نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخی از ویژگی‌های شخصیتی با خطر زوال شناختی در افراد مسن مرتبط است.
کد خبر: ۱۳۶۶۷۳۱

به گزارش جام جم آنلاین، این مطالعه نشان می‌دهد که سطح بالای روان رنجوری و همچنین وظیفه‌شناسی پایین با تأثیر منفی بر سلامت شناختی مرتبط است. افزایش وظیفه شناسی ممکن است یک استراتژی بالقوه برای ترویج یک سلامتی مطلوب در روند پیری شناختی باشد.

ویژگی‌های شخصیتی ویژگی‌های درونی ثابتی هستند که می‌توانند پیش‌بینی کننده و توضیح دهنده این باشند که ما چه کسی هستیم و چرا در موقعیت‌های خاص کاری را انجام می دهیم. آنها شامل احساسات، نگرش‌ها، عادات و رفتارهایی هستند که یک فرد در موقعیت‌های مختلف از خود نشان می‌دهد.

پنج مورد زیر عواملی هستند که شخصیت یک فرد را نشان می‌دهند: روان رنجوری (مضطرب و نگران بودن)، وظیفه شناسی (منظم بودن)، برونگرایی (برقراری دوستانه با دیگران)، موافق بودن (کمک کننده و بخشنده بودن) و گشاده رویی( کنجکاو و فهیم بودن).

تاثیر مستقیم ویژگی‌های شخصیتی بر سلامتی

ویژگی‌های شخصیتی ما می‌تواند از طریق الگوهای افکار و رفتارهای مفید یا غیرمفید بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر بگذارد.

مطالعات نشان داده‌اند که ویژگی‌های شخصیتی با افزایش سن می‌تواند بر عملکرد شناختی ما تأثیر بگذارد.

دکتر دیوید مریل، روانپزشک بزرگسالان و سالمندان در این باره توضیح داد که استرس مداوم می‌تواند منجر به سطوح بالای کورتیزول شود. سطوح بالای کورتیزول باعث کوچک شدن سریع مغز شده و با خطر آلزایمر مرتبط است.

افراد مبتلا به روان‌رنجوری بالا و دارای حس وظیفه‌شناسی اندک ممکن است در معرض خطر ابتلا به اختلالات شناختی خفیف (MCI)، زوال عقل یا حتی مرگ ناشی از آن باشند. ارتباط بین برونگرایی و اختلال شناختی در مطالعات کمتر سازگار بوده است.

افراد مبتلا به MCI علائم از دست دادن حافظه را دارند اما همچنان می‌توانند زندگی خود را طبق معمول ادامه دهند.

برخلاف زوال عقل، داشتن MCI در انجام فعالیت‌های روزانه اختلالی ایجاد نمی کند. حدود ۱۲ تا ۱۸ درصد از افراد ۶۰ سال و بالاتر مبتلا به MCI هستند که سالانه تقریباً ۱۰ تا ۱۵ درصد به زوال عقل مبتلا می شوند.

تشخیص ارتباط ویژگی‌های شخصیتی با سلامت شناختی برای درک روندی غیرطبیعی در پیری بسیار مهم است.

منبع: بهداشت‌ نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها