اگر بطور خلاصه بخواهیم به اهمیت سئو سایت بپردازیم، می توانید متن زیر را مطالعه کنید.
برخی مزایای سئو برای کسب و کار ها (خلاصه)
“سئو یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که به دیده شدن صفحات وبسایت در SERP یا صفحات رتبه بندی موتور های جستجو کمک می کند. (در اینجا منظور گوگل با بیش از ۹۲ درصد سهم بازار سرچ آنلاین است.) تمامی فعالیت های سئو که شامل سئو داخلی، خارجی و تکنیکال است؛ در نهایت به ایجاد تجربه بهینه در کاربر و اعتماد سازی گوگل منجر می شود.”
· با سئو اصولی می توان تعداد مشتریان و ورودی های سایت را افزایش داد. (بصورت رایگان!)
· وبسایت هایی که با سئو به بالای صفحه اول گوگل می آیند، معمولا توسط کاربران مورد اعتماد تر هستند.
· سئو مساوی است با بهبود تجربه کاربر و وضعیت سایت
· سئو اصولی آگاهی از برند را افزایش می دهد.
· نتایج سئو قابل ارزیابی، اندازه گیری و ترک کردن است.
· سئو نسبت به سایر روش های تبلیغی مانند ادز گوگل بسیار مقرون به صرفه تر است.
· سئو بصورت مستقیم روی چرخه خرید مشتریان تاثیرگذار است.
بنابراین سئو مهم است و نمی توانید از آن غافل شوید.
دلایل اهمیت سئو برای کسب و کار ها (B2B و B2C)
1. افزایش ترافیک سایت و بالطبع تعداد مشتریان
با توجه به آمار جهانی بیش از 50 درصد ترافیک تمام وبسایت ها از طریق موتور های جستجوست. هنگامی که وبسایت شما در کلمات کلیدی مرتبط در یکی از موتور های جستجو (که اصلی ترین آنها گوگل با بیش از 90 درصد سهم بازار است) رتبه ای در صفحه اول داشته باشد، یعنی شانس دیده شدن، افزایش ترافیک و بالطبع آن افزایش فروش را تجربه خواهید کرد.
به عنوان مثال میزان جستجو ماهانه کلمه کلیدی اجاره ویلا در حدود 11 هزار، چاپ افست در حدود 3 هزار، فنس در حدود 5 هزار، چمن مصنوعی 11 هزار و ... است. اگر در حوزه ای فعالیت می کنید و سئو را در اولویت قرار نداده اید، حجم زیادی از مشتریان آماده برای خرید محصولات و خدمات را از دست داده اید.
2. اعتماد سازی برای مشتریان
آمار ها نشان می دهد که کاربرانی که به دنبال محصولات و خدمات خود در موتور های جستجو هستند، عمدتا به لینک ها 1 تا 3 اعتماد کرده و خرید خود را حتی با وجود قیمت بالاتر انجام می دهند. یکی از دلایل این است که معمولا وبسایت هایی که در صدر موارد جستجو شده قرار دارند، برندینگ مناسبی برای خود کرده اند.
بجز وبسایت هایی مانند دیجی کالا، آمازون، ترب و ... که با سرمایه گذاری بسیار بالا توانسته اند اعتماد را جلب کنند، کاربران به وبسایت های تخصصی در یک نوع کالا که روی نتایج جستجو هم بالا باشند، اعتماد بالایی دارند.
3. بهبود تجربه کاربر مساوی است با سئو
شاید در گذشته برای شما پیش آمده باشد که با جستجوی یک کلمه به وبسایتی وارد شوید که بجز تکرار این کلمه و تبلیغات مزاحم چیزی برای ارائه ندارد. الگوریتم های گوگل برای حل این مشکلات و بهبود تجربه کاربر به مرور زمان آپدیت و پیشرفته شدند تا نزدیک ترین نتایج مرتبط با خواسته کاربر به او نمایش داده شود.
بنابراین اگر در حال حاضر یک وبسایت وضعیت سرعت مناسبی نداشته باشد، UX آن چنگی به دل نزند و سراسر تبلیغات اذیت کننده باشد، شانس بسیار کمی برای عرض اندام در SERP گوگل دارد.
4. افزایش آگاهی از برند
Brand Awareness یا آگاهی از برند، مستقیما با میزان دیده شدن چه با تبلیغات چه بصورت دهان به دهان مرتبط است. یکی از بهترین جاهایی که بدون تبلیغات تهاجمی می تواند آگاهی از برند را افزایش دهید، رتبه های بالا در موتور های جسنجوست که در روز چندین هزار بار وبسایت و برند شما به مشتریان و مخاطبانی که به دنبال خدمات و محصولات شما هستند، نمایش داده می شود.
5. اندازه گیری و ریپورت
فضای سئو سایت در مسیر عدم اطمینان گام بر میدارد چراکه یا باید بصورت کلاه سفید روی اصول اصلی فعالیت کرد و بجای آن تبلیغات میلیاردی انجام داد یا به کمک تکنیک های کلاه خاکستری با هزینه های کمتر رتبه گرفت. فرایند سئو به دلیل این فضا قابل تایم بندی دقیق نیست که مثلا در 6 ماه آینده رتبه این کلمه کلیدی دقیقا در فلان جایگاه قرار گیرد اما نتایج و فعالیت های بهینه سازی وبسایت کاملا قابل اندازه گیری و ارائه است.
6. مقرون به صرفه
فرایند سئو یعنی تولید محتوا، بهبود سرعت وبسایت و سایر المان های اصلی آن رایگان است و هر شخصی می تواند آن را انجام دهد اما برای انجام حرفه ای سئو، باید آن را به یکی از شرکت های سئو که در این زمینه متخصص هستند برونسپاری کنید. هر چند سئو خدمتی ارزان قیمت نیست، اما در بلند مدت نسبت به تبلیغات کلیکی یا ادز گوگل بسیار به صرفه است.
در نظر داشته باشید شما مادامی که از گوگل ادز ورودی داشته باشید باید به ازای هر کلیک مبلغی به دلار یا درهم بپردازید. اما سئو متفاوت است و بعد از مدتی صبر و تلاش، می توانید به رایگان مشتریان دائم داشته باشید.
7. تاثیرگذار بر چرخه خرید
یکی از مراحل اصلی هنگام خرید چه B2B چه B2C چه خرید حضوری چه آنلاین، جمع آوری اطلاعات می باشد. در حال حاضر هم یکی از اصلی ترین مراجع برای جستجوی اطلاعات گوگل است! متوجه مطلب شدید؟ اگر با سئو و تولید محتوای غنی و خوب بتوانید در کلمات کلیدی تحقیق شده توسط کاربران در صفحات گوگل دیده شوید، مطمئنا هنگام تصمیم گیری یکی از گزینه ها در ذهن مشتریان هستید.
اولویت سئو در دیجیتال مارکتینگ
همانطور که در بالای مقاله بطور کامل به اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ اشاره کردیم برای بسیاری از شرکت ها و فروشگاه های اینترنتی، سئو باید اولویت اصلی باشد. سئو مقرون به صرفه و دائمی است؛ در عین حال می توان برای برندینگ هم روی آن حساب کرد.