پیروی از یک رژیم غذایی گیاهخواری به مدت حداقل ۱۲ هفته به کاهش وزن و کاهش قند خون افراد کمک می‌کند و بیشتر از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیم‌های مختلف مخصوص دیابتی‌ها یا رژیم‌های غذایی کنترل شده مؤثر است.
کد خبر: ۱۳۶۵۶۳۱

به گزارش جام جم آنلاین، رژیم‌های گیاهی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات و دانه‌ها هستند و هیچ‌گونه غذای حیوانی ندارند.

متاآنالیز ۱۱ مطالعه منتشر شده تا مارس ۲۰۲۲ که در مجموع نزدیک به ۸۰۰ نفر را شامل می‌شد، نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهخواری به مدت حداقل ۱۲ هفته به کاهش وزن و کاهش قند خون افراد کمک می‌کند و بیشتر از یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای، رژیم‌های مختلف مخصوص دیابتی‌ها یا رژیم‌های غذایی کنترل شده مؤثر است.

در مقایسه با سایر رژیم‌های غذایی، رژیم‌ های گیاهی به طور قابل توجهی وزن (به طور متوسط ۴ کیلوگرم) و شاخص توده بدنی را به میزان ۱.۳۸- کیلوگرم بر مترمربع کاهش داد.

طبق این مطالعه، رژیم‌های غذایی گیاهی همچنین منجر به بهبود جزئی در سطح قند خون، کلسترول کل و کلسترول بد LDL شد، اما تأثیر کمی بر فشار خون یا تری‌گلیسیرید در مقایسه با سایر رژیم‌ها داشت.

این ارزیابی دقیق از بهترین شواهد موجود تا امروز با اطمینان نشان می‌دهد که رعایت رژیم غذایی گیاهخواری برای حداقل ۱۲ هفته ممکن است منجر به کاهش وزن معنی‌دار بالینی و بهبود سطح قند خون شود و بنابراین می‌تواند در مدیریت اضافه وزن استفاده شود.

«آن دیت ترمانسن»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز دیابت کپنهاگ دانمارک، گفت: «رژیم‌های گیاهی احتمالاً منجر به کاهش وزن می‌شوند زیرا با کاهش کالری دریافتی به دلیل محتوای کمتر چربی و محتوای بیشتر فیبر رژیمی مرتبط هستند.»
منبع: برنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها