ویرابکس با نام «ژنریک والاسیکلوویر» یک داروی ضد ویروس است که در دو دوز 500 و 1000 میلی گرم موجود می‌باشد.
کد خبر: ۱۳۶۵۹۷۶

به گزارش جام جم آنلاین، ویرابکس (با نام ژنریک والاسیکلوویر)، در درمان هرپس دهانی (تبخال)، درمان اولیه و راجعه تبخال تناسلی (هرپس تناسلی)، درمان سرکوب کننده تبخال تناسلی راجعه و کاهش انتقال جنسی در بیماران مبتلا، درمان زونا در بیماران با سیستم ایمنی سالم، درمان آبله مرغان در کودکان بین سن 2 تا 18 سال کاربرد دارد.

والاسیکلویر پساجذب توسط دستگاه گوارش به اسیکلوویر در بدن تبدیل می‌شود سپس اسیکلوویر به واسطه تیمیدین کیناز ویروسی فسفوریله شده و در نهایت به آسیکلوویر تری فسفات (متابولیت فعال) تبدیل می‌شود. آسیکلوویر تری فسفات با مهار رقابتی DNA پلیمراز ویروسی و دخالت و خاتمه دادن رشد زنجیره DNA باعث مهار رونویسی DNA ویروس می‌شود.

مصرف در بارداری و شیردهی

بارداری: ‌مطالعات کافی و به‌خوبی کنترل‌شده در زنان باردار انجام نشده‌ است. مصرف این دارو در دوران بارداری تحت نظر پزشک معالج مجاز است.

شیردهی: عبور این دارو از شیر انسان مشخص نشده‌ است. لذا مصرف آن در دوران شیردهی باید تحت نظر پزشک معالج و با احتیاط انجام گیرد.

نحوه صحیح مصرف

درخصوص نحوه صحیح مصرف این دارو به نکات زیر توجه کنید:

۱- حداکثر اثربخشی این دارو در صورتی است که در طی ۴۸ ساعت پس از ظاهرشدن علایم زونا و یا تبخال تناسلی (مانند درد، سوزش یا بروز بلیستر) مصرف گردد. در تبخال‌های تناسلی عودکننده، حداکثر اثربخشی دارو در صورتی است که در طی ۲۴ ساعت پس از ظاهرشدن علایم مصرف شود.

۲- دارو را همراه با غذا میل نمایید.

۳- دوره درمان را کامل کنید، حتی اگر علایم طی چند روز ناپدید شوند. مصرف هیچ‌یک از نوبت‌ها را فراموش نکنید. از مصرف دفعات بیشتر و یا طولانی‌تر از دستور پزشک خودداری کنید.

۴- در صورتی‌که یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به یاد آوردن فوراً آن را مصرف کنید. ولی اگر تقریباً نوبت مصرف بعدی فرا رسیده باشد، نوبت مصرف‌نشده را فراموش کرده و برنامه عادی خود را از سر بگیرید. از دوبرابرکردن مقدار مصرف دارو خودداری کنید.

تداخل‌های دارویی

قبل از مصرف این‌ دارو، چنانچه از داروهای زیر استفاده می‌نمایید، پزشک خود را مطلع سازید: سایمتیدین، پروبنسید ـ مصرف همزمان با این دارو باعث کاهش دفع کلیوی والاسیکلوویرو و افزایش مقدار آن در خون می‌گردد.

موارد احتیاط

۱- در صورت عدم بهبودی علایم طی چند روز از مصرف دارو و یا بدتر شدن آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

۲- ناحیه مبتلا به تبخال تناسلی و یا زونا باید در صورت امکان تمیز و خشک نگهداری شود. همچنین برای جلوگیری از تحریک زخم‌ها (بلیسترها) از پوشش‌های گشاد استفاده نمایید.

موارد منع مصرف

سابقه واکنش حساسیتی (مانند آنافیلاکسی) به والاسیکلوویر، آسیکلوویر و یا هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها