حواشی «ایران» و توله ‎های خبرسازش همچنان ادامه دارد

یوزپلنگانی که با من دویده‌اند

بگذارید این‌طور بگوییم، تمامی اتفاقات حیات‌ وحش ایران در یک دهه اخیر یک طرف، زایمان ماده یوز پارک ملی توران در سمنان یک طرف دیگر. بهمن ۱۴۰۰ بود که جواب آزمایش‌ «ایران» یعنی یک قلاده یوزپلنگ ماده نشان داد که این حیوان منحصربه‎فرد، باردار شده و قرار است ناجی نسل یوز زیبای ایرانی باشد.
کد خبر: ۱۳۶۵۰۵۵

 به هرحال با توجه به این‌که کمتر از ۲۰ قلاده از این گونه در ایران باقی مانده، خبر بارداری ماده یوز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

ایران، پانزدهم اردیبهشت ماه از طریق سزارین، سه توله به دنیا آورد و عنوان شد هر سه توله جنسیت ماده دارند؛ چیزی که به زعم کارشناسان اتفاق بسیار خوبی بود چرا که ماده بودن این توله‎ها، به تکثیر گونه کمک می‌کنداما خلاف این نظریه علمی از سوی کارشناسان دامپزشکی خارجی عنوان شد.

بر اساس تحقیقات، زیاد بودن نرهای یک گونه جانوری تقلا و رقابت برای تولیدمثل را بیشتر می‎کند این در حالی است که ازدیاد ماده‎ها شرایطی برعکس را به وجود می‎آورد.

حاشیه دیگر این بود که ایران بعد از زایمان، از شیر دادن به توله‎‌ها خودداری می‎کند چرا که گفته شد از درد زمان زایمان به دلیل سزارین، بیهوش بوده و بعد از به هوش آمدن، درکی نسبت به این موضوع ندارد که این توله‎ها مال خودش هستند.

به هرحال یکی از این توله‎ های خبرساز به دلیل آنچه «چسبندگی ریه‎ ها» اعلام کردند، تلف شد. بعد هم که بحث نامگذاری دو توله باقیمانده مطرح شد و حالا قرار است با مشارکت عموم مردم انتخاب شود.

از این بحث هم که بگذریم، به اشتباه بزرگ دامپزشکان ایرانی می‎رسیم که بعد از چند روز مشخص شد دو توله باقیمانده نر هستند نه ماده.

این اتفاق با واکنش‎های مجازی بسیاری روبه‌رو شد و حجم انبوهی از طنز و شوخی را رقم زد. توجه افکار عمومی به این اتفاق، روی خوش ماجرای ایران و توله‌هایش است.

این‌که این اتفاق باعث شد بسیاری از آنها که چندان علاقه‌ای به این حوزه نداشتند، با انتشار این خبر، توجه‌شان به لزوم حفظ گونه‌های جانوری جلب شود؛ تلاشی که بعد از هشت سال مرارت در تکثیر در اسارت بالاخره به نتیجه رسیده است هم حتما که اتفاقی مبارک است اما ساده‌انگارانه است که گمان کنیم با تداوم این روش می‌توانیم این گونه جانوری را حفظ کنیم چرا که می‌دانیم وجود کمتر از ۵۰ گونه جانوری به معنای انقراض ژنی آن گونه‌ها خواهدبود اما می‌توان دلخوش بود با همه این حواشی حالا ما توانسته‌ایم اولین بار، شاهد تولد گونه یوزپلنگ آسیایی در جهان باشیم.

هیلدا حسینی‌ خواه - روزنامه نگار / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها