دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین:

امام خمینی اسوه بزرگ تاریخ‌سازان است

امام خمینی(ره) همواره اهتمام خاصی به موضوع فلسطین داشتند و اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» نمونه ای از این رویکرد آگاهانه امام خمینی است.
کد خبر: ۱۳۶۸۷۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، مساله فلسطین و حضور رژیم اشغالگر قدس یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در جهان به شمار می‌رود و بیش از هفت دهه است که رژیم صهیونیستی مشکلات بسیاری برای جهان اسلام و به ویژه مردم فلسطین ایجاد کرده است اما حمایت و پشتیبانی کشورهای غربی و عدم اتحاد در میان مسلمان درباره این موضوع مانعی جدی برای بیرون کردن رژیم صهیونیستی از فلسطین بوده است.

از دهه دوم سده بیستم میلادی به ویژه بعد از صدور اعلامیه بالفور، یهودیان از سراسر اروپا شروع به مهاجرت به سرزمین فلسطین کردند و با پشتیبانی کشورهای غربی توانستند مردم فلسطین را از خانه‌وکاشانه خودشان بیرون کنند و در نهایت توانستند در ۱۹۴۸ میلادی رژیم جعلی را برپا کنند.

اهتمام ویژه بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران به موضوع فلسطین

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای به موضوع فلسطین داشتند. حضرت امام در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل برای جهان اسلام را بسیار جدی و پیگیرانه دنبال می‌کرد.

افشای روابط پنهان و آشکار شاه با اسرائیل و مخالفت با کمک‌های بی دریغ رژیم شاه به دشمن مشترک مسلمانان یکی از انگیزه‌های قیام امام خمینی را تشکیل می‌داد که خود در این باره فرموده است: «یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است، کمک او به اسرائیل است. من همیشه در مطالبم گفته‌ام که شاه از همان اول که اسرائیل به وجود آمد با او همکاری کرده است و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنان نفت مسلمین را غصب کرده و به اسرائیل می‌داد و این امر، خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است».

دور اندیشی امام خمینی

در جریان جنایت رژیم اشغالگر قدس در به آتش کشیدن مسجد الاقصی، برخلاف مشی دیگران که بازسازی مسجد را وجهه همت خود قرار داده بودند، با دوراندیشی تمام بر حفظ آثار جنایت اسرائیل به عنوان عاملی سمبلیک در جهت تحریک و تشویق مسلمین بر علیه موجودیت مسبب اصلی جنایت؛ یعنی رژیم اشغالگر تأکید می‌نمود.

نگاه ویژه حضرت امام به مقاومت اسلامی فلسطین

مقاومت فلسطین که هم اکنون رژیم صهیونیستی را به هراس انداخته است و این رژیم برای در امان ماندن از حملات مقاومت درباره ارتکاب هر عملی، هزاران بار محاسبه می‌کند، در اندیشه امام خمینی (ره) جایگاه خاصی داشته است.

ایشان از همان آغاز وجهه اسلامی و بعد اعتقادی مبارزه با اسرائیل را کارسازترین روش برای بسیج ملت مظلوم فلسطین و جلب حمایت امت اسلام از آنان معرفی نمود و اتخاذ مشی‌های دیگری همچون تکیه بر قومیت عربی و نگرشهای ناسیونالیستی و دیگر ایدئولوژیهای وارداتی و غیراسلامی را انحراف در مسیر مبارزه برای آزادی قدس می‌دانست.

در زمانی که تجربۀ جنگ‌های متعدد اعراب و اسرائیل، بالاخص شکست جنگ رمضان، برخی از زمینه‌های سازش را در اعراب تقویت کرده بود، امام خمینی بر ادامه مبارزه با استفاده از حربه تحریم نفت علیه اسرائیل و حامیانش تأکید می‌کرد.

این موضع حضرت امام در مقاطع مختلف و حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به شدت تعقیب می‌شد ولی متأسفانه به دلایل مختلف و از آن جمله ضعف و وابستگی بسیاری از سران ممالک اسلامی، این اقدام عملی نشد.

اینکه سازشکاران هم اکنون هروله کنان به سوی رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند موضوعی است که امام خمینی همواره درباره آن هشدار داد و راهکار را اهرم اقتصادی به ویژه نفت کشورهای عربی دانسته بود.

اینکه رژیم صهیونیستی در حال حاضر دست به راهپیمایی پرچم می‌زند و اقدامات سرکوبگرانه علیه ملت فلسطین را تشدید کرده است به خاطر روی آوردن اعراب سازشکار به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و اگر به جای تفکر سازش تفکر مقابله با رژیم صهیونیستی نزد حاکمان عرب اهمیت داشت، شاهد این همه اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نبودیم.

هشداری که امام خمینی درباره توسعه طلبی صهیونیست‌ها دادند

اینکه رژیم صهیونیستی با هدف چنگ انداختن بر منابع و ثروت‌های خدادادی منطقه گام بر می‌دارد در واقع به خاطر خوی توسعه طلبی این رژیم است که حضرت امام همواره خطر آن‌را گوشزده کرده بودند. رژیم صهیونیستی روز به روز با شهرک سازی عرصه را بر فلسطینی‌ها تنگ‌تر می‌کند و علاوه بر آن منازل فلسطینی‌ها را خراب می‌کند و به دنبال تسلط بر مسجدالاقصی است.

امام خمینی بارها خطر توسعه طلبی رژیم صهیونیستی و عدم اکتفا به مرزهای فعلی را گوشزد نموده و خاطرنشان می‌ساختند که هرگونه انکار یا پرده پوشی اسرائیل از این هدف، فقط به منظور فریب افکار عمومی جهان اسلام و سودجستن از سیاست گام به گام در تعقیب اهداف نهایی است و چنانچه همین هشدار امام به خوبی درک می‌شد، راه بر انواع طرح‌های سازشکارانه ای که به خیال خام می‌خواهند اسرائیل را اسیر تعهدات و توافق‌های بین المللی نموده، از این طریق به قیمت واگذاری بخش عمده‌ای از سرزمین‌های اشغالی، نوعی خودمختاری محدود در گوشه‌ای از سرزمین فلسطین به دست آورند، مسدود می‌شد.

تاکید امام بر اتحاد جهان اسلام برای آزادسازی فلسطین

اینکه برخی حاکمان عرب توجهی به فلسطین ندارند و تنها در حد حرف از آن سخن می‌گوید سبب گستاخی صهیونیست‌ها شده است و گرنه اگر جهان اسلام متحد در برابر غده سرطانی عمل می‌کرد، تحولات به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

امام خمینی همواره بازگشت به اسلام و متحد شدن را شرط نجات فلسطین و جلوگیری از امیال توسعه طلبانه صهیونیزم دانسته است و با تأکید بر اینکه مسأله اصلی اسرائیل نابود کردن اسلام است، خواستار کنار گذاشتن هرگونه اختلاف و از آن جمله اختلافات مذهبی بود.

امام خمینی حکمفرمایی عده‌ای اندک از صهیونیست‌ها را بر بیش از یک میلیارد مسلمان جهان ننگ و عار می‌دانست و می‌گفت: «چرا باید یک کشورهایی که دارای همه چیز هستند و دارای همه جور قدرت هستند، اسرائیل با آن عدۀ کم بیاید و به آنها این‌طور حکمفرمایی کند؟ چرا باید این‌طور باشد؟ جز این است که ملت‌ها از هم جدا، و از دولتها جدا و دولتها از هم جدا، و یک میلیارد جمعیت مسلمین با همۀ تجهیزاتی که دارند نشسته‌اند و اسرائیل آن جنایات را به لبنان می‌کند و به فلسطین می کند».

امام می‌فرمود: «برای من یک مطلب به شکل معماست و آن این است که همۀ دوَل اسلامیّ و ملت‌های اسلام می‌دانند که این درد چیست، می‌دانند که دستهای اجانب در بین است که اینها را متفرق از هم بکند، می‌بینند که با این تفرقه‌ها ضعف و نابودی نصیب آنها می‌شود، می‌بینند که یک دولت پوشالی اسرائیل در مقابل مسلمین ایستاده که اگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل می‌ریختند او را سیل می‌برد مع ذلک در مقابل او زبون هستند».

روز قدس اعلام شده از سوی حضرت امام و تاثیر شگرفی که تداوم دارد

در اهتمام حضرت امام به موضوع فلسطین اعلام روز قدس از سوی ایشان است که همه سالانه در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و خون تازه به مقاومت علیه رژیم صهیونیستی می‌دهد و سبب می‌شود که فلسطین مورد توجه جهانیان قرار بگیرد.

امام خمینی در دفاع از حقوق مظلومین فلسطین و در مسیر بسیج ملل اسلامی در حمایت از قیام فلسطینیان معتقد بود که به جای روی آوردن به مناسبت‌ها و سوژه‌ها و موضوعاتی که ریشه در فرهنگ ملت مسلمان فلسطین ندارند؛ می‌بایست از متن ایدئولوژی اسلام و قابلیت‌های آن بهره گرفت. اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» نمونه‌ای از این رویکرد آگاهانه امام خمینی است.

امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ در حرکتی هوشمندانه، آخرین جمعه‌ی ماه رمضان را روز قدس اعلام فرمودند که موجب گسترش فرهنگ صهیونیسم ستیزی به شکل جهانی گردید و این روز نقطه آغازی بر نگارش مقالات، کتاب‌ها و آثار هنری و برگزاری نشست‌ها، کنگره‌ها و اجتماعات متعدد مردمی در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی و افشاگری جنایات وحشیانه‌ای شد که صهیونیسم جهانی به دور از چشم جهانیان سال‌ها مرتکب آنها می‌شد.

روز قدس جلوه‌ای از همراهی مردم جهان با فلسطین است، روزی که هر سال و هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به گسترش فرهنگ مقاومت و انتفاضه در بین افکار عمومی ملت‌های مسلمان و برملا کردن هرچه بیشتر ماهیت رژیم جعلی جنایتکار و کودک کش صهیونیستی در افکار عمومی جهان تبدیل می‌شود.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها