وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه ما به دنبال سود اپراتور‌ها نیستیم گفت: افزایش قیمت اینترنت منوط به افزایش کیفیت است و ما با هرگونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نباشد مخالفیم.
کد خبر: ۱۳۶۳۶۲۹
به گزارش جام جم آنلاین، عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات در یک برنامه تلویزیونی که شب گذشته پخش شد، با اشاره به نقش مهم ارتباطات ثابت اظهار کرد: در همه جای دنیا بار اصلی شبکه و اینترنت بر دوش ارتباطات ثابت است، اما در کشور ما در این حوزه به دلایل گوناگون سرمایه گذاری درستی انجام نشده است، بنابراین بار بر دوش اینترنت همراه است و به همین دلیل کیفیت لازم را ندارد.

وی تصریح کرد: در تلاش هستیم تا بستر فیبرنوری را در کشور توسعه دهیم. توسعه اینترنت ثابت مبتنی بر فیبرنوری تکنولوژی دهه‌های آینده است.

زارع پور گفت: اعتقاد داریم نسخه شفا بخش حل مشکلات شبکه‌ای و اینترنت کشور توسعه ارتباطات ثابت است.

وی با بیان اینکه به سه میلیون کیلومتر فیبر نوری احتیاج داریم تصریح کرد: بسته حمایتی برای اپراتور‌هایی که در این حوزه کار کنند آماده کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم که اپراتور‌های تلفن همراه برای ارایه خدمات ورود پیدا کنند.
زارع پور افزود: دولت از محل سهم خود از درآمد اپراتور‌های مخابراتی تمهیداتی را پیش بینی کرده است، حدود ۵ درصد از درآمد اپراتور قرار است با نظارت وزارت ارتباطات صرف توسعه ارتباطات ثابت شود.

وی با اشاره به دریافت سه درصد از درآمد اپراتور‌ها توسط دولت ادامه داد: سه درصد از درآمد اپراتور‌های ثابت را به عنوان حق السهم دولت دریافت می‌کنیم، اما اپراتوری که پورت فیبر نوری روشن در منازل مردم ببرد این سه درصد را به مدت پنج سال از او دریافت نمی‌کنیم.

وزیر ارتباطات افزود: اولین قدم را در اسفند ماه برداشتیم که بیش از ۵۰۰ هزار پورت فیبر نوری آماده شد. تاکنون یک و چهار دهم میلیون پورت فیبر نوری مبتنی بر فیبر نوری راه اندازی شده که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار اف تی تی اچ و ۲۰۰، ۳۰۰ هزار وی دی اس ال است و تمام این فعالیت‌ها در سامانه‌ای قابل مشاهده است.

تشکیل جلسات هفتگی شبکه ملی اطلاعات

زارع پور تاکید کرد: اعتقاد داریم که اگر بخواهیم از فناوری اطلاعات که یک فناوری راهبردی و تمدن ساز است، حداکثر استفاده را انجام دهیم، بستر آن یک شبکه پرسرعت است.

وی درباره شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات شبکه‌ای پرسرعت با کیفیت و امن است که همه خدمات لازم در آن به مردم ارایه می‌شود و بنده مسئول اجرایی شبکه ملی اطلاعات هستم.
وی افزود: برای شبکه ملی اطلاعات شورایی با حضور همه معاونان در وزارتخانه تشکیل شده است و هر هفته جلسات پیگیری آن برگزار می‌شود. همه امکانات بسیج شده تا یک شبکه پرسرعت و امن برای مردم داشته باشیم.

دولت را تبدیل به یک آیکون در گوشی‌ها می‌کنیم

زارع پور خاطرنشان کرد: در حوزه خدمات هم زیرساخت‌های خوبی برداشته شده و دولت قصد دارد دولت را تبدیل به یک آیکون در گوشی‌ها کند و در تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند پنجره واحد خدمات خود را راه‌اندازی کنند و ما در وزارت ارتباطات نیز مکلف شدیم پنجره واحد ملی خدمات را راه‌اندازی کنیم. همه دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند که تا شهریور ماه پنجره واحد و خدمات خود را راه‌اندازی کنند و ما هم مکلف شدیم تا دی ماه پنجره ملی خدمات را راه اندازی کنیم.

وی بیان کرد: سال گذشته پنجره واحد مجوز‌ها انجام شد، همه دستگاه‌ها مکلف شدند که به جای اینکه ده‌ها سامانه داشته باشند برای هر کاری یک آدرس داشته باشند.

افزایش قیمت منوط به افزایش کیفیت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در حوزه ارتباطات دولت بخشی از ارتباطات را به بخش خصوصی واگذار کرده است، لایه اول در اختیار بخش خصوصی است ما به عنوان حاکمیت تنظیم گر این حوزه هستیم و باید منابع لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم که بتوانند ارائه خدمات کنند.
وی بیان کرد: منابع در حوزه ارتباطات همراه فرکانس است، وزارت ارتباطات باید فرکانس‌های لازم را در اختیار قرار دهد، در گذشته فرکانس‌هایی که واگذار شده بود که هم اکنون اشباع شده است.
وی افزود: سال گذشته فرکانس ۲۳۰۰ را واگذار کردیم برای فعال کردن فرکانس جدید نیاز به تجهیزات است و اپراتور‌ها برای استفاده از آن نیاز به منابع مالی دارند.

مخالف افزایش هزینه بدون افزایش کیفیت هستیم

وی درباره بسته‌های اینترنتی تصریح کرد: اپراتور‌ها معتقدند که با توجه به افزایش تورم، زیاد شدن دستمزد‌ها و افزایش هزینه نگهداری تجهیزات، تعرفه‌ها همچنان ثابت باقی مانده است بنابراین برای توسعه نیاز به افزایش سرمایه داریم.

وی درباره بسته‌های جدیدی که از سوی اپراتور‌ها پیشنهاد شده است افزود: افزایش قیمت‌ها باید منوط به افزایش کیفت شبکه باشد و وزارت ارتباطات با هر گونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نباشد مخالف است. ما به دنبال سود اپراتور‌ها نیستیم خط قرمز ما کیفیت شبکه است.

بومی سازی ساخت و تعمیر فیبر‌های دریایی

وزیر ارتباطات درباره توانمندی ساخت و تعمیر فیبر‌ها در زیر دریا نیز توضیح داد: بومی سازی تجهیزات شبکه و خدمات آغاز شده است و به توانمندی ساخت و تعمیر فیبر‌های زیردریایی دست یافته‌ایم و در این زمینه قرارداد‌های بین المللی با کشور‌های منطقه منعقد کردیم.

وی درباره هوش مصنوعی نیز تصریح کرد: در هوش مصنوعی قدم‌های خوبی برداشته شده است و باید به سمت حکمرانی داده‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی حرکت کنیم.

تبدیل شدن به هاب منطقه

زارع پورتاکید کرد: یکی از دستاورد‌های ما تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به هاب ترانزیت ترافیک است که در این زمینه قدم‌های بسیار بزرگی برداشتیم.

وی تصریح کرد: در این مدت ۵۰ درصد به ترانزیت ترافیکی کشور اضافه کردیم و کار بسیار سنگین بین المللی اتفاق افتاد.

تثبیت لایه لئو

وزیر ارتباطات درباره فناوری فضایی نیز تصریح کرد: در این حوزه ظرفیت‌های خوبی داریم و راهبرد ما استفاده حداکثری از فناوری فضایی برای حل مشکلات است. در شورای‌عالی فضایی که در آذر ماه با حضور رئیس جمهور تشکیل شد تثبیت لایه لئو مصوب شد.

وی ادامه داد: ایران جز ۱۰ کشوری است که دارای ماهواره و پرتابگر بومی است و اولین ماهواره با پرتابگر بومی در اسفندماه با موفقیت پرتاب شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: هدفمان در بحث فضا این است که اولا در این حوزه مستقل شویم و بتوانیم در لایه‌های مختلف جو با موفقیت ماهواره هایمان را در مدار قرار دهیم.
وی افزود: در حوزه کابردی سازی صنعت فضایی تلاش می‌کنیم بتوانیم از اطلاعات و داده‌های فضایی برای حل مشکلات مردم استفاده کنیم.

راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی

وزیر ارتباطات درباره نظارت مردم به عملکرد دستگاه‌ها نیز گفت: فضای مجازی فرصتی برای نظارت مردم برعملکرد دستگاه‌هاست، پس از دستور رئیس جمهور مبنی بر ضرورت نظارت مردمی بر دستگاه‌ها سازمان فناوری اطلاعات را مکلف کردیم تا در هفته دولت سامانه نظارت مردمی راه اندازی شود و مردم به صورت انلاین درباره کیفیت ارایه خدمات دستگاه‌ها نظر دهند.

زارع پور درباره عملکرد شرکت ملی پست نیز توضیح داد: به دنبال هوشمندسازی کل چرخه پستی کشور هستیم تا سرعت کار افزایش یابد.
 
منبع: ایسنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها