همزمان با انتشار تازه‌ترین گزارش «هیات‌ بین‌دولتی تغییر اقلیم»، سازمان ملل‌متحد نسبت به تبعات بی‌عملی کشورها در قبال گرم شدن زمین هشدار داد

فرصت ۳‌ساله جهان برای مهار فروپاشی اقلیمی (+فیلم)

رد پای کربن در زندگی دیجیتال ما +عکس

اکوسیستم دیجیتال مسؤول ۲ تا ۴درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. وقتی این رقم را در نظر بگیریم، تقریبا دو برابر حمل‌ونقل هوایی (تا پیش از عالمگیری کووید ۱۹) است.
کد خبر: ۱۳۶۵۰۷۵

موسسه تحقیقات محیطی اوکو (Öko-Institut) در آلمان محاسبه کرده‌است که یک فرد به طور متوسط سالانه ۸۴۹ کیلوگرم گازهای گلخانه‌ ای منتشر می‌کند و این تنها ناشی از استفاده از فناوری‌های دیجیتال است.

رد پای کربن در زندگی دیجیتال ما

با این حال، مهم است توجه کنید این محاسبات در آلمان انجام شده و برخی داده‌ها ممکن است تحت تأثیر عوامل خاص کشور از جمله ترکیب برق برای انتشار گازهای گلخانه‌ ای مرتبط با استفاده باشد.

با این حال، برآوردها یک نمای کلی بر اساس نوع دستگاه‌ها و فعالیت‌ها برای جمعیت‌هایی با استاندارد زندگی و مصرف مشابه ارائه می‌کند.

تولید دستگاه‌ها با سهم ۴۰درصدی در مجموع آلاینده‌ ها، به تنهایی وزن زیادی در این عدد و ارقام دارد. اینها ناشی از گازهای مربوط به تولید موادشیمیایی مورد استفاده برای استخراج و فرآوری موادخام است و همچنین ناشی از انرژی مورد نیاز برای ساخت نیمه‌هادی‌ها که از اجزای ضروری تولید محصولات دیجیتال هستند.

تخمین زده می‌شود تولید یک تلویزیون صفحه تخت بزرگ حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن (به صورت مطلق) منتشر می‌کند، در حالی که تولید یک لپ‌تاپ به طور متوسط حدود ۲۵۰ کیلوگرم دی‌اکسیدکربن به جو زمین اضافه می‌کند.

انتشار گازهای گلخانه‌ ای مربوط به استفاده از دستگاه‌های دیجیتال (حدود ۲۲درصد از کل) و عملکرد مراکز داده (نزدیک به ۳۰درصد) عمدتا به دلیل مصرف برق است. اینها به ویژه به رفتار کاربران و ردپای کربن برق مصرفی محلی بستگی دارد.

کاظم کوکرم - دانش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها