ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتا در گفتگو با «جام‌جم»:

مذاکرات دوحه اولویت بایدن نیست

وزارت خارجه قطر امروز سه شنبه در بیانیه ای ابراز امیدواری کرد که مذاکرات دوحه برای احیای توافق هسته ای نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۷۱۴۷۷

به گزارش جام جم آنلاین، وزارت خارجه قطر در بیانیه خود آورده است: ما از میزبانی مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران در دوحه برای احیای توافق هسته ای استقبال می کنیم.

وزارت امور خارجه قطر ابراز امیدواری کرد که مذاکرات دوحه به نتایج مثبتی در راستای حمایت از امنیت و ثبات منطقه منجر شود.

این بیانیه تصریح کرد: دوحه آماده مهیا کردن فضایی است که به موفقیت مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران کمک می کند.

«علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز (سه شنبه) با استقبال سفیر کشورمان وارد دوحه شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در مورد سفر رییس هیات مذاکره کننده کشورمان گفت: در چارچوب توافقات انجام شده در سفر جوزف بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام به تهران مبنی بر ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ ها، علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران سه شنبه عازم دوحه خواهد شد.

بر اساس اظهارات وزیر خارجه کشورمان آنچه که برای تهران اهمیت دارد، انتفاع اقتصادی از برجام است و هر آنچه که به نفع ایران از توافق را تحت شعاع قرار بدهد، از منظر تهران غیرقابل قبول خواهد بود.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز دیروز دوشنبه برای دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها به قطر رفت تا بار دیگر با حسن نیت ایران، دولت دمکرات جو بایدن که تاکنون اقدامی عملی انجام نداده، برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با تهران، بخت خود را بیازماید.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران دیروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ابراز امیداوری کرد که دور جدید گفت‌ وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، اسفند سال گذشته به دلیل تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید واشنگتن به وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت دمکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها