شناسایی ۳۸۶ مبتلای جدید در کشور

بسیج غربالگری سل در کشور پایان یافت

به گفته محققان دانشگاه راتگرز آمریکا، دو سویه از باکتری عامل سل تنها تفاوت‌های ژنتیکی جزئی دارند اما به روشی بسیار متفاوت به ریه‌ها حمله می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۶۲۷۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، این یافته‌ها می‌تواند به شکستن چرخه انتقال سریع سل، دومین قاتل عفونی پیشرو در جهان پس از کووید ۱۹ کمک کند.

مکانیسم‌های کشف‌ شده بیماری در این تحقیق همچنین می‌توانند پاسخ‌هایی را در مورد علت اثربخشی درمان‌ها در برخی از بیماران و عدم اثربخشی در برخی دیگر، ارائه دهند.

پادمینی سالگیم، محقق این تحقیق، دستیار مدیر موسسه تحقیقات بهداشت عمومی راتگرز در دانشکده پزشکی جرسی گفت: «این یافته‌ها نشان می‌دهند تفاوت‌های سویه بر پاسخ ماکروفاژهای آلوئولی ریه و چگونگی بروز سل در بدن و نحوه انتقال آن تاثیر مهمی دارند همچنین معتقدیم که این نتایج هر کسی را که امیدوار به ابداع درمان‌های موثرتر است، آگاه می‌کند».

برای درک بهتر انتقال و چگونگی ارتباط آن با نتایج درمان، محققان بر روی تاثیر این دو سویه مایکوباکتریوم سل (باسیل کخ) بر ریه‌ها تمرکز کردند. اگرچه این سویه‌ها در توالی‌های ژنی خود کمی متفاوت هستند و یکی به‌عنوان «انتقال زیاد» در نظر گرفته می‌شود زیرا به‌راحتی منتشر می‌شود و دومی به‌عنوان «انتقال کم» به‌دلیل اینکه به‌راحتی سرایت نمی‌کند اما هنگامی که افراد مبتلا به بیماری سل، سرفه می‌کنند، صحبت می‌کنند یا حتی آواز می‌خوانند، باکتری سل از طریق هوا منتشر می‌شود.

دانشمندان با استفاده از سویه‌های شناسایی شده در تحقیق مشترک راتگرز با محققان مرکز بیماری‌های عفونی (NDI) در برزیل که سویه‌های «انتقال زیاد» و «انتقال کم» در افراد مبتلا به سل را مقایسه کردند، مسیرهای ایمنی رهاساز عامل بیماری‌زا در ریه‌های موش‌های آلوده را تحلیل کردند.

در موش‌های آلوده به سویه انتقال زیاد، ریه‌های آنها به سرعت توده‌هایی از سلول‌های ایمنی به نام گرانولوم‌ها را تشکیل دادند که باکتری‌های مهاجم را در برگرفتند و پیشرفت یک بیماری خطرناک‌تر را متوقف کردند. در بیشتر موارد، گرانولوم‌ها در نهایت شکسته می‌شوند و محتویات آنها می‌ریزد. محققان بر این باورند که اگر باکتری‌های فراری به اندازه کافی به راه هوایی نایژه نزدیک باشند، می‌توانند به‌عنوان ذرات معلق عفونی به هوا بیرون رانده شوند.

سالگیم که استاد گروه پزشکی است، اظهار کرد: با القای گرانولوم‌هایی با پتانسیل تبدیل شدن به ضایعات حفره‌ای که به فرار باکتری‌ها به مجاری هوایی کمک می‌کند، سویه‌های مایکوباکتریوم سل با انتقال زیاد برای قابلیت سرایت بیشتر آماده می‌شوند.

وی بیان کرد: در موش‌های آلوده به سویه انتقال کم، باکتری‌های مهاجم به کندی ماکروفاژهای آلوئولی ریه را فعال می‌کنند و در نهایت نقاط التهابی در ریه‌ها ایجاد می‌کنند که اجازه رهایی باکتری‌ها به مجاری هوایی را نمی‌دهند و به آنها امکان تجمع و تشدید عفونت را می‌دهند.

کشف مسیرهای مختلف گرفته شده توسط سویه‌ها به رویکردهای جدید برای توقف انتقال و درمان امید می‌دهد.

سالگیم افزود: ما مدت‌هاست که می‌دانیم برخی از افراد مبتلا به سل نسبت به دیگران مسری‌تر هستند. با این حال، تا کنون، مکانیسم‌های مسئول این تنوع در انتقال بین افراد مبتلا به سل به خوبی شناخته نشده بود.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها