شاید برای خرید لپ‌تاپ اولین سوالی که به ذهنتان می‌رسد این است که کدام برند و مدل را باید انتخاب کنید؟ یا به چه میزان حافظه رم و کارت گرافیکی نیاز دارید؟ به‌هر‌حال خرید لپ‌تاپ یکی از مهم‌ترین خریدهای شما محسوب می‌شود؛ به‌همین دلیل هنگام خرید لازم است دقت کنید که همه فاکتورها را در نظر بگیرید تا به بهترین انتخاب دست پیدا کنید.
کد خبر: ۱۳۶۷۴۵۲
 
​​۱۰ نکته مهم که باید هنگام خرید لپ‌تاپ درنظر بگیرید
 
 
در خرید لپ‌تاپ باید به مشخصات مهمی مانند پردازنده، اندازه صفحه، رم، کارت گرافیک، گارانتی، باتری، هارد دیسک، برند و موارد مهم دیگر توجه کرد. در اینجا ما به ۱۰ موردی که هنگام خرید لپ‌تاپ باید به آن توجه کنید، اشاره کرده‌ایم. 
 


۱- برند، معیاری مهم برای انتخاب شما


امروزه برندهای متنوعی از لپ‌تاپ‌ها در بازار وجود دارند. اما مساله‌ای که اهمیت دارد این است که بدانید کدام برند در کشور ما پرفروش‌تر است؛ چرا که میزان فروش هر برندی در کشورهای مختلف، با هم متفاوت است. البته موارد دیگری هم در انتخاب برند مانند کیفیت ساخت، قیمت به‌صرفه، طراحی و غیره نیز دخیل هستند. 
می‌توان گفت در ایران پرفروش‌ترین لپ‌تاپ‌ها در برندهای لنوو، ایسوس، اچ‌پی، ایسر و اپل هستند. 
 


۲- پردازنده یا همان CPU


پردازنده یکی از مهم‌ترین فاکتورها در ویژگی‌های سخت‌افزاری لپ‌تاپ است. پردازنده‌ها وظیفه پردازش داده‌ها را به عهده دارند. بنابراین عمده قدرت لپ‌تاپ به پردازنده آن ربط دارد. اگر لپ‌تاپ را برای کارهای ساده و سبک می‌خواهید نیازی به پردازنده قوی ندارید. اما اگر استفاده شما از لپ‌تاپ برای کارهای سنگین و گرافیکی است، بهتر است لپ‌تاپی را انتخاب کنید که پردازنده قوی دارد.

درحال‌حاضر سه شرکت Intel و AMD و APPLE پردازنده لپ‌تاپ‌ها را تولید می‌کنند که در این میان Intel سهم بیشتری در بازار دارد.
 


۳- اندازه صفحه نمایش


انتخاب سایز لپ‌تاپ به این موضوع بستگی دارد که قرار است بیشتر مواقع در چه مکانی  از لپ‌تاپ خود استفاده کنید؟ اگر لپ‌تاپ شما معمولا روی میز گذاشته می‌شود، انتخاب سایز بزرگ منطقی است. اما اگر نیاز دارید که لپ‌تاپ خود را در محیط کار، دانشگاه یا هرجای دیگری به همراه داشته باشید، پیشنهاد می‌دهیم لپ‌تاپی با سایز کوچک‌تر انتخاب کنید. 

علاوه‌بر این نحوه کار کردن شما با لپ‌تاپ تا حدود زیادی به اندازه صفحه نمایش آن بستگی دارد. کار کردن با تعداد زیادی از صفحه‌ها و نرم‌افزارها در لپ‌تاپی با سایزی کوچک دشوار است. بنابراین در صورت انجام کارهای گرافیکی و نرم‌افزاری زیاد و برای بالابردن کارایی و سرعت خود بهتر است از لپ‌تاپ‌هایی با سایزهای بزرگ‌تر استفاده کنید. 
 


۴- حافظه رم


حافظه رم در لپ‌تاپ، فضایی است که اطلاعات را برای ارسال به پردازنده جهت پردازش ذخیره می‌کند. طبیعی است که هرچه میزان رم لپ‌تاپ شما بیشتر باشد، قادر است که اطلاعات بیشتری را ذخیره و و برای پردازش به پردازنده ارسال کند. اگر کار شما با لپ‌تاپ برای رفع نیازهای روزمره و ساده است حافظه رم ۴ و ۸ گیگابایت مناسب شماست. اما برای کارهای تخصصی‌تر مانند کارهای گرافیکی سنگین یا اجرا کردن نرم‌افزارهای با حجم بالا، میزان رم ۱۲ و ۱۶ برای شما مناسب است. 
 
 

​​۱۰ نکته مهم که باید هنگام خرید لپ‌تاپ درنظر بگیرید

 


۵- انتخاب سیستم عامل؛ مک، ویندوز یا کروم؟


اینکه از کدام سیستم عامل استفاده کنید کاملا به راحتی خودتان در کار کردن با سیستم عامل‌ها برمی‌گردد. اما اگر شما از طرفداران دستگاه‌های اپل هستید و از گوشی‌‌ها و ایرپادهای این برند استفاده می‌کنید، بهتر است لپ‌تاپ خود را هم از همین برند تهیه کنید. چراکه بحث انتقال داده‌ها از هر کدام از دستگاه‌های اپل برای شما راحت‌تر انجام می‌شود. 

در غیر این صورت باز هم می‌توانید به گزینه‌های دیگری جز سیستم عامل مک او اس (Mac OS) فکر کنید که هزینه مناسب‌تری هم دارند. از دیگر سیستم عامل‌ها می‌توان ویندوز و کروم و غیره را نام برد که محبوب‌ترین آن‌ها ویندوز است.
 


۶-  کارت گرافیک لپ‌تاپ


کارت گرافیک از معیارهای مهم در انتخاب لپ‌تاپ است. به‌عنوان مثال اگر شما به لپ‌تاپ گیمینگ نیاز دارید باید به سراغ لپ‌تاپ‌هایی با کارت گرافیک تخصصی بروید تا بدون کاهش عملکرد، سرعت یا عمر مفید باتری لپ‌تاپ بتوانید از بازی‌های رایانه‌ای لذت ببرید.

درحال‌حاضر دو نوع کارت گرافیک مجزا و مجتمع وجود دارد. اگر از لپ‌تاپ خود بهترین عملکرد را انتظار دارید، کارت گرافیک‌های مجزا بهتر از نوع مجتمع هستند. چراکه کارت گرافیک‌های مجتمع به رم سیستم نیاز دارند و نباید از آن‌ها توقع زیادی در حد کارت‌های مجزای همسان خود داشته باشید. با این حال کارت گرافیک‌های مجتمع برای انجام کارهای روزانه، اداری و سبک مناسب هستند.
 


۷- هارد دیسک، فضایی برای ذخیره اطلاعات


قطعا بیشتر شما بعد از مدتی با چالش پر شدن فضای لپ‌تاپ خود روبه‌رو شده‌اید. در این صورت یا مجبور شده‌اید برخی اطلاعات خود را حذف کنید یا به خریدن هاردهای اکسترنال رو آورده‌اید. بیشتر لپ‌تاپ‌ها از مدل هارد HDD استفاده می‌کنند که نسل قدیمی‌تر هاردها هستند. هرچند این نوع هارها سرعت پایین‌تری دارند، اما در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها، حتی در حرفه‌ای‌ترین لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نسل دیگر هاردها، هاردهای SSD هستند که سرعت بسیار بیشتری دارند. شما می‌توانید با توجه به میزان هزینه‌ای که برای خرید لپ‌تاپ در نظر گرفته‌اید، هر کدام از این هاردها را تهیه کنید. البته برخی شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ از هردوی این هاردها در کنار هم نیز استفاده می‌کنند. همانطور که گفتیم علاوه‌بر این شما می‌توانید با خریداری هاردهای اکسترنال، فضای مکملی را برای هارد لپ‌تاپتان فراهم کنید.
 


۸- باتری و میزان شارژدهی لپ‌تاپ


نگه‌داشتن شارژ، یکی از مهم‌ترین موارد در لپ‌تاپ‌هاست. البته میزان مصرف باتری لپ‌تاپ کاملا به میزان کاری که شما با لپ‌تاپ انجام می‌دهید بستگی دارد؛ چراکه نوع صفحه ‌نمایش، میزان روشنایی، سیستم پردازشی و غیره در میزان نگه‌داشتن باتری لپ‌تاپ شما موثر است. بنابراین برای انتخاب لپ‌تاپی با باتری قوی باید به عوامل دیگری که از آنها نام بردیم نیز توجه کنید. 
 


۹- کیبورد و تاچ‌پد مناسب


شاید فکر کنید که کیبورد و تاچ‌پد نسبت به دیگر عواملی که گفته شد، اهمیت کمتری دارد، اما انتخاب لپ‌تاپی که کیبورد و تاچ‌پد مناسبی دارد، قطعا عملکرد بهتری را برای شما به همراه خواهد داشت. اگر می‌خواهید مدت زمان زیادی با کامپیوتر کار کنید، باید اطمینان حاصل کنید که کیبورد دستگاه بازخورد مناسبی را ارائه می‌دهد. به‌طور مثال فاصله دکمه‌ها استاندارد یا حرکت عمودی دکمه‌ها مناسب باشد. همچنین صفحه لمسی‌ای را انتخاب کنید که دقیق و بدون پرش نشانگر باشد.
 


۱۰- بررسی گارانتی معتبر


معمولا هر کالای دیجیتالی نیاز به گارانتی دارد. درمورد لپ‌تاپ نیز داشتن این گزینه بسیار مهم است. بنابراین در خرید لپ‌تاپ به داشتن گارانتی معتبر نیز دقت کنید. همچنین قبل از خرید، اطلاعات کارت گارانتی مانند شماره سریال را با شماره سریال لپ‌تاپ و جعبه آن مقایسه کنید و آن را در محل امنی قرار دهید تا احتمال گم شدن آن کمتر شود. 
 


بهترین راه خرید اقساطی لپ‌تاپ 

 

شما چه عملکردی را از لپ‌تاپ خود انتظار دارید؟ کارهای گرافیکی، گیمینگ، برطرف کردن نیازهای دانشجویی یا استفاده هرروزه برای کارتان؟ جواب این سوال اثر مستقیمی در انتخاب لپ‌تاپ شما خواهد داشت. اما مسئله این است که هزینه لپ‌تاپی که می‌تواند نیاز شما را رفع کند از جیب شما بزرگ‌تر است. می‌دانیم که صبر کردن برای بیشتر شدن پس‌انداز هم راهکار مناسبی نیست چون قیمت کالاهای دیجیتال روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در این شرایط خرید قسطی لپ تاپ می‌تواند بهترین راه‌حل برای رسیدن شما به لپ‌تاپ دلخواهتان باشد.

به‌خصوص اگر بتوانید محصول موردنظر خود را بدون ضامن و در اقساط طولانی تهیه کنید. در اینجا می‌توان از سرویسی نام برد که ازکی‌وام به شما ارائه می‌دهد. شما با کمک ازکی‌وام می‌توانید تا سقف ۵۰ میلیون تومان اعتبار خرید کالا دریافت کنید و نه تنها لپ‌تاپ بلکه هر محصولی را که در درسته‌های متنوع کالای دیجیتال، لوازم خانگی و غیره از فروشگاه‌های معتبر به‌صورت اقساطی بخرید. پرداخت اقساط نیز در بازه‌های بلندمدت ۶، ۱۲ و ۱۸ است که شما متناسب با شرایط خود هرکدام از این بازه‌ها را انتخاب می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و محاسبه اقساط به سایت ازکی وام مراجعه کنید. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها