تداوم همکاری راهبردی با روسیه

کد خبر: ۱۳۶۷۱۵۸

گفت‌وگوی تلفنی آقای امیر عبداللهیان با وزیر خارجه روسیه در شرایط کنونی و خواسته ایران مبنی بر همراه‌سازی این کشور در حوزه مذاکرات احیای برجام از جنبه‌های مختلف قابل تحلیل است. یکی از اهداف اصلی جمهوری اسلامی، سیاست خنثی‌سازی و لغو تحریم‌ها بوده است. ما در حوزه خنثی‌سازی به نتایج خوبی رسیدیم و موفق شدیم در بخش فروش نفت گام‌های بلندی را برداریم و با اتخاذ تدابیر مناسبی توانستیم مبالغ دریافتی به واسطه فروش نفت را به داخل کشور منتقل کنیم. در عین حال، در حوزه فروش گاز هم کامیابی‌های فراوانی داشتیم و این مسیر با سرعت در حال پیگیری است.

در ارتباط با صادارت غیرنفتی هم آمار‌ها نشان می‌دهد میزان موفقیت ایران بیش از گذشته است و با روند رو به رشدی در این بخش مواجه بودیم. این نتیجه هم حاصل تقویت دیپلماسی سیاسی و اقتصادی روابط ما با کشور‌های همسایه و آسیایی و همچنین ارتباط با کشور‌های آمریکا لاتین و آفریقاست.

در حوزه داخلی هم سعی شده با افزایش تولید و توجه به بخش کشاورزی و موادغذایی تبعات تحریم‌ها را کاهش دهیم و در مسیر خنثی‌سازی آن عمل کنیم.

تحولات جاری به‌ویژه شرایط بین‌المللی بعد از جنگ اوکراین هم به نفع ایران است و کشور‌های غربی به‌خصوص آمریکا به‌واسطه درگیری در اوکراین در حوزه انرژی با مشکلات زیادی مواجه شدند و این مساله باعث شده فضای بیشتری برای ایران در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها ایجاد شود. به این نکته هم باید توجه کرد که سیاست همراهی‌سازی روسیه علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه برجام می‌تواند باعث نقش‌آفرینی هر چه بیشتر جمهوری اسلامی در منطقه اوراسیا شود. در این حوزه، دو کشور چین و روسیه در کنار ایران با توجه به رفتار تحریمی اروپا و آمریکا علیه این سه کشور بیش از گذشته می‌توانند با هم همکاری داشته باشند و تلاش کنند تحریم‌های ظالمانه بیش از گذشته بی‌اثر شود. در همین زمینه، پیشنهاد روسیه مبنی بر جایگزین ارز‌های منطقه‌ای در برابر ارز‌های اروپایی و آمریکا و تشویق کشور‌های منطقه اوراسیا و اعضای سازمان شانگ‌های به همراهی با این پیشنهاد می‌تواند باعث رهایی این کشور‌ها از وابستگی به دلار شود. مجموعه این شرایط نشان می‌دهد ایده اولیه ما برای خنثی‌سازی تحریم‌ها در مسیر مثبتی قرار گرفته است و در‌عین حال ما نسبت به موضوع لغو تحریم‌ها و پیگیری آن از طریق مذاکرات، بی‌اعتنا نیستیم.

جمهوری اسلامی همچنان مساله تداوم مذاکرات را با هوشمندی و بدون دادن امتیازات غیرلازم به طرف مقابل دنبال می‌کند. ایران از یک‌سو، هم موضوع ارتباط با اتحادیه اروپا را پی می‌گیرد و هم، ارتباط خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد؛ بنابراین جمهوری اسلامی همچنان در راستای دفاع از مواضع عادلانه ملت ایران و تامین سیاست قطعی نظام به همکاری راهبردی خود با روسیه ادامه می‌دهد.

محسن پاک‌آیین - کارشناس ارشد حوزه روابط بین‌الملل / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها