کارشناسان رسانه در امواج شبهه تشریح کردند؛

امام خمینی (ره) از نگاه نسلی که او را ندیده است

امام خمینی (ره) همواره در بیانات کلیدی خود اهتمام ویژه ای به این مسأله داشتند که با ایالات متحده آمریکا بعنوان دشمن شماره یک بشریت برخورد شود.
کد خبر: ۱۳۶۸۷۵۴

به گزارش جام جم آنلاین، نگاهی هرچند گذرا به اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) نشان می دهد که ایشان ایالات متحده آمریکا را دشمن شماره یک بشریت می دانستند بر لزوم این مسأله که باید با واشنگتن درست با همین رویکرد و نگرش برخورد شود، تأکید داشتند. در همین ارتباط، امام (ره) در یکی از بیانات کلیدی خود در این زمینه صراحتا فرمودند: «آمریکا دشمن شماره یک بشر و ما است».

آمریکا دشمن استقلال مسلمانان

از همین روی، باید به این نکته نیز توجه داشت که امام خمینی (ره) ایالات متحده آمریکا را بزرگترین دشمن مسلمانان می دانستند و معتقد بودند که مقامات آمریکایی در زمره کسانی قرار دارند که بیشترین مخالفت را با استقلال مسلمانان می کنند. در همین ارتباط، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند: «آمریکای جهانخوار، بزرگترین دشمن اسلام و مسلمانان جهان است. آمریکای حیله‌‏گر، دشمن شماره یک است و به خون اسلام و استقلالشان [مسلمانان] تشنه است.

امام (ره) در ادامه همچنین عنوان کردند: «آمریکا دشمن شماره یک مردم محروم و مستضعف جهان است. آمریکا برای سیطره سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و نظامی خویش بر جهان زیر سلطه، از هیچ جنایتی خودداری نمی‌نماید. آمریکا دشمن همه ادیان است حتی مسیحیت، آمریکا اصلاً اعتنا به ادیان ندارد و جز منافع خودش را نمی‌خواهد، حتی منافع مردم آمریکا را هم نمی‌خواهد، منافع دولت آمریکا را می خواهد».

امام خمینی (ره) و شعار مرگ بر آمریکا

واقعیت این است که شعار «مرگ بر آمریکا» اهمیت ویژه ای در اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) داشته است؛ شعاری که امروز نه تنها در ایران که در بسیاری از دیگر کشورهای منطقه و جهان طنین‌انداز می شود. در واقع، نگاه ژرف و عمیق امام خمینی (ره) بود که موجب شد ایشان به خوبی به تروریسمِ دولتی ایالات متحده آمریکا پی ببرند؛ تروریسمی که هیچ ملتی را از دیگری مستثنی نمی‌کند و همگان را هدف قرار می دهد.

شاید کمتر کسی تصور می کرد که پس از گذشت بیش از 40 سال، شعار «مرگ بر آمریکا» از مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران فراتر رود و در دیگر کشورهای منطقه و جهان نیز طنین انداز شود. با این حال، امروز این اتفاق رخ داده است و شعار مرگ بر آمریکا در نقاط زیادی از جهان نهادینه شده است. آنچه که امام (ره) بیش از 40 سال پیش درباره آمریکا می دانستند، به واقعیتی تبدیل شد که امروز در مقابل دیدگان جهانیان قرار دارد.

در همین راستا، امام خمینی (ره) فرمودند: «اگر همه مسلمینی که در دنیا الآن هستند که قریب یک میلیارد هستند، همه از خانه بیرون بیایند، فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دهند، همین قول برای آن‏ها مرگ می آورد. مسلمین باید فریاد بزنند، گمان نکنند که فریاد و شعار فایده ندارند. خیر، شعار فایده دارد، اما اگر همه فریاد بزنند».

امام خمینی (س) به خوبی واقف بودند که نباید به مردم کشورها اهانت شود، لذا در قبال شعار مرگ بر آمریکا چنین توضیحی را بیان داشته اند: «این ملتی که الآن دارند فریاد می ‏زنند مرگ بر آمریکا مقصودشان کارتر است. ملت آمریکا که با ما کاری نکرده است. ملت آمریکا اگر بفهمد مطلب را حسب وجدان انسانی ‏اش، با ما موافق است».

ایالات متحده آمریکا؛ مظهر استکبار جهانی

بدون شک امام خمینی(ره) شخصیتی برجسته و استثنایی بودند که با الهام گرفتن از اصول عقیدتی خود و درک نیازها و مقتضیات زمان معاصر، توانستند از موقعیتها و امکانات موجود، به بهترین شکل ممکن برای به پیروزی رساندن انقلاب استفاده نمایند.

ایشان با بینش و آگاهی خاص خود، عمق خطری را که از سوی ایالات متحده آمریکا و صهیونیسم جهانی به وجود آمده، درک کرده و بر این اساس، از دیدگاهِ روشِ شناخت مشکل و مقابله با آن، موضوع را به عنوان «مسأله برخورد با دیگر اندیشه ها» مطرح نمودند.

از همین روی، امام خمینی (ره) ایالات متحده آمریکا را مظهر استکبار جهانی و در واقع سرمدار استکبار جهانی می دانستند. ایشان از ایالات متحده آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یاد کردند؛ تعبیری که امروز بیش از هر زمان دیگری فراگیر شده است و توسط سیاستمداران در بسیاری از کشورهای منطقه به کار گرفته می شود.

امام خمینی (ره) همچنین از تعبیر جهان‌خوار در قبال آمریکایی ها استفاده کردند و فرمودند: «جهان باید بداند که ایران راه خود را پیدا کرده است و تا قطع منافع آمریکای جهان‏‌خوار، این دشمن کینه‌‏توز مستضعفین جهان، با آن مبارزه‏ای آشتی‌‏ناپذیر دارد. ما مبارزه سخت و بی‌‏امان خود را علیه آمریکا شروع کرده‏‌ایم و امیدواریم فرزندانمان با آزادی از زیر یوغ ستمکاران، پرچم توحید را در جهان به اهتزاز درآورند. ما یقین داریم اگر دقیقاً به وظیفه‌‏مان که مبارزه با آمریکای جنایتکار است، ادامه دهیم».

مبارزه تا نابودی دشمنان جهان خوار

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همچنین بر لزوم تداوم مبارزه تا زمان نابودی دشمنان جهان خوار و در رأس آنها ایالات متحده آمریکا تأکید داشتند. در همین ارتباط، امام خمینی (ره) فرمودند: «ما به یاری خدا تا نابودی کامل دشمنان اسلام و ملت‌های مستضعف جهان، در برابر آنان و به‏‌خصوص در مقابل آمریکای جهان‏‌خوار ایستادگی خواهیم کرد. آمریکای جهان‏‌خوار باید بداند که ملت عزیز تا نابودی کامل منافعش او را راحت نخواهد گذاشت و تا قطع هر دو دست آن، به مبارزه خود ادامه خواهد داد. ما تا آخر عمر، علیه دولت آمریکا مبارزه می‏ کنیم و از این مبارزه کوتاه نمی آییم. دنیا باید آمریکا را از بین ببرد و الا تا این‏ها هستند، این مصیبت‏ها در دنیا هست. اینجا نشد، یک جای دیگر».

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، اندیشه سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر این مسأله بوده است که مبارزه با آمریکایی ها در یک برهه زمانی خاص محدود و محصور نمی شود و یک مبارزه همیشگی تا زمان نابودی آن است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها