گزارش «جام‌جم» از اعلام عرضه آرد غیریارانه‌ای در ماه‌های آینده و تاثیر آن بر قیمت اقلام مصرفی

ماکارونی چند درصد گران می‌شود؟

افزایش قیمت آرد برای واحد‌های صنعتی از ابتدای سال ابلاغ شد، این تصمیم گمانه‌زنی‌های فراوانی را درخصوص افزایش قیمت تولیدات واحد‌های صنعتی مانند قنادی‌‎ها و تولیدکنندگان ماکارونی به‌وجود آورده است، البته نانوایان نیز این قاعده مستنثی نیستند و با توجه به افزایش قیمت جهانی غلات و حذف ارز ترجیحی، افزایش قیمت نان نیز دور از ذهن نخواهد بود.
کد خبر: ۱۳۶۴۲۹۶
به گزارش جام جم آنلاین، قیمت نان در بودجه ۱۴۰۱ ثابت خواهد ماند. این گزاره توسط جعفر قادری، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در اواخر دی سال گذشته مطرح شد، البته وی ثابت ماندن قیمت را منوط به صدور کارت نان عنوان کرد. در این شیوه قرار است مردم با قیمت گذشته، نان خود را تهیه کرده و مابه‌التفاوت آن توسط دولت به نانوایان پرداخت شود. محسن افشارچی، استاندار زنجان در این‌خصوص می‌گوید: «تا دو ماه آینده، طرح ارائه نان با کارت یارانه در زنجان و چند استان دیگر به صورت آزمایشی انجام می‌شود. در این طرح مردم با قیمت پایین، نان خود را از نانوایی‌ها تهیه کرده و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود. در این طرح، نانوایی‌ها دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند، بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.»

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

پس از جنگ میان روسیه و اوکراین که جزو کشور‌های تامین‌کننده غلات هستند، دولت در گام نخست با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به دنبال تامین بخشی از هزینه‌های گندم‌کاران بود. این اقدام با استقبال گندم‌کاران نیز مواجه شد. به دنبال این تصمیم، نرخ آرد واحد‌های صنعتی تغییر کرد؛ به‌طوری که قیمت آرد واحد‌های تولید شیرینی، کیک و ماکارونی از ۲۵۰۰ تومان به حدود ۱۶ هزار تومان رسید. علی بهرمند، رئیس صنف قنادان در گفتگو با جام‌جم با بیان این‌که آزادسازی قیمت برای یک صنف و فروش آرد به قیمت دولتی به نانوایان، رانت را به دنبال دارد، می‌گوید: «زمانی آزادسازی قیمت آرد موفق می‌شود که قیمت برای همه مصرف‌کنندگان یکسان باشد، با این شرایط نانوایان با دسترسی به آرد ارزان‌قیمت می‌توانند سهمیه خود را با قیمت بالاتر به قنادی‌ها بفروشند و درآمد بیشتری کسب کنند.» بهرمند معتقد است تغییر نرخ آرد باعث نوسان قیمت در بخش شیرینی نمی‌شود و قیمت روغن و شکر مستقیما بر قیمت تمام‌شده این بخش تاثیر دارد.

شیطنت کاذب گرانی

در روز‌های گذشته، خبری با عنوان افزایش چشمگیر قیمت ماکارونی منتشر و دست به دست شد. حتی برخی کارشناسان عنوان کردند سبد مصرفی خانوار کوچک شد، اما بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد سالانه هر نفر به طور میانگین شش کیلوگرم ماکارونی مصرف می‌کند. این در مقایسه با برنج که مصرف سالانه ۴۰کیلوگرم دارد رقم ناچیزی محسوب می‌شود.

مهرداد نوری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان با اشاره به شیطنت‌های صورت گرفته در بازار به منظور ایجاد تقاضای کاذب برای فروش ماکارونی می‌گوید: «گمانه‌زنی‌ها و اعلام نظر‌های اخیر، مبنی بر دو تا
پنج برابر شدن قیمت ماکارونی، بر اساس انتظارات و تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف، حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت شده باشد.».

اما اعلام نرخ‌های ناموثق می‌تواند تقاضای کاذب در بازار ایجاد کند. وی با بیان این‌که هنوز افزایش قیمت آرد به صورت قطعی اعلام نشده، اعلام نظر درخصوص قیمت ماکارونی را به آینده موکول کرد و اطمینان خاطر داد میزان این افزایش قیمت نسبت به سایر مولفه‌های تولید، به حدی نیست که جای نگرانی داشته باشد.

درخواست نانوایان برای افزایش قیمت

نانوایان با ابراز نگرانی نسبت به تغییر قیمت آرد، رایزنی‌هایی را برای افزایش قیمت نان آغاز کردند، فعالان این حوزه با استناد به افزایش هزینه نیروی انسانی و سایر عوامل تولید، پخت نان به قیمت گذشته را مقرون به‌صرفه نمی‌دانند، به همین منظور پیشنهاد‌های خود را در شکل‌های متفاوتی به وزارت صمت اعلام کرده‌اند. محمد سلیمانی، نایب‌رئیس اتحادیه نانوایان سنگگی در گفتگو با جام‌جم با اشاره به این‌که هزینه‌های تولید نان در نانوایی‌ها افزایش یافته است، می‌گوید هزینه حمل و نقل در کنار هزینه نیروی انسانی افزایش یافته است. در همین راستا از شش ماه پیش تاکنون چند بار درخواست افزایش قیمت نان ارائه‌شده که متاسفانه هنوز پاسخ دقیقی از طرف سازمان حمایت دریافت نکرده‌ایم، در این شرایط نمی‌توان با قیمت‌گذاری دستوری توقع داشت نانوایان از جیب خود یارانه بپردازند. به همین منظور دو سناریو برای قیمت‌گذاری تعریف شده است، با احتساب نرخ افزایش هزینه‌ها، پیشنهاد شده قیمت سنگگ به ۶۰۰۰ تومان برسد. این رقم با فرض ثابت ماندن قیمت آرد تعیین‌شده، اما در صورتی که قیمت آرد نانوایان افزایش یابد، قیمت سنگگ به ۱۳ هزار تومان خواهد رسید. متاسفانه نرخ نان تحت‌تاثیر عوامل سیاسی از نرخ تورم عقب مانده است. تجربه نشان داده قیمت‌گذاری‌های دستوری باعث عقب‌افتادگی هزینه‌ها می‌شود و نانوایان مجبورند با دستکاری کیفیت نان و فروش با قیمت بالاتر، بخشی از هزینه خود را جبران کنند.

وزارت صمت، تعیین کننده قیمت نان

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم در گفتگو با جام‌جم با اشاره به رایزنی‌های صورت‌گرفته برای افزایش قیمت نان حجیم می‌گوید: با افزایش تورم در ماه‌های گذشته، درخواست‌های متعددی را برای وزارت صمت به منظور تغییر قیمت نان در این بخش متناسب با نرخ تورم ارسال شد و باتوجه به تغییرات احتمالی قیمت آرد، دو نرخ برای نان درنظر گرفته شده.

در حالت اول با درنظر گرفتن افزایش دستمزد نیروی انسانی و هزینه تولید، تقاضای افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان را به سازمان حمایت ارائه کردیم، اما در صورتی که قیمت آرد این واحد‌ها نیز افرایش پیدا کند، بدون توجه به سایر عوامل موثر در تولید، نان حجیم افزایش قیمت بیش‌از صد درصدی را خواهد داشت.

روح ا... قیطاسی - اقتصاد / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها