شناسایی ۸ مورد کرونای سگی در مالزی

جدیدترین ویروس کرونا احتمالا از سگ‌ها می‌آید

یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی‌که از گربه‌سانان و سگ‌سانان مبتلا و با ارتباط مستقیم با افراد، به انسان‌ها منتقل می‌شود، بیماری کیست هیداتیک است که بیماری مشترک بین انسان و حیوان است.
کد خبر: ۱۳۶۶۷۱۵

انگل بیماری کیست هیداتیک، در روده سگ و به صورت کرم نواری زندگی می‌کند و تخم‌های این انگل با مدفوع سگ، دفع شده و در بدن میزبان کیست هیداتیک ایجاد می‌کند. اگر دام، تخم‌های این سگ را همراه با علف بخورد، در بدن و کبدش کیست تولید می‌شود.

در مورد انسان نیز، اگر کیست هیداتیک در بدن انسان ایجاد شود، نیاز به جراحی پیدا می‌کند. بر همین اساس و به دلیل وضعیت ظاهری نامناسب و درنظرگرفتن بحث بهداشت عمومی، بهتر است افراد دارای سگ، حیوان خود را بیرون نیاورند.

درخصوص بحث سگ‌ گردانی در معابر عمومی، جلسات مختلفی در این باره برگزار شد. اماکن نیروی انتظامی به دلایل اجتماعی پیگیر این قضیه است، ستاد امر به معروف و نهی از منکر به دلایل اجتماعی، دینی و مذهبی نیز دنبال این موضوع است تا مصوبه قانونی لازم را در این باره مطرح ‌کند، همان‌طور که می‌دانید مصوبه قانونی درباره این‌که سگ‌ گردانی ممنوع است یا نیست، نداریم. به طور مثال اگر یک مأمور نیروی انتظامی به صاحب یک سگ خانگی بگوید سگ‌ات را بیرون نیاور و صاحب سگ از مأمور پلیس بپرسد بر مبنای کدام قانون چنین درخواستی داری، پلیس حرفی ندارد، چون قانونی نداریم و در واقع ما با خلأ قانونی مواجه هستیم. آخرین جلسه‌ای که در این خصوص داشتیم، مربوط به سال ۱۴۰۰ بود و اگر اشتباه نکنم این جلسه در اماکن نیروی انتظامی مطرح و نظرات متعددی هم عنوان شد. در مورد این موضوع، باید مجموعه‌ای از آرا و نظرات جمع‌آوری شده و روی آن بحث‌های کارشناسی صورت‌ گیرد و پس از آن به‌صورت لایحه به دولت و از دولت به مجلس برود و درخصوص آن تصمیم‌گیری شود. تبدیل‌شدن یک موضوع به قانون زمانبر است و در واقع یک پروسه اداری قانونی است. در هر صورت و تا تصویب قوانین لازم، توصیه ما به افرادی که سگ دارند، این است که در اماکن عمومی مانند رستوران‌ها و شهربازی‌ها حضور پیدا نکنند. البته این بیشتر یک توصیه و شیوه‌نامه است و همان‌طور که اشاره‌کردم، هنوز به صورت قانون تدوین نشده است.
​​​​​​​
سید رضا غلامی - رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی‌وزارت‌ بهداشت / ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها