دکتر پیمان جبلی در گفت‌و‌گو با جام‌جم تاکید کرد

امیدواری برای ساخت سریال پوریای ولی

دکتر پیمان جبلی در نخستین همایش حقوق و رسانه:

رسانه‌ ملی بدون تعارف و لکنت، حرف حق را می‌زند

نخستین همایش ملی حقوق و رسانه صبح سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت با حضور دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی و حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس و رئیس اولین همایش‌ملی حقوق و رسانه و تنی چند از دیگر فعالان حوزه رسانه و حقوق و با اجرای حسین کربلایی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۶۶۶۹۴

دکتر پیمان جبلی در این مراسم، ضمن اشاره به کمبود چنین همایشی در سال‌های اخیر گفت: «امیدوارم حاصل ماه‌ها تلاش این همایش، کنار رفتن غبار در حوزه حقوق و رسانه باشد. ما در دانشگاه هنوز رشته مشخصی در حوزه حقوق و رسانه نداریم و به واقع در این حوزه نیاز داریم بیشتر به آن پرداخته شود. امیدوارم این همایش منجر به تدوین دستورالعملی در حوزه حقوق و رسانه شود تا بتواینم از دستاوردهای این همایش به عنوان چراغ راه در رسانه‌ملی استفاده کنیم.»

وی افزود:«به دلیل منحصربه‌فرد بودن نظام جمهوری‌اسلامی که متکی به ولایت‌فقیه است، نظام رسانه‌ای ما نیز منحصربه‌فرد است. در جهان رسانه الگوهای رسانه‌ای مشخصی وجود دارد که رسانه‌های عمومی، خصوصی یا دولتی هستند اما رسانه در کشور ما مطابق با هیچ‌کدام از آنها نیست. رسانه‌ملی یک رسانه دولتی، خصوصی یا عمومی نیست، رسانه‌ملی یگ الگوی خاص رسانه‌ای است. باید برای تدوین الزامات در چنین رسانه‌ای، بومی‌سازی انجام شود تا بتوانیم رسانه‌ای منطبق با افکار خود داشته‌باشیم. الزامات و ادبیات حاکم بر دنیا منطبق بر رسانه‌ملی نیست. باید ادبیات جدید برای موضع رسانه‌ملی جمهوری اسلامی ایران خلق شود.»

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به چهار بندی که رهبر معظم انقلاب در حکم رئیس جدید رسانه‌ملی به آن اشاره داشته‌است، تاکید کرد:«در تشریح عمومی که وجود دارد، رسانه واسطه بین مردم و حاکمیت است. ما در رسانه‌ملی فارغ از این مباحث کلی باید این تعریف را مرور کنیم و به دیدگاه‌های جدید و مبتنی بر دیدگاه نظام دست پیدا کنیم.»

وی ادامه داد:«رهبری در فرازی بسیار مهم رسانه‌ملی را به عنوان یک پدیده مهم فرهنگی تعیین کردند و رسانه‌ملی را دانشگاه نشر معرفت و آگاهی دانستند. ما به عنوان این رسانه، باید در نشر معارف کوشا باشیم.»

وی عنوان کرد:«رهبری تاکید فرمودند رسانه‌ملی وظیفه دارد در میدان مبارزه با دشمنان حضور داشته‌باشد و با تحریف و فتنه‌گری مبارزه کند. وظیفه رسانه‌ملی مقابله با تهاجم فرهنگی برای ضربه‌زدن به اعتقادات مردم است، باید برای صیانت از اعتقادات مردم، مجاهدت و تلاش روزافزون داشت.»

راه توفیق

دکتر جبلی ادامه داد:«ما باید در رسانه‌ملی جلوه‌های زیبایی از هنر را برای مخاطبان به نمایش بگذاریم. باید بدانیم وظیفه رسانه‌ملی آرامش‌بخشی بین جامعه و مردم است. ایجاد امید و نشاط در جامعه، نگاه مثبت به آینده و مقابله با سیاه‌نمایی‌ها، وظیفه ما به عنوان یک رسانه مردمی و حاکمیتی است. اگر در این فرازهایی که رهبر معظم انقلاب به آنها اشاره فرمودند، حقوق مخاطب و رسانه‌ملی را به طور کامل در نظر بگیریم، قطعا به توفیق خواهیم‌رسید.»

وی گفت:«باید بدانیم امانتدار مردم هستیم، البته این بحث جدیدی نیست. باید برای خود تاکید کنیم ما شانی جز امانتداری و خدمت به مردم نداریم. امانت‌هایی که از مردم بر گردن ماست، بسیار با ارزش است. این امانتداری به معنای آن نیست که ما باید در تقابل با دولت و حاکمیت عمل کنیم. این وجه تمایز رسانه‌ملی است که در کنار احیای حق مردم در مقابل حکومت و دولت‌ها نیست. یکی از امانت‌های مردم، صیانت از حاکمیت در رسانه‌ملی است. ما به همان نسبت که مدافع حق مردم هستیم مدافع حقوق حاکمیت هم هستیم. ما مدافع حق مردمیم؛ چون مدافع نظام هستیم.» دکتر جبلی تاکید کرد:«حمایت از حق مردم و دفاع از نظام، دو وظیفه رسانه‌ملی است. ما حق نداریم با شعار حق مردم نظام را تضعیف کنیم و به بهانه حمایت نظام، حق نداریم صدای مردم را نشنویم. ما در رسانه‌ملی وظیفه داریم بدون تعارف و لکنت حرف حق را به زبان بیاوریم. نقش رسانه‌ملی یک مادر و همراه دلسوز برای نیازها و مصالح جامعه است. امانتداری، انصاف، توجه به نیازها و منافع جامعه و داشتن خلاقیت برای به نمایش درآوردن این موارد، وظیفه ما به عنوان خادمان مردم در رسانه‌ملی است.» وی ادامه داد: «صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین رسانه فرهنگی باید ذائقه‌ساز باشد. هویت ملی و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را به درستی در جامعه و در بین مخاطبان و مردم مطرح کند.»

مردم پیگیر حقوق خود از رسانه ملی باشند

رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد:« مردم باید حقوق خود را در رسانه‌ملی پیگیری کنند اما این پیگیری نباید باعث تخریب نظام و حاکمیت شود. قطعا از ما بابت این حقی که بر گردن ماست، سوال خواهدشد. ما در برابر این امانت سپرده شده به خود، مسؤولیم.»

دکتر جبلی ضمن اشاره به مظلومیت رسانه‌ملی در دنیا تاکید کرد:« رسانه‌ملی، بی‌پناه‌ترین و مظلوم‌ترین رسانه در جهان است و باید دستاورد این همایش این باشد که چطور می‌توان از این حق ضایع‌شده، احیای حق کرد. این راهکارهایی است که شما باید به آن دست پیدا کنید. این‌که باید بدانیم در مقابل تحریم‌های ظالمانه چگونه به عنوان یک رسانه عمل کنیم. باید بدانیم تولید برنامه‌ها و محتوا، حق مردم است. این برنامه‌ها حق‌الناس است و باید راه دفاع کردن از این حق‌الناس را بیاموزیم و بدانیم با چالش‌های جدید چگونه باید مقابله و برخورد کنیم. »

دکتر جبلی ضمن اشاره به حق و حقوق قانونی رسانه‌ملی تشریح کرد:«چالش‌های جدیدی در عرصه رسانه‌ای به وجود آمده و ما باید بدانیم چگونه در این عرصه‌ها ورود و احقاق حق کنیم. ما با موضوع جدیدی به نام ورود به حوزه‌های اختصاصی و کار ویژه‌ اختصاصی در رسانه‌ملی روبه‌رو هستیم. قانون اساسی جمهوری اسلامی صوت و تصویر را به رسانه‌ملی منحصر کرده و رسانه صوتی و تصویری بر اساس قانون اساسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.»

وی در پایان صحبت‌هایش افزود:« تولید محتوای نمایشی در دنیا کار ویژه تلویزیون است. این کار ویژه اگر بخواهد از رسانه‌ملی سلب شود، برخلاف روح حاکم بر قانون اساسی اتفاق افتاده‌است و با مسؤولیت سازمان صدا وسیما به عنوان هدایتگر فرهنگی تعارض دارد. رسانه‌ملی باید از مرزهای فرهنگی جامعه صیانت کند و این سلب مسؤولیت با این وظیفه در تضاد است. باید یک نگاه علمی، دانشگاهی و آکادمیک در حمایت از رسانه‌ملی ایجاد شود که این وظیفه فعالان و دست‌اندرکاران همایش حقوق و رسانه است.»

جو رسانه‌ای به نفع استکبار است

حسن گروسی، معاون حقوقی و امور مجلس پس از توضیح درباره اهداف همایش حقوق و رسانه، گفت:«طی سال‌ها فعالیت در حوزه رسانه، تجربه برای من روشن کرد از حیث حقوق و رسانه دچار فقر جدی هستیم. البته این مشکل یک مشکل جهانی در بین رسانه‌هاست که از نظر حقوقی آگاهی به حق رسانه‌ای خود ندارند اما این‌ ناآگاهی در بین رسانه‌های داخلی ما بیش از گذشته است.»

وی افزود:«متاسفانه در بین رشته‌های دانشگاهی ما، رشته حقوق و رسانه وجود ندارد؛ لذا پویایی ندارد و به روزرسانی نمی‌شود. رسانه به عنوان اکسیژن مردم‌سالاری، ابزار آگاهی‌بخشی در جامعه است. در حال حاضر رسانه‌ها از اوضاع خوبی برخوردار نیستند؛ چون نه به درستی به آگاهی‌بخشی خود در جامعه عمل می‌کنند و نه مطالبه‌گر حق و حقوق جامعه از جامعه جهانی هستند.» گروسی ادامه داد:«حمایت از رسانه‌ها باید به صورت کامل انجام پذیرد تا بتواند از دغدغه‌ها و حقوق مردم به درستی دفاع کند. رسانه‌های اجتماعی در خیلی از موارد، حقوق مردم و حریم خصوصی را رعایت نمی‌کنند و قانونگذار باید به درستی و به دور از این‌که عدالتخواهی را محدود کند، به این فضا ورود کند. مشارکت در طراحی رشته حقوق و رسانه تا حد زیادی به ثمر نشسته و با حمایت رئیس محترم سازمان صدا و سیما دکتر جبلی به زودی در دانشگاه صدا و سیما شروع به فعالیت خواهدکرد.

رئیس نخستین همایش حقوق و رسانه در ادامه یادآورشد:«جو و فضای رسانه‌ای در تمام دنیا به نفع استکبار است و حقوق بشر و آزادی رسانه‌ای فقط روی کاغذ وجود دارد. ما باید از لحاظ حقوقی، پرسشگری و احیای حق کنیم. جنایات اخیر و شهادت شیرین ابوعاقله نشان از این‌ رعایت نکردن حقوق خبرنگاران توسط صهیونیست‌ها بود. این جنایت‌ها از گذشته بوده و طی سال‌های اخیر ۱۶ خبرنگار در سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم‌صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.» وی ادامه داد: «تولید ادبیات در حوزه حقوق و رسانه در این همایش به خوبی انجام شده و تاکنون تعداد زیادی مقاله در باب حقوق و رسانه به دست ما رسیده‌است که به زودی در مجلات علمی پژوهشی نشر داده می‌شود.»

رسانه ملی، روابط عمومی دستگاه‌های دولتی نیست

رئیس سازمان صدا و سیما: «رسانه‌ ملی تریبون جمهوری اسلامی است اما ما روابط‌عمومی دستگاه‌های دولتی نیستیم. بدانید رسانه یک موجود زنده است و باید با فراز و فرودهای جامعه، خود را تنظیم کند، نه این‌که به بهانه مصالح و نیازها به حاکمیت بتازد یا به بهانه حمایت از حاکمیت، مردم را نادیده بگیرد. خواست مردم و بیان خدمات انجام شده در نظام بدون بزرگنمایی وظیفه رسانه‌ملی است. باید بتوانیم بین این موضوعات توازن و تعامل برقرار کنیم.» ​​​​​​​

احمدرضا معراجی - گروه رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها