ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای ایران (برجام) اظهار داشت: ما همچنان امیدواریم می‌توانیم به توافق دست یابیم.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۰۱
به گزارش جام جم آنلاین، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود: برنامه‌ای برای سفر به وین نداریم. از نزدیک با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در ارتباط هستیم.

وی در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، گفت: ما همچنان امیدواریم که می‌توانیم به یک توافق دست یابیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار تقاضا‌های فرابرجامی واشنگتن و انداختن توپ در زمین ایران ادعا کرد: این توافق در صورتی بدست می‌آید که ایران آماده امضای یک توافق بدون مطرح کردن مسایل خارج از برجام باشد.

وی تصریح کرد: در این صورت معتقدیم می‌توانیم به پایبندی مشترک متقابل به برجام در مدت زمان کوتاه دست یابیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این ادعا که بایدن متعهد به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، ادعا‌های روز سه شنبه آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در کمیته روابط خارجی سنا را درباره پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران تکرار کرد.

وی ادامه داد، تا زمانی که مزایای عدم اشاعه که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام به همراه دارد، بهتر از آنچه اکنون داریم باشد، احتمالا نتیجه‌ای خواهد بود که به نفع ماست.

ند پرایس همچنین با تکرار ادعا‌ها درباره نفوذ منطقه‌ای ایران و اینکه بازگشت به برجام برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به نفع آمریکاست، مدعی شد:، اما ممکن است نتوانیم به آن مرحله برسیم، زیرا مذاکره در این مورد نه تنها به مشارکت دو طرف نیاز دارد، بلکه در مورد برجام چندین طرف در مذاکرات وجود دارند و سؤالات پیچیده‌ای وجود دارد که برخی از آن‌ها هنوز حل نشده اند.

سخنگوی کاخ سفید نیز عصر سه شنبه به وقت محلی در نشستی خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعا‌های وزیر خارجه آمریکا درباره توان هسته‌ای ایران او نیز مدعی شد: هنگامی که برجام اجرا می‌شد، ما یک رژیم نظارتی قوی بر برنامه هسته‌ای ایران داشتیم، اما از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران به برنامه هسته‌ای خود سرعت بخشیده است.

جن ساکی در حالیکه آژانس بین المللی انرژی اتمی چنین ادعا‌هایی را تایید نکرده است، اتهامات علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را تکرار کرد و ادامه داد: مدت زمان گریز هسته‌ای ایران در طول اجرای برجام حدود یک سال بود که اکنون به چند هفته کاهش یافته و این تاثیر مستقیم خروج آمریکا از برجام است.

سخنگوی کاخ سفید درعین حال مدعی شد این امر ما را نگران می‌کند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به پرسش‌های سناتور‌ها درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران و نیز مذاکرات وین با تکرار ادعا‌ها درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران به رغم عدم تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای در مدت زمان کم است.

بلینکن خطاب به باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور جیم ریچ عضو ارشد این کمیته درباره برجام و مذاکرات آمریکا برای بازگشت به اجرای این توافق با اشاره به خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام افزود: در مورد وضعیت مذاکرات باید بگویم که ما وضعیت بسیار چالش بر انگیزی را به ارث بردیم.

بلینکن بار دیگر به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران اذعان و تاکید کرد: تصمیم برای خروج از برجام و فشار حداکثری بر ایران، نتایج لازم را به دنبال نداشت و برنامه هسته‌ای ایران را خطرناک‌تر کرد.

وی درعین حال با تمسک به حربه تصنعی "گریز هسته ای" مدعی شد: این تصمیم همچنین مدت زمان گریز هسته‌ای ایران را از یک سال به چند هفته کاهش داد و تهران رفتار خشونت آمیز خود را افزایش داد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

قریب به اتفاق کشور‌های مشارکت کننده در گفت وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند، اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه هم از اجرای آن بهره‌مند شود.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها