تپش، حوادث تلخی که با حمله سگ‌ های خانگی رقم خورد را مرور کرده است

از حمله مرگبار به دختر دانش‌آموز تا قتل مرد همسایه

بسیاری از مردم تصور می‌کنند تنها سگ‌های ولگرد و خیابانی هستند که کودکان و افراد جوان و میانسال را طعمه دندان‌های تیز و کشنده خود می‌کنند، اما این قاعده همیشگی نیست و حتی سگ‌های قلاده‌دار و خانگی هم بر‌حسب غریزه ذاتی خود ممکن است به افراد و کودکان حمله کنند که این اتفاق بار‌ها در پارک‌ها و معابر عمومی استان‌های مختلف کشور و تهران رخ داده و جنجال‌های زیادی هم به‌پا کرده است.
کد خبر: ۱۳۶۶۷۱۰

 نمونه‌های این حوادث را مرور می‌کنیم.

تماشای حمله سگ‌ ها

در تازه‌ترین حمله سگ‌ های خانگی، یک زن ایلامی ۱۲ فروردین امسال، هدف حمله سگ تربیت شده همسایه‌اش قرار گرفت.

همسر زن آسیب‌دیده می‌گوید: «همسایه پدر خانمم دو سگ بزرگ خانگی دارد. چند روز پیش همسرم برای عید دیدنی به خانه پدرش رفت که ناگهان یکی از سگ‌ها به او حمله ‌کرد. همسرم در اثر حمله سگ به‌شدت ترسیده بود و همین باعث شد تا او برای دفاع از خود فرار کند اما در لحظه فرار پایش پیچ خورد و به زمین افتاد چادر و مانتوی همسرم پاره و دست او از آرنج تا مچ دچار جراحت شد. این حادثه در حالی اتفاق افتاد که وقتی همسرم تلاش می‌کرد جانش را نجات دهد، صاحب سگ در حال تماشای حمله سگ‌ها به همسرم بود و تلاشی برای دور کردن سگ‌هایش انجام نداد. همسایه‌ها همسرم را به بیمارستان منتقل ‌کردند و او از شدت ترس و وحشت حتی نمی‌توانست حرف بزند و پس از تزریق سرم و استفاده از دستگاه اکسیژن از بیمارستان مرخص شد.» به‌گفته‌ همسر این زن، او از صاحب سگ شکایت کرده و از مسؤولان استان ایلام خواسته است تا نسبت به پدیده سگ‌های خانگی برخورد قاطع از خود نشان دهند.

حمله به خانواده در پارک

در حادثه بعدی که ۱۰ اسفند سال ۱۳۹۹ رخ داد، خانواده‌ای چهار نفره که برای استراحت به بوستانی در شمال‌شرق تهران رفته بودند، هدف حمله سه سگ خانگی یک دختر جوان قرار گرفتند.

پدر خانواده از ترس آسیب رسیدن به آنها، همسر و دو فرزند خود را سوار خودرویش کرد. مرد جوان می‌گوید: «وقتی به آن خانم اعتراض کردم و گفتم پارک محل سگ‌گردانی نیست، آن خانم شروع به داد و بیداد و توهین‌ کرد. به او گفتم با پلیس تماس می‌گیرم اما زن جوان همچنان به توهین‌ خود ادامه داد‌. دقایقی بعد، مامور کلانتری آمد و گفت از نظر قانونی نمی‌تواند کاری انجام دهد و از آن خانم نه کارت شناسایی خواست و نه به او تذکر داد. در نهایت به آن خانم گفت که از پارک برود. وقتی فرماندهان نیروی انتظامی اعلام کردند که سگ‌گردانی جرم است چرا مامور پلیس می‌گوید نمی‌تواند کاری انجام دهد.»

حمله به مادران باردار

ماجرای حمله سگ خانگی به یک بانوی باردار در شهریور ۱۳۹۸ هم تا مدت‌ها سوژه بحث سگ‌گردانی بود. بعدازظهر روز حادثه، یک زن ۳۰ ساله باردار، همراه دو خواهر و خواهرزاده‌اش در حال رفتن به بازار در خیابان ملک شهر اصفهان بود که ناگهان یک قلاده سگ خانگی بزرگ از خانه‌ای در یک مجتمع مسکونی خارج و به سمت آنان حمله‌ور شد. با حمله سگ، همراهان زن باردار شروع به جیغ زدن کردند و زن باردار که جلوتر از آنان حرکت می‌کرد، از حمله سگ به‌شدت ترسید و پا به فرار گذاشت اما هنگام فرار با صورت و شکم به زمین افتاد. پس از حادثه، زن جوان به بیمارستان غرضی منتقل و در معاینات مشخص شد از ناحیه دست و زانو دچار جراحات مختصر شده و به تشخیص پزشکان قلب جنین هشت ماهه‌اش سالم است. با این اتفاق، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان و نیروی انتظامی این شهر وارد این ماجرا شد تا دادگاه درباره پرونده حمله سگ و صاحب او تصمیم‌گیری کند. براساس آخرین خبرها، صاحب سگ حمله‌کننده به زن باردار که جوانی ۲۶‌ساله بود، دستگیر شد و نوزاد زن جوان نیز به‌دلیل ترس و وحشتی که مادر متحمل شده بود، یک ماه زودتر از موعد مقرر به دنیا آمد. مشابه این حادثه در شهرک اکباتان تهران نیز رخ داد. شهریور سال‌ گذشته بود که دو همسایه دیوار به دیوار بر سر مسائل ساختمانی با یکدیگر درگیر شدند. شدت درگیری در حدی بود که باعث تحریک سگ خانگی همسایه و حمله او به همسر باردار مرد همسایه شد. پس از حمله سگ، پلیس به محل حادثه اعزام و پرونده‌ای برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد.

قتل بر سر سگ‌ گردانی

اصفهان هم در بحث سگ‌گردانی‌کانون حادثه شد و این بار صاحب یک سگ خانگی، جوانی را به قتل رساند. ماجرا از این قرار بود که ساعت ۲۲، ۲۱ آبان ماه ۹۷، گزارش یک قتل به بازپرس ویژه قتل در اصفهان گزارش شد. به‌گفته دادستان عمومی و انقلاب اصفهان با تحقیقات مقدماتی مشخص شد مقتول برای این‌که از خواهرزاده‌های خردسالش محافظت ‌کند، جسمی را به سمت سگ خانگی یکی از اهالی پرتاب کرد تا مانع از حمله سگ به دختربچه‌ها شود. مالک سگ که از رفتار مرد جوان با سگ‌هایش عصبانی شده بود با چاقو مرد جوان را زخمی‌کرد و سپس از صحنه جنایت ‌گریخت. در این حادثه جوان ۲۸ ساله فوت‌ کرد و قاتل نیز دستگیر شد.

در محاصره سگ‌ها

سگ‌گردانی در آذر ۱۳۹۵ در یکی از پارک‌های منطقه لواسانات تهران هم حادثه‌ساز شد. یکی از دختران خانواده تهرانی ‌که مشغول بازی در پارک بود، ناگهان هدف حمله دو سگ بدون قلاده قرار گرفت و از ناحیه دست و پا به‌شدت زخمی شد. پدر خانواده در شرح این حادثه گفت: «دقایقی پیش از حادثه، دو سگ از نژادهای پیت بول و ژرمن شپرد از خودرویی پیاده شده و ما را محاصره کردند. صاحب سگ‌ها فریاد زد کسی از جایش تکان نخورد. دخترم که ترسیده بود به سمت مادرش دوید که باعث تحریک سگ‌ها و حمله آنها به او شد. من و دوستم سعی‌کردیم با لگد زدن، سگ‌ها را از دخترم جدا کنیم اما صاحب سگ‌ها به ما اعتراض ‌کرد و گفت چرا به سگ‌هایم لگد می‌زنید. دخترم را به بیمارستان بردیم. شدت جراحات به‌حدی بود که پزشکان در چند روزی که او در بیمارستان بستری بود با بیهوشی ‌کامل زخم‌هایش را شست‌وشو می‌دادند. صاحب سگ‌ها با قید وثیقه آزاد شد و متاسفانه هیچ قانونی جز پرداخت دیه وجود ندارد.»

پدر ادامه داد: «دخترم پس از این حادثه دچار ضربه روحی شده و جیغ می‌زند که به‌ناچار او را نزد روانپزشک بردیم. او به‌قدری از حمله سگ‌ها شوکه شد که حتی مدتی به مدرسه هم نرفت. تنها خواسته ما این است که قانون حمل و نگهداری سگ‌ها را ممنوع اعلام کند.»

دو بار عمل بعد از حمله سگ خانگی

حمله سگ‌های خانگی به یک کودک ۱۰ ساله رفسنجانی هم باعث وقوع حادثه‌ای مرگبار شد. در این حادثه که پنجم آذر ۱۳۹۹ رخ داد، پسربچه دچار جراحت‌های بسیار عمیق شد. به گفته مدیرگروه بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در آن سال، این پسربچه ساکن شهرک هزار واحدی رفسنجان بود که پس از حمله سگ‌های خانگی، از ناحیه شکم و زانو به‌شدت مجروح و برای درمان جراحت‌ها دو بار به اتاق عمل منتقل شد.

براساس اعلام نژاد قادری در آن زمان، پسربچه پس از درمان از بیمارستان مرخص شد، اما تا یک ماه برای بیماری هاری تحت ‌کنترل بود. او تاکید کرد: نگهداری حیوانات خانگی باعث آسیب دیدن شهروندان می‌شود و در این زمینه لازم است نهادهای مربوط اقدامات جدی انجام دهند.

ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها