سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که گفت‌وگوهای روز پنجشنبه در بغداد بین ایران و عربستان جدی، مثبت و رو به جلو بوده است.
کد خبر: ۱۳۶۳۴۵۷
به گزارش جام جم آنلاین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدا پیشاپیش روز قدس را گرامی داشت و بر مسؤولیت کشور‌های اسلامی در قبال آرمان فلسطین تأکید کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: امیدوارم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز قدس با حضور تمامی ملت بزرگ ایران و ملل آزاده و ملت‌های مسلمان در کشور‌های اسلامی همچون هر سال و باشکوه‌تر از هر سال برگزار شود.

خطیب‌زاده به سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس نیز اشاره کرد.

وی درباره تشدید جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی و اقدامات وزارت امور خارجه در این زمینه بیان کرد: آن‌چه ما امروز شاهد آن در جهان اسلام هستیم موضوع جهان اسلام یعنی فلسطین در محاق قرار گرفته است و این رژیم سعی می‌کند این موضوع را به موضوع ثانوی تبدیل کند. افکار عمومی جهان اسلام به رغم دسیسه‌های رژیم آپارتاید صهیونیستی همچنان موضوع فلسطین را موضوع اول خودش می‌داند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سنتی برای این رژیم شده که هرگاه روابط خود را عادی سازی می‌کند این رژیم را جری‌تر می‌کند. ایران بنابر نقش در جبهه مستضعفان جهان تلاش می‌کند دیدگاه‌های جهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین نزدیک‌تر باشد. همه ابعاد مختلف قضیه فلسطین نشان می‌دهد که این موضوع، موضوع اول جهان اسلام است و امیدواریم وعده الهی هر چه زودتر محقق شود.

خطیب‌زاده درباره اخبار منتشر شده در خصوص تنش بین ایران و افغانستان در مرز دوغارون اظهار داشت: مرزداران غیور ما در مرز‌های ما با افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان و نا آشنایی احتمالی برخی از ماموران مرزی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرز‌ها مستقر کرده با خویشتنداری برخورد کرده است. مرزداران ما مسؤولیت دارند از هرگونه تردد غیرقانونی جلوگیری کنند و آمادگی داریم تعلیمات را به مرزبانان افغانستان بدهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: تکرار این قضیه جای نگرانی جدی دارد. امیدواریم خویشتنداری باعث سوءبرداشت طرف مقابل نشده باشد.

خطیب‌زاده درباره دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان هم خاطرنشان کرد: گفتگو‌های ایران و عربستان دور در بغداد با تلاش‌هایی که دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان در روز پنجشنبه هفته گذشته برگزار و گفتگو‌ها رو به جلو و مثبت بود. چارچوب‌هایی که از ابتدا پیش بینی شده بود مورد بررسی قرار گرفت و گفتگو‌ها جدی بود و اگر به سطح سیاسی ارتقا پیدا کند شاهد پیشرفت‌ها در چارچوب مذاکرات خواهیم بود. هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه نخواهیم بود.

وی درباره مذاکرات وین و گفتگو‌های تلفنی امیرعبداللهیان و بورل خاطرنشان کرد: مذاکرات آنچه مربوط به ایران و ۱+۴ تمام شده و آنچه بین ایران و آمریکا باقیمانده از طریق خودش در حال پیش بردن است. بورل و امیرعبداللهیان بر این باور بودند که تنفس خوب نیست و هنوز تصمیمی درباره این که این دیدار در کجا و در چه سطحی انجام شود گرفته نشده است. این گفتگو‌ها از طریق هماهنگ کننده گفتگو‌های وین در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد که مسائل داخلی عراق به خود عراقی‌ها مرتبط است.

وی درباره اعزام یک دیپلمات از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به محل سفارت افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: رفت و آمد دیپلمات‌ها بین مرکز و سفارتخانه‌ها امری عادی است که سه چهار و پنج ساله براساس تصمیم کشور‌ها صورت می‌گیرد ری است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی مطرح شده و امر جدیدی نیست. ربطی به شناسایی و موضوعات دیگری ندارد. سفارتخانه افغانستان با آمار چند هزار مراجعه کننده روبرو است و تعداد زیادی کارمند لازم دارد و باید مساعدت کنیم کار‌های این سفارتخانه بعد از پایان ماموریت کارکنانشان بخوابد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و عربستان هم خاطرنشان کرد: ما در خصوص موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای با هیأت اعزامی عربستان گفتگو‌هایی انجام دادیم و ان‌شاءالله حج برگزار می‌شود و گفتگو‌ها حاکی از این است که شاید نزدیک به ۴۰ هزار نفر اعزام خواهند شد و موضوعات دیگری در دستورکار بوده که در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تغییر سفرا گفت: حدود ۴۰ نفر از سفرا در لیست تغییر هستند و جانشین‌ها مشخص شدند و پروسه‌های اداری در حال انجام است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حق آبه هیرمند خاطرنشان کرد: حق آبه قراردادی بین ایران و افغانستان است که از سال‌ها پیش وجود داشته و ایران تلاش می‌کند نکات اختلافی را از طریق مرضی الطرفین حل کند و کمیساران آب با هم دیدار‌هایی داشته‌اند و برخی اقدامات ناکافی از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره هتک حرمت قرآن کریم نیز بیان کرد: اقداماتی که در برخی کشور‌های اسکاندیناوی مشاهده شد منزجر کننده بود و وزارت خارجه موضوع را از طریق وزارت خارجه‌های مقابل پیگیری کرده است. هم با وزارت خارجه‌های سوئد و ... اعلام برائت کرده‌اند، ولی ما می‌خواهیم به اسم آزادی به مقدسات مسلمانان توهین صورت نگیرد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: مرزداران غیور ما کار خود را به دقت انجام می‌دهند و جمهوری اسلامی ایران وظایف کشور‌ها را یادآوری کرده و خودش مسئولانه در این حوزه عمل کرده است و درباره مسائل داخلی عراق باید در داخل این کشور تصمیم گیری شود، ولی کشور‌های منطقه یک بار با صدای رسا صحبت کردند و ضمن اینکه تلاش می‌کنند عراق باثبات باشد، ولی عراق باید تلاش کند عراق به شمول اقلیم طرف سازنده‌ای باشند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: ما نه تنها در این موضوعات بلکه در موضوعات مهم بین‌المللی شاهد کمپ خودی و غیرخودی هستیم. نباید اجازه دهیم کسی برای ما اولویت‌هایمان را تعیین کند. اولویت ما در جهان اسلام فلسطین و پایان اشغالگری است. همانطور که رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی به سرنوشتی دچار شد که مجبور شد از آپارتاید فاصله بگیرد رژیم آپارتاید صهیونیستی باید رفراندوم را با صدای همه مردم اصیل فلسطین بپذیرد و تا آن روز زمان زیادی باقی نمانده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره انفجار‌های زنجیره‌ای در افغانستان که هزاره‌ها و شیعیان را هدف قرار داده‌اند و اینکه به نظر می‌آید طالبان از تامین امنیت در افغانستان ناتوان است، نیز بیان کرد: وضعیت افغانستان به شمول تمامی گروه‌های قومی و مذهبی برای جمهوری اسلامی ایران از روز اول مهم بوده است و مسؤولیت ایران نسبت به تمامی اقوام و گروه‌ها یادآوری شده است. ما در افغانستان اقلیتی نداریم اقوامی داریم که در امروز و فردای افغانستان شریک هستند. یادآوری کنم مسؤولیت قطعی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را برای تامین امنیت همه اقوام در افغانستان. این هیأت هنوز نتوانسته امنیت را در برخی مناطق برقرار کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار سی. ان. ان درباره غنی سازی در نطنز و این‌که ایران از ۶۰ درصد به سمت ۹۰ درصد پیش می‌رود؟ اظهار داشت: ایران عضو ان. پی. تی است و رژیم عدم اشاعه‌ای را پذیرفته و مقررات پادمان را طابق النعل بالنعل انجام داده است و انتقال سانتریفیوژ‌ها از کرج به نطنز با اطلاع آژانس صورت گرفته است و براساس اساسنامه آژانس این اجازه را داریم که براساس نیاز‌های صلح آمیز خود هر اقدامی را با اطلاع و زیر نظر آژانس انجام دهیم. اجازه دهید نیاز‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران تعریف شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص حملات سایبری نیز خاطرنشان کرد: بعضی روز‌ها تا چند هزار حمله سایبری به تارنما‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در ایران صورت می‌گیرد. مرکز ملی فضای مجازی این موضوع را همواره در دستورکار قرار داده و آنچه دیشب اتفاق افتاده چیزی جدا از این چندین هزار تا نیست.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه به باکو نیز اظهار داشت: پروژه‌های مشترک زیادی بین ایران و آذربایجان طی ۱۰ ماه اخیر تعریف شده و دعوت در سطح روسای دو کشور به صورت متقابل انجام شده و ایران میزبان نشست مشترکی بین ایران و ترکیه و آذربایجان باید باشد که در حال برنامه ریزی است. امیدواریم اجرایی شدن پروژه‌ها و نتیجه آن را برای هر دو کشور شاهد باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اتفاقات اخیر در یمن نیز اظهار داشت: ایران از تداوم آتش بس در یمن استقبال کرده و می‌کند به عنوان یک طرف سازنده تلاش می‌کند این آتش بس به رفع محاصره بینجامد. بین ما و کشور‌های منطقه و بین ما و سازمان‌های بین‌المللی و بین امیرعبداللهیان و گوترش در دیدار در مونیخ این موضوع طرح شده است. تمرکزی که گوترش کرده باعث تقدیر است.
 
منبع: فارس
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها