سبز است.

برهانی با اشاره به تأثیر انتخاب نوع گونه گیاهی بر میزان مصرف آب تصریح کرد: باید به دنبال تغییر ذائقه مردم درباره نوع فضای سبز باشیم. تغییرات و نو کردن دائمی گل‌های فصلی یکی از انتقادات دوستداران محیط زیست در اصفهان است که باید درباره آن چاره‌اندیشی شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان چمن را کاملاً حذف کرد، خاطرنشان کرد: براي جایگزینی چمن، گونه‌های متنوعی در استان و کشور وجود دارد و اصفهان می‌تواند الگویی در استفاده از فضای سبز کم‌آب‌‌بر باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها