گزارشی از یک روحانی که با برگزاری کلاس‌های سبک زندگی محله را از برخی آسیب‌های اجتماعی عاری کرد

جهاد برای محله پاک

چرا مشکلات شهری شهروندان باوجود تماس با سامانه 137 برطرف نمی‌شود؟

در جست‌وجوی خدمات شهری

سد معبر، آلودگی صوتی وانت‌بار‌های دوره گرد، آسفالت نامناسب معابر و معتادان متجاهر. ‌ این‌ها فقط برخی از مشکلاتی است که سبب می‌شود شهروندان با سامانه 137 شهرداری تماس بگیرند، سامانه‌ای که قرار است پلی باشد بین شهروندان و مدیران شهری تا رسیدگی به بخشی از مشکلات شهروندان سرعت بگیرد. اما تجربه برخی شهروندان نشان می‌دهد تا زمانی که اراده‌ای برای حل مشکلات وجود نداشته باشد شنیدن مشکلات سبب بهبود شرایط نمی‌شود. ‌
کد خبر: ۱۳۷۰۷۸۵

در جست‌وجوی خدمات شهری

به گزارش جام‌ جم آنلاین، شهروندان در کلانشهر تهران مشکلات شهری کم ندارند از حمل و نقل عمومی نامناسب گرفته تا آب‌و هوای آلوده. مشکلاتی که اگر به درستی بر طرف نشوند زندگی را در این کلانشهر دشوارتر می‌کنند. برای رفع این مشکلات تاکنون تلاش‌های زیادی انجام شده است اما به نظر می رسد این تلاش‌ها تاکنون راه به جایی نبرده است.

برای نمونه در شهر تهران تا مدتی پیش سامانه‌های تلفنی 137 و 1888 برای شنیدن مشکلات شهروندان در نظر گرفته شده بود. اما ضعف‌هایی که این سامانه‌ها داشتند سبب شد مدیران شهری تصمیم به ادغام این دو سامانه بگیرند به همین دلیل این روزها در کلانشهر تهران صحبت از سامانه 137 پلاس می‌شود سامانه‌ای که قرار است از طریق تلفن و فضای مجازی مشکلات شهروندان را ثبت کند تا مدیران شهری برای رفع آنها اقدام کنند. اتفاقی که به نظر می رسد هنوز میسر نشده است.

از فرونشست زمین تا لشکر کارتن‌خواب‌ها و وانت‌بارهای دوره گرد

شهروندان تهرانی این روزها با مشکلات شهری بسیاری رو به رو هستند، مشکلاتی که اگر به موقع و به درستی مدیریت نشوند خیلی زود منجر به فاجعه خواهند شد.

برای نمونه یکی از شهروندان تهرانی که در منطقه 7 زندگی می‌کند‌ در گفت‌وگو با جام جم آنلاین از حل نشدن مشکل محله‌شان در تماس با سامانه 137 گلایه می‌کند. او درخصوص این مشکل توضیح می‌دهد: مدتی است بخشی از آسفالت کوچه ما در منطقه 7 دچار فرونشست شده است وقتی این مشکل را با سامانه 137 درمیان گذاشتیم آنها دو روز بعد برای بازدید آمدند و پاسخ روشنی نیز به اهالی ندادند.

این درحالی است که بخشی از معبری که این شهروند به آن اشاره می‌کند، دچار فرونشست شده و امکان اینکه حادثه تلخی برای شهروندان رخ بدهد دور از انتظار نیست.

این شهروند می‌افزاید: تنها کاری که برای ایمن سازی انجام شده این است که یک در کهنه را روی محل فرونشست قرار داده‌اند و بعد از چند روز می‌گویند وظیفه رسیدگی به این مشکل به عهده شرکت آب و فاضلاب است. این درحالی است که شرکت آب و فاضلاب نیز ادعا می‌کند شهرداری باید به این مساله رسیدگی کند!
بی‌توجهی به برطرف شدن مسائل شهری مشکل بسیاری از شهروندان درمناطق مختلف تهران است.

شهروند دیگری که ساکن محدوده میدان راه آهن است در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: در محدوده میدان راه آهن افراد کارتن خواب زیادی دیده می‌شوند و به دلیل نبود دسترسی به سرویس بهداشتی در گوشه و کنار خیابان به قضای حاجت می‌کنند و این مساله مشکلات امنیتی و بهداشتی زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است.

او ادامه می‌دهد: بارها این مشکل را از طریق سامانه 137 به شهرداری اطلاع داده‌ایم. اما برای رفع این مشکل اقدامی جدی انجام نشده است.

شهروند دیگری از وانت‌بارهای دوره گرد گلایه دارد، وانت‌بارهایی که با آلودگی صوتی‌شان آسایش آنها را برهم می‌زنند. این شهروند که در منطقه میرداماد زندگی می‌کند به ما می‌گوید: وانت‌بارهای دوره گرد زیادی برای خرید ضایعات در کوچه‌های منطقه میرداماد تردد می‌کنند و ‌صدای بلندگوی آنها آسایش را از ساکنان منطقه گرفته است بارها این مشکل را به سامانه 137 اطلاع داده‌ایم. اما مشکل ما هنوز برطرف نشده و هر روز به تعداد این وانت‌بارها اضافه می‌شود.

137 فقط پل ارتباطی است

سرنخ برطرف نشدن مشکلات شهری شهروندان را اگر دنبال کنید به این نتیجه می‌رسید که برخی مدیران شهری برای رفع این مشکلات اراده‌ای ندارند، زیرا اگر غیر از این بود پس از مطلع شدن از مشکلات باید برای رفع آنها وارد عمل می‌شدند. در این بین برخی شهروندان تصور می‌کنند عملکرد نامناسب سامانه 137 علت برطرف نشدن مشکلات آنهاست. ما این سوال را با سرپرست این مرکز در میان گذاشتیم.

آن طور که او می‌گوید سامانه 137 پلاس تنها پل ارتباطی شهروندان با مدیران شهرداری است.

رضا ناصری، سرپرست مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران دراین باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: با توجه به ضعف‌هایی که سامانه‌های 137 و 1888 شهرداری داشتند به این جمع بندی رسیدم که برای رفع مشکلات این سامانه‌ها بایکدیگر ادغام شوند.

‌او با بیان اینکه اکنون ‌ سامانه 137 پلاس در خدمت شهروندان است،عنوان می‌کند: از طریق 137 پلاس بحث کیفی سازی و تسهیل‌ راه‌های ارتباطی دنبال می‌شود.

ناصری با بیان اینکه 137 پلاس درگاه ارتباطی بین شهروندان و شهرداری است، ادامه می‌دهد: ما به عنوان 137 پلاس وظیفه ارتباط گیری با مردم را به عهده داریم و دغدغه‌های شهروندان را به مدیران شهری منتقل می‌کنیم. در واقع از این طریق تلاش می‌کنیم تا مشارکت اجتماعی را افزایش دهیم.

سرپرست مرکز سامانه مدیریت شهری و نظارت همگانی شهرداری تهران درباره کم کاری برخی مدیران برای رفع مشکلات نیز تاکید می‌کند: اگر ‌قصوری نیز اتفاق بیفتد ما به عنوان دستگاه نظارتی برای رفع مشکل و کم کاری وارد عمل می‌شویم.

ناصری تاکید می‌کند برای بهبود عملکرد و رفع مشکلات شهروندان ما در سامانه 137 پلاس از شهروندان بازخورد می‌گیریم و از آنها درباره رضایت‌شان از خدمات ارائه شده می‌پرسیم.

تذکری برای مدیران شهری

مشکلات شهری شهروندان را با اعضای کمیسیون شورای شهر تهران نیز در میان می‌گذاریم و از آنها می‌پرسیم که آیا کمبود امکانات یا تجهیزات در سامانه 137 زمینه را برای برطرف نشدن مشکلات شهری شهروندان فراهم کرده است؟

مهدی بابایی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران کم کاری در سامانه 137 را قبول ندارد. او در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: خودروهای فوریت 137 در 123 ناحیه تهران فعال هستند و مشکل خاصی برای ارائه خدمات ندارند.

او درباره مشکلاتی که شهروندان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین به آن اشاره می‌کنند، می‌افزاید: در خصوص فرونشست زمین باید بین وظایف شهرداری و سایر ادارات تفکیک قائل شویم. برای نمونه فرونشست‌های مقطعی زمین در تهران به دلیل نشت سیستم فاضلاب و آب‌رسانی است که شرکت آب و فاضلاب باید به آن رسیدگی کند.

بابایی درباره جمع آوری کارتن‌خواب‌ها نیز عنوان می‌کند: متولی اصلی ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر سازمان بهزیستی است و شهرداری نیز در این خصوص وارد عمل شده است.

وی ادامه‌ می‌دهد: مشکل اینجاست که در سال‌های گذشته این مساله رها شده بود به همین دلیل تعداد معتادان متجاهر دو برابر شده و اکنون جمعیت آنها حدود 23هزار نفر برآورد می‌شود.

بابایی درباره برخورد با وانت بار‌های دوره گرد که با ایجاد آلودگی صوتی برای شهروندان مشکل ساز می‌شوند نیز می‌گوید: برای برخورد با وانت‌بار‌های دوره گرد نیز با خلا قانونی رو به رو هستیم، زیرا شهرداری فقط مجاز به رفع سد معبر است.

در این بین بابایی پاسخگویی نامناسب به شهروندان را قبول دارد و تاکید می‌کند: شهروندان باید برای پاسخگوی در انتظار بمانند. به همین دلیل در خصوص تعداد افرادی که وظیفه پاسخگویی به شهروندان را به عهده دارند به مسؤولان تذکر داده‌ایم و این مساله را پیگیری می‌کنیم.

هر مدیری ساز خودش را می‌زند

کم نیستند کارشناسانی که معتقدند مشکلات کلانشهر تهران به دلیل عملکرد نامناسب برخی مدیران است، مدیرانی که نسبت به اجرای ‌اسناد تصویب شده برای بهبود شرایط تهران بی‌توجه هستند و تلاش‌ می‌کنند که براساس سلیقه خود برای شهر تصمیم بگیرند.

مهرداد مال عزیزی، کارشناس مسائل شهری یکی از این کارشناسان است. او در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تاکید می‌کند: ریشه مشکلات شهری ما به این مساله بر می‌گردد که هر مدیری که بر سرکار می‌آید می‌خواهد ساز خودش را بزند.

او ادامه‌ می‌دهد:کلانشهرهای مناسب دنیا به این دلیل شرایط مناسبی دارند که مدیران شهری آنها براساس ‌ طرح مصوب جامعی که برای شهر در نظر گرفته شده است، برنامه ریزی می‌کنند. این درحالی است که ‌ متاسفانه هیچ مدیری در تهران ادعا نمی‌کند که مصوبات، اسناد و چشم انداز طرح تفضیلی مصوب را پیش می برد!

مال عزیزی درباره پاسخگویی نامناسب سامانه 137 به شهروندان نیز عنوان می‌کند: سازمان مدیریت شهری تهران خیلی کوچکتر از تعداد بهره‌برداران شهر تهران است‌. طرح جامع تهران برای جمعیت 8میلیون نفر در نظر گرفته شده است. اما این روزها در تهران شاهد تردد 12 میلیون نفر هستیم به همین دلیل خدمات مناسبی نیز به این افراد ارائه نمی‌شود.

کاهش سرمایه اجتماعی

بی‌توجهی به رفع مشکلات شهروندان پیامدهای زیادی دارد. یکی از این پیامد‌ها کاهش سرمایه‌ اجتماعی است.

علی‌رضا سرحدی، کارشناسان مسائل شهری در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین می‌افزاید: برخی از شهروندانی که با سامانه 137 تماس می‌گیرند یا خدمات مناسبی دریافت نمی‌کنند یا از کیفیت و کمیت‌ خدمات رضایت ندارند.
او ادامه‌ می‌دهد: برای نمونه در بیشتر مواقع آنها باید زمان زیادی را در انتظار پاسخگویی بمانند. علاوه بر این ادعا می‌شود که مشکل آنها باید از سوی دستگاه‌ها و نهادهای دیگری برطرف شود.

آن طور که سرحدی می‌گوید وقتی خدمات مناسبی در دسترس شهروندان نباشد فارغ از اینکه چقدر امکانات و تجهیزات در اختیار مدیران است، مشکلات شهروندان رفع نمی شود.

این کارشناسان مسائل شهری تاکید می‌کند: بنابراین به نظر می‌رسد اراده لازم برای رفع مشکلات وجود ندارد و چنین رویکردی تاثیرات روانی و اجتماعی زیادی در پی دارد و سبب کاهش سرمایه‌های اجتماعی می‌ شود.‌

مهدی آیینی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها