رئیس جمهور در پیامی به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران:

ارتش ما مظهر پشتوانه‌ ملت و منافع ملی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز

تهدید سیل به فرصتی برای گردشگری کرج

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اجرای طرح‌های جنگلکاری در حوضه‌های آبخیز شهری کرج، گفت: ایجاد پارک‌ها و بوستان‌های طبیعی، تهدید سیل را به فرصتی برای گردشگری و تفرج مردم در البرز تبدیل می‌کند.
کد خبر: ۱۳۶۵۲۷۵

به گزارش جام جم آنلاین البرز:

حامد فرضی با اشاره به انعقاد تعدادی قرارداد در حوضه‌های آبخیز و اهمیت حوزه شهر کرج به وقوق سیل در سال گذشته در دره وسیه منطقه حصار این شهرستان اشاره کرد و افزود: برای کاهش مخاطرات سیل در حوزه شهری و ایجاد فرصت‌های گردشگری و تفرج با ایجاد فضا‌های سبز در نظر داریم تا بوستان‌های طبیعی را با جنگل کاری در حوضه‌های آبخیز شهری ایجاد کنیم.
به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز: درصدد هستیم در منطقه هلجرد که شمال شهر کمالشهر واقع شده جنگل کاری سنواتی را در وسعت ۱۵۰ هکتار داشته باشیم که در صورتیکه با شهرداری کمالشهر به توافق برسیم این پروژه با عنوان پارک آبخیز ایجاد خواهد شد.

او با اشاره به پتانسیل بسیار بالای این منطقه برای ایجاد یک مرکز تفریحی برای شهروندان کرجی، کمالشهری و ساوجبلاغی گفت: استان البرز از لحاظ مراکز تفریحی و بوستانی کمبود دارد که ایجاد این پارک آبخیز اتفاق خوبی برای استان رقم می‌زند و این امر در صورتی محقق می‌شود که شهرداری کرج و کمالشهر در عملیات اجرایی آن مشارکت داشته باشند و در این صورت تا سه سال آینده فرصت خوبی برای استان ایجاد می‌شود.

البرز از اعتبارات مناطق محروم، محروم شد

فرضی در ادامه به اختصاص اعتبارات مناطق محروم اشاره کرد و افزود: سال گذشته اعتبار مناطق محروم به تمام استان‌ها به صورت نقدی اختصاص یافت، ولی متاسفانه علیرغم پیگیری‌های انجام شده البرز از این اعتبار محروم ماند.

او تصریح کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات سد حدود ۱۲ میلیارد تومان، خارج حوزه شهری ۳.۵ میلیارد تومان، سفید رود طالقان یک و نیم میلیارد و از محل درآمد متفرقه حدود ۲۷ میلیارد تومان و یک میلیارد تومان هم برای بخش مرمت بخش سیلاب اشتهارد اختصاص یافت که در مجموع بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

او با بیان اینکه از این میزان اعتبارات، ۱۰۰ درصد اعتبار سفید رود و اعتبار سد نیز حدود ۴۰ درصد و اعتبارات متفرقه نیز هشت میلیارد تومان ارایه شده، گفت: این اعتبارات مربوط به سال گذشته است که به دلیل اجرای مطالعات و پروسه زمانبر انجام قراردادها، اجرای طرح‌ها تا سال جاری ادامه دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: مطالعات در حوزه حلقه دره شهرستان چهارباغ انجام شده و قرارداد منعقد شده، ولی مطالعات در بعضی حوزه‌ها زمانبر بوده و فاصله بین مطالعات و اجرا زیاد است که در نتیجه آن امکان ایجاد تغییراتی در نحوه اجرای پروژه‌ها وجود دارد که در طالقان و جاده چالوس این بازنگری‌ها انجام شده و قرار داد منعقد شده است.

تهیه نقشه‌های خطر سیل و پهنه بندی فرسایش

فرضی یکی از اتفاقات خوب در استان البرز را تهیه نقشه‌های خطر سیل و پهنه بندی فرسایش دانست و گفت: این نقشه‌ها را به صورت متمرکز در استان نداریم که در این سه سال اخیر از محل اعتبارات موجود و توافقی که با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انجام شده قرار شده امسال با آخرین مطالعات انجام شده خارج از سد انجام شود.

او افزود: با مطالعاتی که در ۲ سال گذشته در سد کرج و طالقان انجام دادیم می‌توانیم به جمع بندی استان در پهنه بندی سیل و فرسایش استان برسیم تا مورد استفاده دیگر دستگاه‌های استانی برای برنامه ریزی‌های آتی باشد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها