همبرگر می‌تواند یک غذای جذاب برای یک ناهار سریع یا یک شام غیررسمی باشد، و می‌توانید آن را در فست‌ فودی‌ های گوشه‌ و کنار خیابان پیدا کنید. با این وجود، همبرگر می‌تواند به افزایش وزن منجر شود و اثرات مضر دیگری بر سلامتی شما بگذارد.
کد خبر: ۱۳۶۶۴۳۹

به گزارش جام جم آنلاین، بیایید بررسی کنیم که چرا تحقیقات علمی نشان می‌دهد که خوردن مرتب همبرگر برای قلب شما مضر است:

۱. همبرگر فست‌ فودی‌ ها کالری زیادی دارد

یک چیزبرگر دوبل معمولی و سیب‌زمینی‌سرخ‌کرده بزرگ حاوی بیش از ۱۱۰۰ کالری است. اگر یک نوشابه بزرگ و سیب‌ زمینی‌ سرخ‌ کرده اضافی را هم به همراه بیکن و پنیر به آن اضافه کنید، می‌توانید کالری به ارزش یک روز را در وقت ناهار دریافت کنید. وقتی کالری بیشتری از میزان هضم، متابولیسم و حرکت خود دریافت می‌کنید، مازاد آن را به‌صورت چربی ذخیره می‌کنید و با گذشت زمان، ممکن است دچار اضافه‌وزن یا چاقی شوید.

مطالعات بسیاری نشان داده است که غذا خوردن در خارج از خانه با افزایش وزن و مشکلات سلامتی مرتبط است.

یکی از این بررسی‌ها، تعداد دفعات خوردن ۳۰۰۰ بزرگسال جوان در رستوران‌ های فست‌ فود یا رستوران‌های سبک را بررسی کرده و وزن، سایز دور کمر و سایر اقدامات متابولیکی را با هم مقایسه کرده است.

محققان گزارش دادند افرادی که از ابتدای مطالعه بیشترین فست‌فود را مصرف می‌کردند به طور متوسط ۶ کیلوگرم وزن بیشتر و سایز کمر بزرگ‌تر از افرادی داشتند که کمترین فست‌فود را مصرف می‌کردند.

مطالعه دیگری از استرالیا نشان داد بین تعداد رستوران‌های فست‌ فود در یک محله و حملات قلبی در همان منطقه جغرافیایی همبستگی وجود دارد. بر اساس گزارش انجمن قلب و عروق اروپا، با اضافه‌شدن هر یک رستوران فست‌فود در یک محله، هرسال چهار حمله قلبی بیشتر در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر رخ می‌دهد.

۲. همبرگر پر از نمک است

نمک چاشنی زندگی است. نمک یک ماده مغذی ضروری برای بدن شما است، اما سدیم بیش از حد، به فشار خون بالا، عامل اصلی خطر حمله قلبی و سکته مغزی، منجر می‌شود.

یک دوبل برگر به همراه پنیر و چاشنی حاوی ۱۳۶۰ میلی‌گرم سدیم است. این تقریباً به‌اندازه ۱۵۰۰ میلی‌گرمی است که بیشتر بزرگسالان مبتلا به فشارخون باید مصرف نمک روزانه را به کمتر از آن کاهش دهند. همیشه برچسب مواد غذایی را بخوانید تا متوجه شوید که مصرف سدیم با چه سرعتی می‌تواند زیاد شود.

یک مطالعه‌ی دیگر نیز نشان داد که متوسط مصرف روزانه سدیم در مدت ۱۴ سال مطالعه به ۳۱۰۰ میلی‌گرم رسیده است. محققان دریافتند افرادی که فشارخون بالا دارند به طور متوسط روزانه ۲۹۰۰ میلی‌گرم سدیم در سال ۱۹۹۹ مصرف می‌کردند که این میزان در سال ۲۰۱۲ به ۳۳۵۰ میلی‌گرم در روز رسیده است.

۳. یک همبرگر فست‌ فودی قند هم دارد

گوشت چرخ کرده تنها بخشی از همبرگر نیست که می‌تواند به بیماری‌های قلبی عروقی منجر شود. شربت ذرت با فروکتوز بالا در سس گوجه‌فرنگی، خیارشور و نان همبرگر (بدون ذکر این نکته که آرد سفید بدون فیبر در آن وجود دارد) می‌تواند سطح تری گلیسیرید را افزایش دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

۴. در همبرگر از عناصر پیش‌التهابی استفاده می‌شود

محققان دانشگاه هاروارد بیان کردند چاشنی‌های قندی، آرد سفید، پنیر و بیکن، موادی که به طور معمول برای تولید ساندویچ همبرگر استفاده می‌شوند، همگی مواد خوراکی التهابی هستند. طبق یک مطالعه، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در افرادی که غذا‌های پیش‌التهابی زیادی مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی ضدالتهابی دارند، ۳۸% بیشتر است.

۵. همبرگر حاوی چربی مضر است

گوشت همبرگر حاوی چربی اشباع شده است که با بیماری قلبی ارتباط دارد. در حالی که برخی مطالعات حاکی از آن است که چربی اشباع کاملا بد نیست، اما هنوز توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد چربی اشباع خودداری شود؛ اما چربی دیگری نیز وجود دارد که به طور طبیعی در گوشت برگر یافت می‌شود: چربی ترانس. چربی ترانس باعث افزایش سطح کلسترول LDL (بد) بدون بالابردن HDL (کلسترول خوب) می‌شود. اگر غذایی کمتر از نیم گرم اسید‌های چرب ترانس داشته باشد، به‌عنوان غذای بدون چربی ترانس برچسب‌گذاری می‌شود؛ اما حتی اگر غذایی مقدار کمی چربی ترانس داشته باشد (به‌عنوان‌مثال، برخی انواع همبرگر حاوی ۸ گرم چربی اشباع و ۱ گرم چربی ترانس است)، از طریق غذا‌های دیگری که می‌خورید به‌سرعت به مقادیر آن اضافه می‌شود. هر دو چربی اشباع و چربی ترانس تأثیر ناسالمی بر میزان کلسترول LDL دارند و در نتیجه خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها