کلسترول خوب خون یا لیپوپروتئین (HDL) برای سلامتی ضروری اما هنوز تاثیر آن بر مغز به طور کامل شناخته نشده است.
کد خبر: ۱۳۶۵۲۵۸

به گزارش جام جم آنلاین،‌ بیماری آلزایمر اختلالی است که بر توانایی تفکر و عملکرد افراد در زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد.

محققان هنوز در حال کار و تحقیق بر روی توسعه درمان‌ها و درک این وضعیت هستند.

نتایج یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که سطوح بالاتر لیپوپروتئین‌های کوچک با چگالی بالا ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

واقعیت این است که بیماری آلزایمر یک وضعیت ناتوان‌کننده بوده که در درجه اول افراد مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

افرادی که به آن مبتلا می شوند فراموشکار شده و از انجام وظایف روزمره ناتوان می‌شوند. در حال حاضر این اختلال، درمانی ندارد.

محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند این بیماری چگونه ایجاد شده، چگونه از آن پیشگیری و چگونه آن را به بهترین شکل درمان کنیم.

مطالعه اخیر منتشر شده در Journal of the Alzheimer’s Association رویکرد جدیدی را در این زمینه ارائه می‌دهد.

محققان ارتباط بین HDLهای کوچک یا کلسترول «خوب» در مایع مغزی نخاعی و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان می‌دهد که سطوح بالاتر HDL کوچک با خطر کمتر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است.

کلسترول خوب چیست؟

کلسترول ماده ای است که بدن شما به آن نیاز دارد. به عنوان مثال، بدن از کلسترول برای تولید هورمون‌های خاص، هضم صحیح غذا و ساخت سلول‌های جدید استفاده می‌کند. بدن کلسترول تولید می‌کند اما افراد می‌توانند آن را از منابع غذایی نیز دریافت کنند.

همانطور که توسط منبع معتبر «انجمن قلب آمریکا» اشاره شده، کلسترول در بدن به دو شکل اصلی وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) . LDL ها می توانند در جریان خون تجمع کرده و خطر سکته مغزی و حملات قلبی را افزایش دهند، بنابراین ضروری است که تعداد LDL شما خیلی بالا نباشد.

HDL یا کلسترول خوب بدن به انتقال کلسترول به کبد کمک کرده تا کبد بتواند آن را تجزیه کند. اما HDL ها می‌توانند بر سایر حوزه‌های سلامتی تأثیر بگذارند، به گونه ای که محققان به طور کامل آن را درک نمی‌کنند.

به عنوان مثال، محققان هنوز در تلاشند بفهمند سطح HDL چگونه بر مغز تأثیر می‌گذارد. نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که HDL در مغز کمی متفاوت از HDL در سایر نقاط بدن است.

آلزایمر اختلالی است که بر مغز تأثیر می‌گذارد و معمولاً در بزرگسالان بالای شصت سال بروز می‌کند. در نتیجه این بیماری، نورون‌های مغز می‌میرند و توانایی خود را برای برقراری ارتباط با سایر سلول‌های مغز از دست می‌دهند.

این آسیب باعث می‌شود افراد مبتلا به بیماری آلزایمر مشکلات حافظه، تکلم و تصمیم‌گیری داشته باشند.

چنین وضعیتی می‌تواند ناتوان‌کننده باشد و افراد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب به آرامی توانایی خود را برای عملکرد مستقل از دست می‌دهند.

کلسترول خوب و آلزایمر

در یک بررسی، محققان ۱۸۰ فرد بالای ۶۰ سال را مورد آزمایش قرار دادند. آنها دریافتند که سطوح بالاتر ذرات کوچک HDL با عملکرد شناختی بهتر در میان شرکت‌کنندگان مرتبط است. این نتیجه حتی پس از بررسی ژنتیک افراد، سن، جنس و میزان تحصیلات آنها نیز همان بود.

منبع: بهداشت‌ نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها