رئیس جمهور اظهار داشت: ایران، به عنوان کشوری با تاریخی پربار از حضور فعال در ابتکارات بین‌المللی، آمادگی دارد همه ظرفیت‌های خود را برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاشته و به شریکی قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل نماید.
رئیس جمهور اظهار داشت: ایران، به عنوان کشوری با تاریخی پربار از حضور فعال در ابتکارات بین‌المللی، آمادگی دارد همه ظرفیت‌های خود را برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاشته و به شریکی قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل نماید.
کد خبر: ۱۳۷۱۰۶۵

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز جمعه در نشست ویدئوکنفرانسی سران کشورهای گروه بریکس پلاس که به میزبانی چین برگزار می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمیِ چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد و این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است؛

عالیجنابان
دوستان و همکاران گرامی؛

ابتدا مایلم ریاست دوره‌ای چین و برگزاری موفقیت‌آمیز نشست سران بریکس را به عالیجناب شی‌جین‌پینگ، رئیس محترم جمهوری خلق چین تبریک گفته و از ایشان و دولت چین بابت دعوت از جمهوری اسلامی ایران جهت مشارکت در «بریکس‌ پلاس» و «گفتگوهای سطح بالا پیرامون توسعه جهانی» قدردانی نمایم.

مایلم در چارچوب موضوع نشست که «مشارکت در توسعه جهانی در عصر جدید» است نکاتی را با شما به اشتراک بگذارم.

جهان به‌هم ‌پیوسته‌ کنونی، با چالش‌های جدید و متنوعی روبروست که روندِ پیشرفتِ دوستی و صلح جهانی را متأثر می سازد.

بحران‌های نوظهوری مانند پاندمی کرونا، تغییرات اقلیمی و نیز منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی، تعاملات بین کشورها را ضرورتی دو چندان بخشیده است.

از سوی دیگر شاهد تجربه‌ها و اراده‌های جمعی، جهت غلبه بر مشکلات هستیم که در قالب نهادها و ترتیبات جمعی، تحققِ ابتکارهایِ جمعیِ توسعه و تأمینِ منافعِ مشترکِ جهانی را تسهیل می‌کند.

لازم است این بستر جهانی برای نقش‌آفرینی مؤثرِ نهادهای چند جانبه‌ مستقل برای نیل به توسعه همگون و صلح جهانی را تقویت کنیم.

روندهای متعارض جهانی، یکجانبه‌ گرایی، ترجیحات ملی‌گرایانه و چالش‌هایی مانند تحریم و اقداماتِ قهرآمیزِ اقتصادی، اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای نوین را در کنار سازمان ملل متحد ضروری می‌کند تا ضمن احترام به حاکمیت و منافع ملی کشورها، گام مهمی برای تحقق «جامعه بشری با آینده مشترک» برداشته شود.

بریکس به عنوان نهادی پیشرو و متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور، توانسته است با ارائه الگوها و ابتکارات مناسب، روندهای جدیدی را در جهان شکل دهد. اعضای بریکس با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی، می‌توانند نیازهای متقابل را تأمین کنند و تجربه‌های ملی و بومی توسعه‌ خود را در جهت تقویت رفاه و صلح جهانی با دیگران به اشتراک بگذارند.

ابتکارهای اعضای بریکس از جمله «ابتکار توسعه جهانیِ» رئیس‌جمهور شی‌جین‌پینگ، نمونه ‌موفقی از نگاه جهانی برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و جمعی است.

نقش‌آفرینی مؤثر بریکس در پیشبرد اهدافی چون توسعه روابط جنوب- جنوب، اصلاحات در نظام مالی بین‌المللی و ارائه ایده‌ها و ابتکارهایی از سوی اعضای آن از جمله ابتکار کمربند-راه، تأسیس بانک توسعه جدید، با هدف ارتقای رفاه عمومی و تقویت صلح و ثبات بین‌المللی، نشانگر ماهیت مبتکرانه و تأثیرگذاری این نهاد در مقطع کنونی و آینده است.

سیاست‌ها و برنامه‌های بریکس که در بیانیه‌ها و اسناد آن انعکاس یافته، نشان می‌دهد این نهاد قادر است به طیف متنوعی از موضوعاتِ مرتبط با دغدغه‌های جوامع در حال توسعه بپردازد.

دستورکارِ اجلاس حاضر نیز نشان‌دهنده پیوند مقوله‌ی توسعه با امنیت، صلح، بهداشت، محیط زیست و نوآوری است.

پیشنهادهایی همانند «ابتکار امنیتِ جهانی» نیز بستری مناسب برای شکل‌دهی به همکاری‌های سازمان یافته فراهم می‌آورد.

جناب آقای رئیس،
عالیجنابان،

جمهوری اسلامی ایران عمیقاً به عدالت جهانی باور دارد و تبدیل شدن این آرمان متعالی به گفتمانی فراگیر در عرصه جهانی را ضرورتی انکارناپذیر می‌داند. جهان معاصر اگر چه شاهد توسعه در برخی عرصه‌ها بوده است، اما توسعه‌ی منهای عدالت، موجب گسترش بحران‌های جهانی نظیر بحران معنویت، اخلاق،‌ خانواده، گرسنگی و گسترش شکاف فقیر و غنی و تلاش برای به حاشیه راندن تنوع فرهنگی غنی موجود در جهان شده است.

جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری با تاریخی پربار از حضور فعال در نهادها و ابتکارات بین‌المللی، برخوردار از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی، انسانی و طبیعی و نیز با الهام از الگوهای بومی، توانسته است، به مدد فرهنگ استقلال‌خواهی و حق‌طلبی، در مسیر توسعه‌ ملی خود گام‌های ماندگاری بردارد. ما آمادگی داریم همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمیِ چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاریم. این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل نماید.

در پایان مایلم؛ ضمن تشکر از همه اعضای بریکس، بار دیگر خرسندی خود را از حضور در این نشست ابراز داشته و آمادگی نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران را برای مشارکت فعال در سایر نشست‌های بریکس اعلام می‌کنم.

متشکرم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها